Skrevet av Emne: Vanlige feil og mangler på TJ  (Lest 6473 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Vanlige feil og mangler på TJ
« på: On., 6,Juni,2007,23,34 »
Hva er vanlige feil og mangler man bør se etter på denne modellen?
Pleier det og dukke opp rust på noen spesielle steder på disse bilene, problemer med gjennom rusting så det må sveises og styres eller er det stor sett overflate rust?

« Siste redigering: Ma.,11,Juni,2007,02,28 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #1 på: To., 7,Juni,2007,08,51 »
Veldig mange ting som du sikkert lurer på og kommer til å lure på ligger i tråden under. Denne tråden har også noen flere viderekoblinger.

LINK

Skulle du ikke få svar på allt her, så bare spør videre.

Lykke til!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #2 på: To., 7,Juni,2007,10,13 »
Ja, noen mangler er det jo:

- spiralfjærer
- runde frontlykter
- masse plastic innendørs

:) :) :)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #3 på: To., 7,Juni,2007,18,14 »
Spiralfjærer kalles gjerne gjerne ny teknologi ;) Ikke akkurat veldig komfortabelt med bladfjærer vel?
Syns runde lykter ser bedre ut en firkantet
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #4 på: To., 7,Juni,2007,18,31 »
Tenkte jeg skulle erte opp TJ-eierne her, men de sover visst.   
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #5 på: To., 7,Juni,2007,20,34 »
Simon, dette var akkurat det første som slo ned i hodet mitt som en granat, da jeg så innledningen. Men du hadde jo vært før meg jo......... ;D ;D ;D ;D

Flink gutt
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #6 på: To., 7,Juni,2007,23,42 »
Godt at Stein er vårt seriøse alibi da... ;)
TJ'n har vel ikke noen alvorlige svakheter?

*Spiralfjærer kalles fremskritt, finnes noen gærninger i USA som bygger om til blad, men sikkert flere
  som fortsatt tror jorda er flat.
*Trodde det skulle være runde lykter på korte Jeeper, ble gjort en del feil på 80tallet på design. (Sjekk 
  frisyrer og klær i fotoalbumet :P)
*Plastic går jo an å fjerne hvis den plager, men det var jo som Steffen sa når han skulle vise             
  forskjellen på TJ og YJ: "TJ'n ser jo nesten ut som en bil inni"

Nesten våken eg.... ;D
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #7 på: Fr., 8,Juni,2007,01,24 »
Helt korekt..  ;D
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

renegade

  • Gjest
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #8 på: Fr., 8,Juni,2007,11,25 »
Tenkte jeg skulle erte opp TJ-eierne her, men de sover visst.   

Neida, men det agnet lukta så j!!##!! vondt at fisken svømte andre veien så fort han bare klarte...

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ
« Svar #9 på: Fr., 8,Juni,2007,11,54 »
Altså ingen spessielle problemer med TJ`en. Har hørt bakakselen er svak, men hvor svak. Er det slik at stikk aksler ryker bare den ser terreng, gjelder dette YJ`en også? Hvor mye vil det koste og oppgradere denne med sperre, dreving og resten av innmaten slik at det blir driftsikkert med 33"- 35" og sperre.

Hvordan er kjøre komfort i TJ kontra YJ?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ og TJ vs YJ
« Svar #10 på: Fr., 8,Juni,2007,13,31 »
Dana 35C er litt svak med tanke på 35" og sperre. Jeg kjørte med dette i halvannet år uten problemer, mens Tomas knakk to stikkaksler i samme perioden.

Skal du oppgradere med å bytte stikkaksler + Sperre og dreving, så koster dette fort 25.000,- ( bare bak ). En ny versting aksel alla min koster rundt 45.000,- ferdig med sperre, dreving og skivebremser samt MYE kraftigere hylser og hus!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ og TJ vs YJ
« Svar #11 på: Fr., 8,Juni,2007,14,19 »
Kjørekomfort forskjell mellom YJ og TJ.

Ja, omtrent som lastebil med jernbanesviller som fjærer og en lastebil med luftstyrte fjærer.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ og TJ vs YJ
« Svar #12 på: Fr., 8,Juni,2007,15,56 »
 :Dååååååååååååååååååååååååååhhhhhhhhhhh :D

Det finnes bare en gud, og hun heter YJ
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ og TJ vs YJ
« Svar #13 på: Fr., 8,Juni,2007,16,45 »
Kjørekomfort forskjell mellom YJ og TJ.

Ja, omtrent som lastebil med jernbanesviller som fjærer og en lastebil med luftstyrte fjærer.

Njaa, nå har jeg ikke kjørt så mye YJ, men jeg har kjørt CJ m/YJ OME fjærer.  Og det er da heeeelt ok ?

Når det gjelder TJ, så var ihvertfall de fjærene som stod på min *forferdelig* myke, så myke at bilen svømte av gårde.
Har så fått tak i et ProComp 2" fjærløft og da ble bilen helt anderledes, stivere javist, men kanskje ikke fullt så stiv som en CJ på YJ OME fjærer, men nesten ?

Så en orginal SoftTop TJ m/2,5 liter er antageligvis litt vel myk. 
En TJ på ProComp 2" fjærer kontra en YJ/CJ på OME fjærer er i min bok omtrent like stive, men de føles forskjellig.  TJ'en følger humpler osv. bedre.  Tror jeg, mener jeg, føles det som.

En velkjent feil på TJ er eksos manifolden.  På 2,5 liter'n, så brekker gjerne den innerste bolten, og det er noe ordentlig herk å få byttet den.  Eller så ser vi nå at de eldre begynner å få noen slitasje feil, som lager/hubber foran.  Rust er generelt ikke noe alvorlig problem - rust på ramma er å regne som standard.  Og er heller ikke noe farlig.

På TJ som har gått noen vintre, så er ofte førersetet sprukket i seteputa akkurat i kanten der hvor en sklir inn/ut av setet.  Der er det skai, og den tåler ikke kulda spes. godt.

Ellers så har flere meldt om juksing/snubling i motor'n, mest om vinteren.  Det er en teori om at det kan være et fukt problem.
Jeg har forsøkt med solide doser kondensfjerner, og det hjalp det.  Så det kan jo hende at det er det som er problemet.
Alternativt, så er det en stor kontakt som henger ned på torpedoen.  Den er ikke vanntett, og jeg har lagt merke til at det er mye vannsprut på torpedoen akkurat der.  Mistenker at det kommer av regnvann gjennom radiatoren, som så kjølevifta kaster bakover.

Dørbladene sprekker, på CJ'en så sprekker de akkurat ved ventilasjonsvinduet.  På TJ'en, så sprekker de der hvor vindusramma kommer ned i bakkant.  Døråpner'n / håndtaket kan bli litt slarkete, spes. på førersiden.
Så ja, regn med noen småting, spes. på de litt eldre.  Men er den sånn noegenlunde passet på, så skal det ikke være noen alvorlige feil.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vanlige feil og mangler på TJ og TJ vs YJ
« Svar #14 på: Sø.,10,Juni,2007,00,27 »
Er det ingen problemer med gjennom rusting av ramme i og med at rust er og regne som standard?

Hvordan er akselvandring på hevet YJ i forhold til hevet TJ. Har egentlig mest lyst på TJ men...

Er det noe skille på TJ`en fra de første til de siste modellene?

« Siste redigering: Sø.,10,Juni,2007,14,42 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered