Skrevet av Emne: Svak D35 men hvor svak?  (Lest 5446 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Svak D35 men hvor svak?
« på: Fr.,22,Juni,2007,05,15 »
Att D35 orginalt er svak har jeg skjønnt men hvor svak?
Orginal: Tåler den 33" og sperre, hva med 35"?

Oppgradert D35: med forsterka kronhjul og pinjong, sammen med forsterka stikkaksler, en kan vel oppgradere til flere splines ved ARB montering? Tåler den da 33" og/eller 35" sammen med sperre i litt røft terreng.

Fordeler ulemper med andre alternativer slik jeg har klart og lese meg frem til? Noen noe og tilføye?

Ford 8.8: Billig og sterkt alternativ. Blir det godkjent?
D44: hvor finner jeg en slik aksel og er det bedre enn F8.8, godkjenning?
Terraflex: Det beste av det beste? Dyr! godkjenning?

Målet er ikke og bygge en rockcrawler av værste sort, men og ha en pålitelig treff offroader som tåler klatring med hjuløft og sperre. Hva bør gjøres med foraksel for at det skal funkere tilnærmet like pålitelig som bak.

Planene begynner og bli klare mangler bare bilen  ::) noen som har en og selge?
« Siste redigering: Fr.,22,Juni,2007,05,25 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #1 på: Fr.,22,Juni,2007,08,07 »
Sitat
Orginal: Tåler den 33" og sperre, hva med 35"?

Tja.... Med pen bruk i løypa og vettu bruk av sperra, så gjør den det. Jeg kjørte 2 år uten problemer med dette. Men Tomas tok 2 stikkakseler i samme perioden.

Sitat
Oppgradert D35: med forsterka kronhjul og pinjong, sammen med forsterka stikkaksler, en kan vel oppgradere til flere splines ved ARB montering? Tåler den da 33" og/eller 35" sammen med sperre i litt røft terreng.

Da tåler den helt sikkert 33" og takler 35" meget bra. Trenger ikke så mye mer enn dette.

Bytte av aksel til en av de nevnte alternativene er seff aller best. Dana 44 kan du nok komme til å lete   L E N G E   etter!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #2 på: Fr.,22,Juni,2007,11,15 »
Vi her i Skandinavia har en fordel som man ikke kan lese om i blader fra US of A, nemlig Volvo Felt.  Mulig akslingene blir noe smale, men ellers er det noe D44 liknende både forran og bak på Volvo.  Ekspertisen sier at disse akslingene ikke er laget av Dana, men Dana deler passer i alle fall og det hele ser veldig Dana ut.  Originalt ble Volvo levert med hjul som har en rulleomkrets ikke så langt fra 35" (9" x 16" tror jeg det er) og derfor skulle det være "lett match" å få godkjent 35" tommere med disse akslingene.  De har jo også en utveksling som harmonerer med store hjul.  Tror det er 19 splines drivakslinger, ikke det sterkeste i verden, men sterkere enn D35.  Og så er det closed knuckle design på framaksling, begrenser størrelsen på leddene noe. Videre så må man vel bygge om til skiver. Eller så kan en jo vurdere Volvo C303 portal..........
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

renegade

  • Gjest
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #3 på: Fr.,22,Juni,2007,11,28 »
Vi her i Skandinavia har en fordel som man ikke kan lese om i blader fra US of A, nemlig Volvo Felt.  Mulig akslingene blir noe smale, men ellers er det noe D44 liknende både forran og bak på Volvo.  Ekspertisen sier at disse akslingene ikke er laget av Dana, men Dana deler passer i alle fall og det hele ser veldig Dana ut.  Originalt ble Volvo levert med hjul som har en rulleomkrets ikke så langt fra 35" (9" x 16" tror jeg det er) og derfor skulle det være "lett match" å få godkjent 35" tommere med disse akslingene.  De har jo også en utveksling som harmonerer med store hjul.  Tror det er 19 splines drivakslinger, ikke det sterkeste i verden, men sterkere enn D35.  Og så er det closed knuckle design på framaksling, begrenser størrelsen på leddene noe. Videre så må man vel bygge om til skiver. Eller så kan en jo vurdere Volvo C303 portal..........

Hvis jeg ikke tar heeelt feil, så er det engelske Salisbury (sp ?) som har levert Volvo akslene.

Og en får vel da CJ boltesirkel på felgene ?
Og ikke skivebremser foran ?
Og sitter diffen på rett side for bruk i en TJ ?
osv.

En TJ D44 er vel omtrent som hønsetenner å finne her i Gnore ...
Og den alu 44 som satt/sitter i den store Cherokeen, den er vel ikke rare forbedringen.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #4 på: Fr.,22,Juni,2007,15,15 »
Er det noe problem og få godkjent D44, F8.8, Terra osv?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #5 på: Fr.,22,Juni,2007,18,46 »
Jeg kjørte dana35 i over fire år på 35" dekk, siste var 35"x15,5"x15" type "røffe" dekk. har aldri knukket en stikk-aksling, riktignok uten sperr.. men man må jo bruke hodet når man kjører da..
Var så heldig å finne noen "hønsetenner" ;) eller dana44 med sperr som jeg kjører på nå..  ;D
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #6 på: Fr.,22,Juni,2007,20,30 »
Å kjøre med hue er jo noe av morroa, finne riktig spor og bare krype frem...

Greit og høre at D35 ikke er søppel.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #7 på: Lø.,23,Juni,2007,22,53 »
Javisst.   Jeg har også kjørt med D35 alltid, uten sperre, men bare en slitt trash-loc.  Dekka har vært 31 AT, 32 MT og 33 MT.   Det virker jo greit, selv om den nå er helt gåen, og blir byttet til en Ford 8.8.

