Skrevet av Emne: Ulyd i drivverket WJ  (Lest 1701 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gormster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Ulyd i drivverket WJ
« på: Ti., 9,Desember,2008,23,41 »
Har en 99-mod Grand Cherokee Lim.,4,7L.Da jeg kjøpte den hadde den en fæl ulyd,noe som skyltes hjullagerne foran.Disse ble bytta,men fortsatt ulyd.Tok en tur til merkeverkstedet på Ensjø i Oslo.De mente lyden stammet fra fremre mellomaksel siden det var en liten lekkasje i enden av denne og denne ble bytta.Fortsatt lyd...Verkstedet mente det nå kunne være en simmerring.De skulle ha 15.000,- for å ordne dette!Tok kontakt med et annet verksted som gjorde jobben billigere(ikke så vanskelig kanskje..)

Lyden er der enda!Det samme verkstedet helte på noe abrasiva for å sjekke om det hjalp.Selvfølgelig ikke.Hva nå?

Lyden er der nesten hele tiden,bortsett fra når motor og drivverk er i "harmoni".Straks jeg gir på litt eller slipper gassen kommer den.Forsterkes med hastigheten.Lyden blir ikke annerledes om jeg setter den i lavserie og blir borte når jeg frikopler.

Noen som har en ide om hva som er på ferde,og som ev. kan sjøl eller vet om noen som kan hjelpe.Har mista mye av trua på merkeverkstedet....

Bor i Oslo..

Utlogget Nesten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Ulyd i drivverket WJ
« Svar #1 på: On.,10,Desember,2008,12,02 »

Jeg har noe av den samme lyden som du beskriver i min WJ og den stammer fra bakakselen, dvs fra diffen. Antageligvis slitte lagere til kronhjul/pinjong, diff eller bærelagerene.

Vet ikke om det er samme feilen på din, men dette er visstnok ikke noe ukjent fenomen på disse bilene.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Ulyd i drivverket WJ
« Svar #2 på: On.,10,Desember,2008,18,24 »
Høres nok ut som det kan være en diff med slitte lager, eller pinjong lager ja. Vanskelig å finne ut om det er forran eller bak kanskje, men du burde kunne kjenne at det er noe mer slakk i lageret ved å legge deg under å dytte opp og ned på pinjongen. Kan du kan jo da også samtidig kjenne på utgående lager forrover og bakover på transferkassa. De er enkle å bytte selv.
En ting du enkelt kan gjøre selv er å ta oljeskift på diffene (forran og bak) og da se om det er olje på de, og hvor mye, farge osv. Er det stor forrskjell mellom forran og bak så kan det også gi en pekepinn på hvilken diff du må overhale.

Her må man bare begynne å sjekke og utelukke ting. En del ting har du allerede gjort, selv ville jeg ikke betalt stort for jobb som verksted sier må gjøres, hvis ikke det hjelper ett dugg.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget gormster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Ulyd i drivverket WJ
« Svar #3 på: To.,11,Desember,2008,21,30 »
Takk for gode tips.Skal sjekke ut det jeg kan slik at jeg får lokalisert feilen.Kommer tilbake.