Skrevet av Emne: Ralle lyd ved lavt turtall  (Lest 1623 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sven Erik

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Ralle lyd ved lavt turtall
« på: To.,18,August,2011,22,15 »
Hei. Jeg har en 2001 mod Cherokee/XJ - 2,5 L turbodisel.
Når jeg kjører på lavt turtall (f.eks 1100-1200 omdreininger i 1, 2, 3 gear) kommer det en rallelyd (skramlelyd).
Tar jeg inn clutchen så forsvinner det, mao motoren kommer det ikke fra. Da er det enten gearet eller nav eller noe annet i drivlinjen. Bilen har jeg hatt i 5 mnd og lyden har i mitt eie alltid vært der. Har tatt det for gitt at en bil med 10 år og gått 160000 km kanskje skal lyde slik. Noen som har peil og kan bekrefte/avkrefte dette, ev. hva som forårsaker det, om noe MÅ gjøre og ev. kjenner til noen i Oslo område med peil som kan lytte på lyden?  ???

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Ralle lyd ved lavt turtall
« Svar #1 på: Fr.,19,August,2011,11,04 »
Kan ikke vite helt sikkert uten å ha hørt lyden, men hvis det er en metallisk skranglelyd fra under bilen og siden den blir borte når du trår inn clutchen så ville jeg i første omgang sett etter varmeskjold på og rundt eksosanlegg som kan være løse da disse kan skape mye rare lyder hvis de er løse.

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Ralle lyd ved lavt turtall
« Svar #2 på: Lø.,20,August,2011,15,54 »
Det kan også være utløserlageret på clutchen som er slitt, men man hører ofte litt forskjell i lyd selv om det ikke er veldig alvorlig. sjekk de ting du kan selv, men ett verksted tar sikkert ikke noe for å bare høre om det er unormalt mye lyd fra utløserlageret.

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Ralle lyd ved lavt turtall
« Svar #3 på: Lø.,20,August,2011,21,12 »
Hvis det var utløserlageret burde det høres i 4 og 5 gear også, men utenom det så er det ikke et galt forslag, girkassen er det lite trolig denne lyden kommer fra, dette fordi hvis det hadde vært såpass mange gir så hadde det sannsynligvis vært noe galt med hoved drevet, men da ville lyden vært der i alle gir og du ville kjent det på girstangen at den vibrerte mer, samme gjelder for det meste med bakaksel også da lyden ville vært der konstant.

Men det skader ikke å sjekke, du vet ingen regel uten unntak og alt det der.
Men jeg må si meg enig i at et verksted kan være til stor nytte hvis ingen herfra melder seg til å høre på lyden, dette siden man ikke kan fastslå årsaken uten å høre den.

Om ikke annet så kan du jo prøve å beskrive lyden mer nøyaktig og detaljert, og samtidig prøve å fremprovosere den på alle mulige måter, og beskrive hvor og hvordan.
Evt prøve bilen oppjekket på bukker slik at bakhjulene henger fritt og prøve da mens noen lytter utenfra, men vær obs på at du må være sikker på at bilen står stødig og ikke kan falle ned hvis du gjør det. Kan også bremse ned ett og ett hjul med bilen slik med en 2/4 el for å sjekke lagringen på bakaksel og evt se om det kommer fra noen spesifik side, men obs disse er det diff brems på bak så det er lite trolig du får stoppet hjulene helt.

Det er ihvertfall en teknikk jeg lærte som lærling på billinjen.
Men som sagt beskriv lyden mer detaljert, og prøv å fremprovoser den og beskriv hvor og hvordan.