Skrevet av Emne: Forslag til nye dempere?  (Lest 2141 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Forslag til nye dempere?
« på: Ma., 4,Mars,2013,23,15 »
Tenkte at tiden nå var inne for å bytte støtdemperne og kanskje likegodt også styredemperen.
Kjerra har jo rundet 13 år og 100k og er nok ikke like fast i fisken som den var som ny.
Har kikket rundt på nettsider og i forum men det er for mye å velge i, ikke lett å vite hva som blir best. Det avhenger nok også endel på bruken tenker jeg.

Bilen er ikke hevet. Har ikke blitt bitt av 2 toms syken enda, heldigvis. Har heller ingen planer om å bli det. Det viktigste er at den blir god å kjøre på vanlig riksvei. Om den også blir brukbar i telehiv og på grusvei er det ingen bakdel heller. Terreng egenskapene betyr ikke så mye.

Noen som har gode forslag?? Tenker på å bestille fra Quadratec da jeg er kjempefornøyd der. Lette litt etter en pakke med alle 5 demperne, men det var det lite utvalg i. Tenkte at det ble litt billigere med kvantumsrabatt  ;)

En annen ting som jeg tenkte på var om dette er deler som må ha TUV godkjenning? Leste litt i forskriftene og tolket det som at sålenge det var snakk om rep. så var det ikke krav til dette. Med andre ord å bytte til tilsvarende uten å ha til hensikt å heve eller senke. Noen som har erfaringer?

TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Forslag til nye dempere?
« Svar #1 på: Ti., 5,Mars,2013,08,34 »
Mye å velge i vedrørende standard lengde. Men kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd med Old Man Emu. Men usikker om du  får disse i standard lengde uten heving.
Men Styredemperen får du hvertfal løst fra Old Man Emu.

http://www.quadratec.com/products/16091_2000.htmVedrørende TUV. 

Vedrørende TUV:

Så lenge du ikke hever eller senker har jeg aldrig hørt om at man må ha tuv på nye dempere. Kjøper du for eksempel uorginale dempere på Biltema ell. så trengs det jo ikke TUV på dette.  Tuv handler om godkjenning av endring av kjøretøyet som heving, senking, bredding osv.

Etter nærmere ettersyn så står det 0-2" / 0-2,5" heving på disse:

http://www.quadratec.com/products/16091_0175.htm

http://www.quadratec.com/products/16091_0177.htm
« Siste redigering: Ti., 5,Mars,2013,08,42 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Forslag til nye dempere?
« Svar #2 på: Ti., 5,Mars,2013,13,18 »
Jeg har satt på Bilstein 4600 serien på helt original bil. Er veldig fornøyd de. Bilen er blitt mye fastere å kjøre. Dersom du kjører litt med henger er disse demperne veldig bra. Jeg gikk for disse da Old Man Emu kan være litt bløte for kjøring for det meste på vei.

Dersom du ønsker å heve litt, kan du sette på Bilstein 5100 serien. Disse er for 0-2" heving. Da kan du også kjøpe f.eks H&R fjærer som hever ca. 1" bak og foran. Denne komboen er svært populær i USA og veldig mange skryter fælt.

Bilstein er kjent for veldig holdbare produkter.

Når det gjelder TUV, så er det riktig som nevnt over: Trenger ikke TUV godkjenning når bilen ikke blir senket/hevet osv.

Bilstein 5100 med H&R 1" som hever: ingen som ser at bilen er noen få cm høyere uansett. Det er ikke lett å se..

Bilstein 5100 og H&R 1": http://www.jeepforum.com/forum/f9/1-h-r-bilstein-suspension-lift-1150250/
Les den første posten i denne tråden, deretter gå til de siste 5 sidene og les om hvor fornøyde folk er.

