Skrevet av Emne: Amerikansk lysoppsett  (Lest 7244 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Amerikansk lysoppsett
« på: Ti.,20,Januar,2009,23,44 »
Jeg har byttet til nye frontlykter uten parklys og flyttet parklyssoklene som sto i de gamle hovedlyktene ut i sidemarkeringslyktene. Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal få tilbake parklyset der det skal være over there - altså i blinklysene. Jeg ønsker at begge pærene i hver lykt skal fungere både som park- og blinklys. Det står originale 27W/7W pærer i begge soklene så jeg går ut fra at det er slik det har vært originalt.

Er det noen som vet hvordan parklyset ble koblet om når bilene ble tatt inn til Norge? Er det byttet et rele et sted, er det trekt nye kabler til blinklysa eller gjort på annet vis....?

Slik så det ut inni der før jeg flyttet parklyspærene ut i sidemarkeringslysa:
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #1 på: To.,22,Januar,2009,00,02 »
Hmm,
kan du gjøre dette med et nytt rele som normalt er lukket, og som åpner seg styrt av blinklyset?

Antar pærer med doble filamenter, et for park og et for blink.

Releet (se eksempel fra Biltema) mates fra parklys-strømkilde  til pinne 30 og PARKlampene koples til 87a. Så lenge releet ikke har styrespenning på 85-86 er kretsen 30-87a lukket og da bør parklyset lyse. Styringen 85-86 koples til blinklyset og da bør det vel være slik at når blinklyset er "på" vil releet trekke og kretsen 30-87a brytes, dermed slår parklampene seg av. Og det bør skje når blinklyset er på.


Tror dette skulle virke?



Edit: Har ikke studert så nøye, men ser at det ser ut som om det er to pærer med doble filamenter i  blinklysa. Antar at den ene kretsen er park og den andre er blink. Har modifisert teksten over.

Edit2: Etter en natts søvn ser jeg jo at dette betyr at blinklyset aldri er helt avslått, siden parklysene bare er avslått mens blinklyspærene lyser.

Om det er slik at i USA er både park- og blinklyslamper er slukket når blinklyset er aktivert og i "av" modus, må det finnes en trigger et eller annet sted for å slå av parklyset samtidig med at blinklyset går "av". Mulig et kretsskjema kan hjelpe om det er slik det skal fungere, og om det er slik det fungerer i USA.

Om det er slik i USA at parklyset alltid lyser og kun blinklyspærene endrer seg, slik at når blinklyset er "på" lyser både park og blink, mens når blinklys er "av" lyser bare park,  så er det jo bare å la det vanlige blinklysreleet trekke alle blinklyslampene slik det vel er gjort idag.

Da er det vel bare i tillegg å la et rele matet fra parklyset styre parklyspærene foran  eller rett og slett kable opp til alle parklyslampene fra eksisterende parklyskrets.
« Siste redigering: To.,22,Januar,2009,09,03 av 85cj »
Medlem 005

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #2 på: Fr.,23,Januar,2009,15,02 »
Takk for utfyllende svar!

det ser ut som om det er to pærer med doble filamenter i  blinklysa
Hvis filamenter = glødetråder er svaret ja (jeg er ikke helt stø i terminologien på dette feltet). De to kontaktene på bildet går altså til hver sin pære, og det er to ledninger ut til hver kontakt.

Om det er slik at i USA er både park- og blinklyslamper er slukket når blinklyset er aktivert og i "av" modus, må det finnes en trigger et eller annet sted for å slå av parklyset samtidig med at blinklyset går "av". Mulig et kretsskjema kan hjelpe om det er slik det skal fungere, og om det er slik det fungerer i USA.
Jeg mener det var slik det fungerte på min forrige XJ, men er ikke 100% sikker. Den var bruktimportert fra USA og hadde originalt lysoppsett. På den annen side spiller det vel ikke så stor rolle om parklyset lyser i de intervallene blinklyset er av...

Jeg får prøve å følge ledningene og se hva slags rele de ender opp i, men er fortsatt interessert i informasjon om nøyaktig hva som ble gjort med lysa på disse bilene når de ble tatt inn til landet om noen sitter på dette. Skulle jo tro det enkleste er å bare reversere det som har blitt "tuklet" med. Men til 85cj og dere andre som har greie på slikt; for meg virker det mest sannsynlig at det er et rele som har blitt byttet ut, og at det som skulle vært sidemarkerings lys har blitt brukt til parklys. Er jeg helt på jordet her?
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #3 på: Fr.,23,Januar,2009,16,34 »
Hei.