Kjør så lenge det virker, og når det ryker, så er det tid for å bytte.  Ingen grunn til å bytte for sikkerhets skyld.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #8 på: Sø.,24,Juni,2007,09,21 »
Er det noe problem og få godkjent D44, F8.8, Terra osv?
Godkjenne en aksling????? Hva blir det neste? Det er greit å ha det skrevet inn i vognkort at man f.eks har satt inn mye større motor, større dekk eller endret sporvidde.
Alt annet er vel unødvendig.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #9 på: Sø.,24,Juni,2007,17,06 »
Hvis ikke det er nødvendig med godkjenning er det jo ingen ting som er bedre en det, men kjipt og stå på pkk og bli nektet godkjenning fordi bilen er blitt endret. Hva de ikke vet har de ikke godt av og vite ;).

Jeg vil ha større hjul og dreve om akslinger i tillegg til en form for sperre eller brems. Litt kjipt og sette akslingen opp med dette bare for og finne ut at det ikke holder, like greit og bygge på noe sterkere med en gang da. Men tror nok det blir forsterking av den orginale innmaten, hvis ikke jeg finner en F8.8 eller en brukt Teraflex ;)
« Siste redigering: Ti.,26,Juni,2007,13,19 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #10 på: Sø.,24,Juni,2007,23,27 »
Sitat
en brukt Teraflex

Da skal du lete lenge her på berget ihvertfall. Den ene sitter under min bil og den andre under bilen til Bjørn B. Og ingen av de er til salgs..... Men BG Nor har en tredje liggende ( ny ). Flere finnes ikke her.

Ford 8.8 er nok den største muligheten. Det begynner å tynnes ut på bilskrotene i Norge, men det dukker opp noen med jevne mellomrom. Sjekk litt i Sverige, der er sjansen større ( evnt i statetene )
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #11 på: Ma.,25,Juni,2007,11,51 »
Man trenger ikke å godkjenne en sterkere aksel, men siden man har sterkere aksel så kan større dekk godkjennes.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #12 på: Ma.,25,Juni,2007,12,25 »
Spør man BT så kommer det nok forskjellige svar, noen vil nok si at dette er en "vesentlig endring" og at man derved må vise bilen.  Med nye akslinger (sterkere) følger det som regel med en vektøkning, andre bremser, noe endret sporvidde, mulig annen utveksling som kan påvirke toppfart og speedometervisning, annen innfestning om fjærer, annen styregeometri.....

Rent personlig hadde jeg ikke brydd meg.  Det som er riset bak speilet er om bilen kommer opp i en alvorlig ulykke og et eller annet forsikringselskap er lite lystent til å betale ut megaerstatning (slik som de alltid er) til et offer og derfor "snur hver sten" for å finne ut om noen kan klandres og derved oppnå en avkortning av erstatning eller regress.  Da kan det jo være at andre akslinger, som ikke myndighetene har godkjent, blir et tema.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #13 på: Ti.,26,Juni,2007,00,22 »
En forsterkning av Dana35 kjøper deg nok bare litt tid. Har vært igjennom en del forum i statene. Og ingen der borte er fornøyd med oppgraderinger av 35 akslen. De har kjøpt både currie, moser og et par andre merker av stikkaksler, og de ryker like fort. selv om det reklameres med 50% sterkere osv.
Selve kjernen til Dana35 blir fort svak. Det beste er å se etter en ford8.8, ford9", eller en dana44. Som det sies, så kan det være lurt å se på huggere i utlandet. f.eks sverige eller statene.
Hvis du absolutt skal oppgradere dana35, så ville jeg gått for super 35 settet til superior. Det har 29 splines istedet for 27 som er originalt på dana35. Dette er vel det beste oppgraderingssettet du okan komme over til dana35. men det koster vel fort masse penger.
Nei, skal du gjøre noe ordentlig, så lønner det seg å bytte ut til ett grøvere hus som tåler kraftigere deler.

Jeg vurderer å kjøpe (en gang jeg får råd) kun dana44 akselhus til TJ ifra www.jeepsareus.com. Dette koster ca$500 tror jeg fra statene, og er original dana44 aksel til denne bilen. Og så kjøpe superior sitt super44 sett, som oppgraderer standard 31 splines aksel til dana44 opp til 33 splines aksel med arb sperrer som passer dette. først da får du en aksel du virkelig kan stole på  ;D og alt er bolt on på bilen. I tillegg kommer du deg langt vekk ifra det c-clips helvete som er på en dana35.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Svak D35 men hvor svak?
« Svar #14 på: Ti.,26,Juni,2007,13,18 »
Jeg vurderer å kjøpe (en gang jeg får råd) kun dana44 akselhus til TJ ifra www.jeepsareus.com. Dette koster ca$500 tror jeg fra statene, og er original dana44 aksel til denne bilen. Og så kjøpe superior sitt super44 sett, som oppgraderer standard 31 splines aksel til dana44 opp til 33 splines aksel med arb sperrer som passer dette. først da får du en aksel du virkelig kan stole på  ;D og alt er bolt on på bilen.
Noe formening om hva total prisen blir på dette? aksel hus med frakt + innmat. Hvis ikke frakten er helt avskrekkende er 44 akselhuset billigere enn en brukt F8.8 med braketter som trengs. 44 er jo langt mindre arbeid også. I og med at denne ble levert orginalt på TJ burde det være en smal sak og få det godkjent :)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered