Skrevet av Emne: 1995 gc 5,2. Bremsepedal går langt ned og bremser dårlig...  (Lest 2016 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget litepeiling

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Hei !   Eg er heilt ny på forumet her, og heilt ny med Jeep.  Eg hadde lyst på en 4x4 bil med automat, og litt krefter, så valget falt på Grand Cherokee Limited.
Eg var å kikka på bilen to dager siden, og den var nesten strøken i karosseri, og nesten rustfri, så eg kjøpte den til tross for at bremsene egentlig ikkje virker.  Om eg bruker all min kraft så trur eg pedalen går nesten heilt i bunn.  Det er skremmende svak bremseeffekt.
Nå har eg hatt av calippere bak og sjekka klosser/skiver, det ser oki ut. Skal kikke framme også.

 Er det noe spesiellt eg skal sjå etter utenom på hjulene ?
Er det noe svakheter med bremsekraftforsterker feks ?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: 1995 gc 5,2. Bremsepedal går langt ned og bremser dårlig...
« Svar #1 på: On.,17,Juli,2013,14,13 »
Luft i systemet? Bremsekraftforsterkeren skal jo hjelpe deg å trå inn pedalen, men hvis du kan trå den i gulvet uten så er det ikke den som er problemet. Luft bremsene skikkelig. Først høyre bak, så venstre bak, så høyre foran og til slutt venstre foran.



Utlogget litepeiling

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: 1995 gc 5,2. Bremsepedal går langt ned og bremser dårlig...
« Svar #2 på: On.,17,Juli,2013,15,52 »
Nå har eg byttet bremseveske. Fikk hjelp for eg var litt opptatt, så eg er litt usikker på hvilken rekkefølge det ble luftet i.  De tappa først av all bremseveske og så pumpa igjennom ny. Og luftet to runder. Skal få luftet ein ekstra runde i den rekkefølgen du anbefaler.

Nå motor er avslått så blir padal hard og kjennes normal ut slik bremse er på biler når motor er avslått.., og vist vi holder trykk på pedal og starter bilen, så går den heilt i bunn nesten uten motstand..

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: 1995 gc 5,2. Bremsepedal går langt ned og bremser dårlig...
« Svar #3 på: On.,17,Juli,2013,20,37 »
Hvis man tapper ut alt sammen så bør man vel få lufta den på verskted siden det samler seg luft i ABS pumpa? Mulig litt bremsing på grus så ABSen virker ville vært lurt før du lufter igjen.

Det er ikke enkelt å tømme bremsepumpa for luft heller hvis den har vært tom. Det anbefales å prime den ved hjelp av sprøyte. Det er MYE luft inni der som er vanskelig å få ut ved å lufte på normal måte.
« Siste redigering: On.,17,Juli,2013,20,40 av pwb »

Utlogget litepeiling

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: 1995 gc 5,2. Bremsepedal går langt ned og bremser dårlig...
« Svar #4 på: On.,17,Juli,2013,23,45 »
Oki !   Ja eg må sikkert lufte meir. Men eg fann feil.. klosse på hs innerste, hadde laget seg spor i sleiden slik at den hang fast oppe og nede. Slitebelegget såg greit ut, men på midten var det tynnslitt og derfor låg klossen og fjøret. Litt antydninger på vs også.  Hadde nye klosser liggende i bilen.
Men eg har nok herjet så mye med skiver og tull at det har blitt litt kast som eg kjenner på pedalen når eg bremser nå.
Får sette nytt i bestilling.  Og sette av ein dag å sveise opp hakkene i sleiden. De er jo en del av spindel/nav, så de blir nok for dyre å bytte.