www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Tun på Ti.,16,April,2013,20,49

Tittel: Topper WJ
Skrevet av: TunTi.,16,April,2013,20,49
Laredo 3.1 liters 1999 mod.

Hvordan identifisere toppene om de er AMC??
Tittel: Sv: Topper WJ
Skrevet av: ChryslercrapOn.,17,April,2013,01,18
Bilder i garasjetråden her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7616.0.html
Tittel: Sv: Topper WJ
Skrevet av: teerexLø., 7,September,2013,03,24
her er filmen om amc-toppene https://www.youtube.com/watch?v=36bIMBbAUeA   :)
Tittel: Sv: Topper WJ
Skrevet av: teerexSø., 6,Juli,2014,00,49
Godt bildedokumentert tråd for de som skjønner spansk  :)
Men et bilde sier jo mere enn tusen ord...

http://www.areavag.com/foro/showthread.php?10439-Reparacion-Culatines-Motor-VM-3-1TD-(Fotos)&s=284b6d617f54b219f9a41914be094dcf
Tittel: Sv: Topper WJ
Skrevet av: teerexMa.,25,Januar,2016,06,48
Dessverre vises ikke bildene i linken over lengre.

Men over til noe annet:
Siden jeg har en VM 4,2L 6-syl båtmotor demontert så fant jeg at topplokksboltene på denne er identisk med 3,1 TD (ikke så rart egentlig).
Disse boltene er ganske rimelige fra http://www.ravnsgarage.no som forhandler deler til VM båtmotorer (som selges under Mercruiser/Quicksilver-merket).

Koster kr 29 for M14 (varenr. 1660455), kr 19 for de lange M12 (varenr. 1402049) og kr 25 for de korte M12 (varenr. 1402048).
Antar de har forbyttet prisene for ellers er de lange M12 naturlig nok dyrere enn de korte men det spiller jo liten rolle.
Altså kr 568 + porto for komplett sett bolter.

NB!De oppgir total lengde istedenfor lengde under hodet som er mest vanlig.
M14 som er 137 mm lang oppgis til 149,5 mm som er total lengde med hodet.

Ellers kan man jo bestille 2 boltsett til 2,5 TD på ebay relativt rimelig, og få 36 bolter selv om man bare trenger 22.
Det er veldig stor prisforskjell på disse settene til 2,5TD og 3,1TD enda det bare skiller 4 bolter (22 istedenfor 18 stk). Men det blir dyrere enn Ravns Garage.

Antar at støtstengene også er de samme men finner ingen nr. å sammenligne på sparket, men kan måle hvis noen har målene på støtstengene.
De koster kun kr 60 (varenr. 1285216).
Blir ikke forundret om ventilløftere, vippearmer osv. er de samme men kan ikke finne det ut på sparket bortsett fra at alt ser likt ut.
Ventilløfter koster kr 137 (varenr. 1327157) mot kr 378 hos Maldal.
Pakning vannmanifold (varenr. 1262641) koster kr 7 mot kr 25 hos Maldal, osv.
Ventiltettering koster kr 13 (varenr. 1261366).
Tittel: Sv: Topper WJ
Skrevet av: WJHHTi.,30,Mai,2017,16,22
Interresant...

Hvordan er kvaliteten på for eks. løfterne i forhold til Maldal sine..??
Tittel: Sv: Topper WJ
Skrevet av: teerexTi.,30,Mai,2017,17,23
Delene kan godt være produsert samme sted.
Neppe så mange produsenter av slikt, og er det VM Motori båt (Mercruiser) eller bilmotor (Chrysler/Jeep) så kommer det vel fra stort sett samme sted uansett.
Kan ta et bilde av en VM 4,2 ventilløfter (den hydrauliske altså), da jeg har en slik motor demontert.
Har ikke 3,1 ventilløfter liggende for å sammenligne med men kan jo se på bilder og evt. ta mål.

Båtmotorene med opphav hos VM Motori finnes i forskjellige utgaver opp igjennom årene, fra 3,6 liter R6 og 3,0 liter R5 rundt 1990 (BMW Marine brukte disse motorene på 80-tallet før Mercruiser tok over). Disse to har jo samme boring/slag, topper og oppbygging.
Utover 90 tallet kom så 2,8 liter R4 og 4,2 liter R6 som har samme boring/slag, topper og oppbygging. Men finnes i både indirekte og direkteinnsprøytet utgave og disse har forskjellige topper.
Bilmotorene (2,5TD og 3,1TD) skiller seg ut med andre sylindervolum og slag/boring, men er jo mulig de har mange felles deler med 3,0/3,6 båtmotorene fra rundt 1990.