Bilstein 4600:
http://www.4wd.com/Jeep-Lift-Kits-Jeep-Lift-Kits-Suspension/4600-Series-Shock-Absorber.aspx?t_c=1&t_s=90&t_pt=3306&t_pn=BIL24-024433

http://www.4wd.com/Jeep-Lift-Kits-Jeep-Lift-Kits-Suspension/4600-Series-Shock-Absorber.aspx?t_c=1&t_s=90&t_pt=3306&t_pn=BIL24-024433

Bilstein 5100 0-2":
http://www.quadratec.com/products/16070_228.htm
http://www.quadratec.com/products/16070_229.htm

H&R 1" Fjærer:
http://www.ebay.com/itm/H-R-97-05-Jeep-Wrangler-TJ-Raising-Springs-/121065810657?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1c3015aae1&vxp=mtr

http://www.tirerack.com/suspension/suspension.jsp?make=H%26R&model=Sport+Spring+Set&group=Sport+Spring+Set&partNum=52107&autoMake=Jeep&autoModel=Wrangler+Sport&autoYear=1999&autoModClar=

Kan også nevne at jeg har handla endel hos Quadratec.com, 4WD.com og Tirerack.com. Jeg har bare bra erfaring med dem.

Mathias




Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Forslag til nye dempere?
« Svar #3 på: Ti., 5,Mars,2013,23,20 »
Takker så mye for gode svar gutter!

Etter at jeg hadde postet tråden min så fant jeg innlegget ditt Redwrangler ang. demperbytte.
Der fant jeg svar på det meste av det jeg lurte på. Flott beskrivelse!

Har lest en del av andres erfaringer med Bilstein demperne og de virker jo veldig bra.

Lurer fortsatt litt på hva som egentlig er forskjellen på 5100 og 4600 serien? Er det bare det at 5100 er for biler med heving og 4600 uten?

Ser at Bilstein ikke lager styredemper for TJ ennå ihvertfall. Tenker at det blir en OME istedenfor da.

Tenker jeg bare bytter demperne først og tar eventuelt fjærene etterpå om det blir nødvendig.

Men vi er ihvertfall enige om det er trygt å bestille fra Over dammen og kan glemme alt om TUV i dette tilfelle.
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Forslag til nye dempere?
« Svar #4 på: On., 6,Mars,2013,14,56 »
Det stemmer som du sier. 4600 for bil uten heving og 5100 for 0-2" heving. MEN du kan også bruke 4600 med H&R 1". Det har jeg sjekket ut. Demperne "strekker seg" langt nok.. Min plan er å sette på slike fjærer.

Det er også en forskjell på 5100 og 4600 annet enn lengden: 4600 er betegnet som en HD demper, dvs Heavy Duty. Her kan du ha mer last på bilen uten at det har for mye å si på kjøreegenskapene til bilen. Så med andre ord: 4600 er noe stivere enn 5100, som er mykere og bedre for mer terrengkjøring.

Så lenge delene du bytter ut er samme i dimensjon og størrelse som originalt trenger du ikke tuv. Ihvertfall det Vegvesenet sa.. Vegvesent sa forøvrig også at dempere er noe de sjelden bryr seg noe særlig om. De ser mer på fjærer, da resultatet av fjærerbytte ofte er senk eller løft som igjen endrer kjøreegenskapene til bilen. Det er sikkerhet som er stikkordet her. Bilen skal være i sikkerhetsmessig stand.

Bra du fikk bruk for tråden min. Har skrevet noe om bunning av dempere der, det har jeg akuratt oppdatert. Og for ordensskyld kan jeg nevne det her også:

Demperne bunnet IKKE. Fjærene har blitt slappe etter 13 år derfor bunner stopperen/"gummiknotten" inne i fjæra. Og dette skjer da FØR demperen bunner. Nettopp derfor "gummiknotten" er laga ;)

Bare spør om du lurer på noe mer. Jeg brukte lang tid og "researchet" mye før jeg kjøpte. Har derfor mye nyttig info om de aktuelle demperne og montering!
« Siste redigering: On., 6,Mars,2013,15,01 av Redwrangler »