Skrevet av Emne: 1993 GC 4Liter ZJ Byttet kjølevæske, røyk fra radiator.  (Lest 801 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget perksp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Hei! Først og fremst vil jeg starte med å gi klar beskjed, jeg er et nek og eier ikke mekanikergener ;) Er også ny på forumet :)

For 3-4 uker siden så kjøpte jeg en 1993 Grand Cherokee med 4liter bensin. I går så sprakk slangen som går fra motor til varmeregisteret, og den tømte seg raskt for kjølevæske. Da selvfølgelig utover hele motorrommet  ::)
Jeg har idag byttet slangen, fylt på med iallefall 8 liter kjølevæske, og gjort som det står i manualen etter beste evne.

I starten fikk jeg overhodet ikke noe varme i varmeapparatet, men dette løste seg etter en stund med lokket til radiator og ekspansjonstanken av. Nå mens jeg har tatt noen prøveturer, så ryker det ofte ut av radiatoren etter jeg har stanset (det ser iallefall ut som om det er fra radiator) Jeg er ganske så ny med bilen og kjenner den ikke så godt. Så jeg husker ikke helt hva normal drifttemp skal ligge på. Er litt nervøs for at enda en bil skal ende opp til spiker..

Trenger jeg å bekymre meg, eller er det bare rester av kjølevæske (som forøvrig dekorerte hele motorrommet) som blir varm og fordamper?

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: 1993 GC 4Liter ZJ Byttet kjølevæske, røyk fra radiator.
« Svar #1 på: On.,29,April,2015,21,49 »
det er mulig du har sølt litt kjølevæske nedover radiator eller når du har luftet at det har sprutet ut litt kjølevæske.

dette vil før det blir borte/fordamper oppfattes som "røyk"..

Men har du kjørt bilen skikkelig varm en par ganger så bør dette være borte.

Utlogget perksp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: 1993 GC 4Liter ZJ Byttet kjølevæske, røyk fra radiator.
« Svar #2 på: On.,29,April,2015,21,54 »
Ja nå ble jo hele motorrommet fylt med sikkert 6-7 liter kjølevæske når slangen sprakk. Den sprakk helt nede ved motoren og det er ca 10 cm fra radiatoren. Når har jeg kjørt den varm to ganger iallefall, men regner med at hele radiatoren også er dynket fra før. Så det tar vel kanskje litt tid før alt er "brent/dampet" bort.

Men da er det mest sannsynlig ikke noe å bekymre seg for? Hva er normal drifttemp på disse bilene?