Da håper jeg dette dokumentet kan hjelpe deg.
XJ 4,0 98

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #4 på: Fr.,23,Januar,2009,16,56 »
Takker! Jeg får ut ta det med ut i garasjen og studere litt....
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #5 på: Fr.,23,Januar,2009,17,12 »
Finner du løsningen, så hører vi fra deg antar jeg... ;)
XJ 4,0 98

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #6 på: Fr.,23,Januar,2009,19,44 »
Finner du løsningen, så hører vi fra deg antar jeg... ;)

Jeg lar nok høre fra meg både om jeg finner den og i - eventuelt - motsatt fall ;)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #7 på: Fr.,23,Januar,2009,20,46 »
Kan jo være at de ble bygget "europeisk" fra fabrikken...

Medlem 005

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #8 på: Fr.,23,Januar,2009,21,02 »
Det kan hende. Dette er jo en 2,5TD og den ble vel aldri levert i USA. Men det er en JEEP og den skal se ut som en JEEP  ;D
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #9 på: Ma.,26,Januar,2009,17,55 »
XJ '97-'01 er bygget som europeiske på samlebåndet. Det er ikke gjort noen endringer på ledningsnettet til retningslys ifm. import til Norge.

Ledningsnettet foran er pluggbart pr. side og det er her den vesentlige forskjellen ligger. Får du tak i ledningsnettet til en US-modell komplett med sokler har du løsningen ferdig. Eller du kan bygge om det du har i dag med reléer som ovenfor. Ved ombygging av ledningsnett ville jeg valgt å skjøte på det som allerede ligger der fremfor kutt/skjøt.

Og husk; (oransje) sidemarkeringslys er det vel bare Volvo som har klart å godkjenne i Norge. Det betyr at du må være klar til å endre parklysfunksjon til ordinær ved et håndgrep ifm. visning til PKK o.l.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

renegade

  • Gjest
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #10 på: Ma.,26,Januar,2009,19,47 »
Og husk; (oransje) sidemarkeringslys er det vel bare Volvo som har klart å godkjenne i Norge. Det betyr at du må være klar til å endre parklysfunksjon til ordinær ved et håndgrep ifm. visning til PKK o.l.

NJaaa, det er vel ikke slik at det er egne regler for Volvo...
Dette er nok noe som alle fabrikanter kan benytte.

Og da jeg tok inn asfaltslikkeren fra USA i høst, så måtte jeg ikke koble om sidmarkeringslysene foran.  De kunne være som de var.

Og til slutt: kravet om E-merkede glass kan også se ut som om er fjernet, ihvertfall fant jeg ingen koder støpt inn i de 2008 modellene jeg sjekket.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #11 på: Ma.,26,Januar,2009,20,36 »
Så det er forskjellige ledningsnett på US og europa-modeller ja.... Greit å vite. Da blir det ett av 2; bygge om med releer som beskrevet lenger opp her, eller det aller enkleste; sette inn ekstra pærer i blinklyshusene og koble inn på ledningen/sokkelen til sidemarkeringslyset som allerede ligger der. Dette er jo veldig lettvint da... om ikke så profft :)

De nye lampene mine har ikke E-merkede glass og med ettermontert bi-xenon i tillegg er jeg forberedt på å måtte foreta en kjapp ombygging før PKK uansett, men det er bare å bytte hovedlykter og bytte om på noen kontakter, så det er fort gjort.

Den forrige XJ`en min har forøvrig levd hele sitt liv med orange sidemarkeringslys. Om det har noe å si at den var bruktimportert vet jeg ikke, men ikke noe problem på PKK med den i alle fall. Det med krav om E-merkede glass mener jeg å ha lest noe om for en stund siden, men husker ikke helt hvordan det var...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #12 på: Ti.,27,Januar,2009,00,11 »
Min XJ har amerikansk lysoppsett og er vist med dette. Dette er fullt lovlig da en endring i lovverket gjør det mulig å benytte seg av et lysoppsett bilmodellen ble levert orginalt med.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #13 på: Ti.,27,Januar,2009,15,04 »
Er du heeelt sikker på dette (oppsettet)? 

Min(XJ-97) er originalt reg. i USA og senere importert til Norge(2003/4). Lys oppsettet og lysene(hovedlysene) er endret/byttet. Kanskje uten grunn ?

Dette vil jeg gjerne høre mer om, kanskje jeg og kan bytte tilbake?

 
XJ 4,0 98

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Amerikansk lysoppsett
« Svar #14 på: Ti.,27,Januar,2009,15,37 »
Siterer kjøretøyforskriftens kap. 28 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1):
Sitat
PARKERINGSLYS
3.   Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.
3.1   Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a)   Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.
b)   Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.
c)   Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
3.2   Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.
3.3   Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
3.4   Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.
3.5   Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.


§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)
Sitat
SIDEMARKERINGSLYS
13.   Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.
13.1   Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
13.2   Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
13.3   Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
          For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.
13.4   Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
13.5   Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.
13.6   Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

Men så er det unntak og direktiver og gud-vet-hva som kommer i tillegg og utenom osv osv.... så det er nok ikke meningen at man skal finne ut hva som faktisk gjelder her...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)