Skrevet av Emne: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?  (Lest 21396 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #75 på: On.,29,August,2012,06,25 »
fantastisk jobbevær ute i natt med 14-15 grader  :)
Siden alt med WJ tar (minst) 3 ganger lengre tid enn beregnet må man ta natten til hjelp.

Fjærklemmene jeg hadde liggende fra 80-tallet ble plutselig veldig nyttige igjen.
Jeg snudde fjærene opp ned og byttet høyre-venstre, orket ikke gjøre noe mere med dem.
Det var samme merkelapp på begge fjærene så antar de er identiske.

Tettet igjen hullet i toppen av fjærskålene med små glassfiberskiver jeg hadde liggende, samt RTV silikon mellom gummien og skåla.

Akslingshylsa har jeg foret innvendig med 50 mm (utvendig målt) plastrør, de passet som hånd i hanske. Unngår vel rust i hylsa da kanskje. Men det var jo kun venstre side det var et problem, det er jo også kortest lengde.
« Siste redigering: On.,29,August,2012,14,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #76 på: To.,30,August,2012,05,05 »
Litt framskritt dag for dag
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #77 på: Fr.,31,August,2012,22,29 »
Artig å se at noen legger så mye tid og jobb i en bil som denne.. :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #78 på: Fr.,31,August,2012,22,35 »
Det er ikke så mye jobb egentlig, bare jeg som er litt lat og mangler garasje så alt tar liksom lengre tid :)
Og slike rustskader er vel heller ikke helt vanlig, bare min uflaks.
Regner med at jeg må slite med bilen noen år så like greit å gjøre det skikkelig. Kan jo ikke skrote bilen heller med km. stand 100.500  :P
Og EU kontroll skal den jo også gjennom.

Hadde jeg villet gjøre ting helt skikkelig så hadde jeg vel pulverlakkert aksling og alt sammen  ;D

Må sikkert ta en sjau bak også, sikkert noe lekkasje og dårlig håndbrekk, rustent bremserør osv. der da.
Skal jo montere hevesett bak også uansett da. Litt rart å bare heve framme liksom  :D Selv om det er framme det kniper med plass til dekkene.

Har mekket lite bil de siste 20 årene (har blitt mest båt, MC, snøskuter og lignende) så dette er liksom et come-back på den fronten, for å finne fram kunnskapene og verktøyet igjen.

Forøvrig irriterende at noen av gummimansjettene på endeleddene til styringa er slik konstruert at de blir liggende å gnage mot knokkelmetallet og dermed sikkert går hull på etter x antall mil.
Må prøve jevne ut metallet eller legge tynne plast eller rustfrie metallskiver mellom kanskje.

Jeg la skiver mellom gummimansjettene på bærekulene og knokkelen for å hindre slitasje fra sand og skitt og salt som legger seg i mellomrommet der, evt. at mansjetten kan falle nedover noen mm.
På nedre kule er det litt trangt, men var heldig og fant syltynne rustfrie store skiver, som antagelig stammer fra sjøvannspumpa på en påhengsmotor.
« Siste redigering: Fr.,31,August,2012,22,51 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #79 på: Fr.,31,August,2012,23,16 »
Har forresten nytt bremserør/slange som går fra gulv til bakaksling liggende (nytt i eske) du skal få det hvis du har bruk for det, jeg trenger det ikke.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #80 på: Fr.,31,August,2012,23,49 »
Har du solgt WJ'en nå, Chryslercrap?

Takk for tilbudet, men det er sikkert det røret jeg kjøpte sammen med frontrørene i sin tid.
Det ser slik ut:

« Siste redigering: Fr.,31,August,2012,23,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #81 på: Lø., 1,September,2012,20,49 »
Ja, solgt for et par mnd. siden. Er nok samme del som på bildet ja, jeg bestilte to stk. fra rockauto  :P

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #82 på: Lø., 1,September,2012,23,42 »
kveldens  økt:
Slipte til slutt ned en relativt skarp kant under knokkelen der gummimansjetten til endeleddet på stag fra pitmanarm ligger an mot knokkelen. Antar det er litt av forklaringen på kort levetid for gummimansjetten. Alt handler om detaljer  :)

Fikk også testet at vari-locken funket. Fylte på olje og låste av pinjongen, snurret noen runder på en felg for å prime gerotorpumpa, og så var det bom stopp når "diffsperra" kom på  ;)
« Siste redigering: Lø., 1,September,2012,23,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #83 på: On., 5,September,2012,20,15 »
endelig ferdig og klar for PKK kontroll, regner med at det blir bakakslingsområdet som blir neste fixeprosjekt men det går nok greit.

Nå er den kun hevet foran, det ser jo ikke så tøft ut ...

« Siste redigering: On., 5,September,2012,20,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #84 på: Fr., 7,September,2012,00,22 »
Tok en slik $1000-dollars bestilling fra Morris med diverse ting og tang og deler man trenger eller kanskje får bruk for, bl.a. i forbindelse med oppgradering og nødvendig vedlikehold i bakstillingen, samt litt mere foran også, bl.a. JKS justerbar trackbar. Totalt 24 varelinjer  :o

De har 10% rabatt på bestillinger for tiden så det ble $900, men frakten har jeg ikke fått opp ennå. Det blir vel et sjokk.
Det ble $200 i frakt i fjor på en relativt liten eske med ca. samme verdi, men denne eska blir nok MYE større.

Update: Og Morris har overgått seg selv ved å beregne frakt på kun $185 for en haug med stål og jern. Det var en positiv overraskelse.

Minner om at Morris har feil info vedr. håndbrekkbremsesko på nettsjappa. det står at det er kun til en side men det er til begge sider, det kitet 5011988AA. fikk iallefall bekreftet at det var feil idag, hadde tenkt å bestille 2 stk men det slapp jeg jo (tror de har fikset info nå etter beskjed fra meg).
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,05,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #85 på: Fr., 7,September,2012,20,32 »
Dagens sløsing med midler, styredemper bestilt fra Tyskland. Det er sikkert billigere alternativ og frakt fra USA. Men den ser jo tøff ut.

« Siste redigering: Fr.,21,September,2012,00,14 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #86 på: Fr.,21,September,2012,00,11 »
Fikk 4 kolli fra Morris idag. 9-10 dagers leveringstid hit til det fjerne nord må da være ny rekord. Og så billig frakt i forhold til tyngde og volum på forsendelsen er nesten for godt til å være sant  :)
Her et bilde av det meste av delelageret mitt for tiden. Får håpe det blir litt mindre etterhvert.

« Siste redigering: Fr.,21,September,2012,00,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #87 på: Fr.,21,September,2012,20,59 »
Vær litt obs på de røde poly-foringene til JKS-trackbaren, jeg sleit ut mine på noen måneder og fikk heftig wobbling på rattet.
Samme greia til Svensson også, han fikk tilslutt ovale hull til festeboltene.
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8370.msg54723.html#msg54723

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #88 på: Fr.,21,September,2012,21,49 »
Det ser jo ut til at du har orden på det ;)
« Siste redigering: Fr.,21,September,2012,21,52 av Roye »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Stabstagfeste foraksling revet av, pga. rust. Hva nå?
« Svar #89 på: Fr.,21,September,2012,22,49 »
hmm alltid er det nå noe som ikke funker bra nok og må moddes.. jaja  :)

her en tråd om JKS foringene http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=545026
« Siste redigering: Fr.,21,September,2012,23,25 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.