Skrevet av Emne: Amerikansk lysoppsett  (Lest 7246 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #15 på: Ti.,27,Januar,2009,15,47 »
Da er bilen din tatt inn ganske kort tid etter regelendringer. Antageligvis er jobben gjort for sikkerhets skyld slik at heft skulle unngås til godkjenning. Endringene i bestemmelsene er ikke veldig gamle. På det forferdelige 90-tallet ble jo til og med orange blinkers-lamper svartmalt selv om lampesokler var fjernet osv. Om det skyldtes frykt for ettermontasje av lamper eller manglende E-merking aner jeg ikke (Chev. Blazer/Tahoe).

Har jeg forstått det rett er det nå bare hovedlys frem som behøver E-merkingen.

Jeg har fundert på dette med US-funksjon for parklys i lang tid selv, men ikke gjort noe med det. Rett og slett fordi jeg ønsker et ganske distinkt retningslys vil jeg i utgangspunktet ha det slik at lampen på skjermen, sidemarkeringslys og retningslys frem var i takt og det er litt klønete å realisere. Jeg mener Jeep sitt originale ledningsnett fungerer slik at sidemarkering og retningslys frem er i utakt/om hverandre, noe som er en enkel måte å løse dette på.

Nå er jo ikke koblingen noe stort problem siden soklene er klare for 2-tråds lamper (27/7)W i retning/park fremover, da er det strengt tatt ikke behov for noe relé heller. Kretsene for retnings- og parklys er jo allerede adskilt og det blir uansett stor nok forskjell i intensitet på retningssignal og park/markering til at man både i dagslys og nattestid ikke har noe problem med å se hva som foregår.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

renegade

  • Gjest
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #16 på: Ti.,27,Januar,2009,20,42 »
Har jeg forstått det rett er det nå bare hovedlys frem som behøver E-merkingen.

Som sagt, de 2008 modellene jeg sjekket, så var *ikke* glassene E-merket.  Om lampehuset er E-merket. det kan hende.
Men glassene er det ikke.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #17 på: To.,29,Januar,2009,22,21 »
Well well..... da ble det lys  ;D

4 stk hull...


Ditto antall gummiforinger...


...og sokler og 5W pærer...


Forlenget det eksisterende parklysnettet, og

VOILA  8)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #18 på: To.,29,Januar,2009,22,31 »
Najs. =)

Hva brukte du til grommets og hvor fant du egnete sokler til nye parklys?
Kun 1x 5W ekstra i hovedblinkers frem?

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #19 på: To.,29,Januar,2009,22,56 »
Sokler og pærer fant jeg på BilXtra og grommets på Mekonomen. Satte inn 2 stk 5W pærer i hver lykt til parklys. Blinklyset er som før; 2 x 27W. Ingen problem å se at det blinker selv om parklyset lyser konstant. Jeg har ikke rørt ledningsnettet, bare forlenget og flyttet litt på det. Derfor er det nå er det veldig enkelt å koble tilbake til opprinnelig belysning ved et eventuelt pålagt behov for dette...

Edit: siden det påstås at bilder sier mer enn 1000 ord...:



« Siste redigering: To.,29,Januar,2009,23,02 av Sverre »
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)