Det stemmer som du sier. 4600 for bil uten heving og 5100 for 0-2" heving. MEN du kan også bruke 4600 med H&R 1". Det har jeg sjekket ut. Demperne "strekker seg" langt nok.. Min plan er å sette på slike fjærer.
Det er også en forskjell på 5100 og 4600 annet enn lengden: 4600 er betegnet som en HD demper, dvs Heavy Duty. Her kan du ha mer last på bilen uten at det har for mye å si på kjøreegenskapene til bilen. Så med andre ord: 4600 er noe stivere enn 5100, som er mykere og bedre for mer terrengkjøring.
Så lenge delene du bytter ut er samme i dimensjon og størrelse som originalt trenger du ikke tuv. Ihvertfall det Vegvesenet sa.. Vegvesent sa forøvrig også at dempere er noe de sjelden bryr seg noe særlig om. De ser mer på fjærer, da resultatet av fjærerbytte ofte er senk eller løft som igjen endrer kjøreegenskapene til bilen. Det er sikkerhet som er stikkordet her. Bilen skal være i sikkerhetsmessig stand.
Bra du fikk bruk for tråden min. Har skrevet noe om bunning av dempere der, det har jeg akuratt oppdatert. Og for ordensskyld kan jeg nevne det her også:
Demperne bunnet IKKE. Fjærene har blitt slappe etter 13 år derfor bunner stopperen/"gummiknotten" inne i fjæra. Og dette skjer da FØR demperen bunner. Nettopp derfor "gummiknotten" er laga
Bare spør om du lurer på noe mer. Jeg brukte lang tid og "researchet" mye før jeg kjøpte. Har derfor mye nyttig info om de aktuelle demperne og montering!