Prøver litt oljeskift i kveld.
Først motorolje samt tappet av oljefilteret (3,1 TD har tappeskrue på oljefilterhuset). Gidder ikke bytte filter hvert oljeskift. Skifter olje 1 gang i året som blir 7-8.000 km inntil videre.
Delsyntetisk 10W-40, denne gang som sist Total fra Europris. Nesten gratis pr. liter når de har tilbud
Så automatkassa, det er jo et kapittel for seg.
Tenk så mye lettere det hadde vært med tappeplugg, selv om man tar av bunnpanna etterpå for evt. filterskift og bandjustering og ikke minst sjekk og rengjøring av magneten.
Det blir jo et søl nesten uten like til tross for at jeg hadde laget ei plate på garasjejekken som skulle holde bunnpanna cirka i vater.
Neste gang prøver jeg å suge opp noen liter olje fra peilerøret hvis det går da. Ved max oljenivå ligger jo oljenivået over pakningen.
Glemte faktisk av at jeg hadde slik fin oljesuger, kunne vel ha sugd opp nesten alt på forhånd.
ATF-olja er jo ganske tynn så den trenger ikke være spesiellt varm for å suges. Liten tabbe.
Forøvrig stor fordel med litt hevet WJ, den blir akkurat så høy at man egentlig sjelden trenger å jekke den opp for vanlige servicearbeider.
Det var litt gugge på magneten. Klarer ikke å huske om det var det ved forrige skift i 2009.
Skifter ikke filteret nå, har ikke filter for hånden heller.
Samme med pakningen, det er jo en solid plast/gummi pakning som bør kunne brukes flere ganger. Det får jeg testet nå da.
Tenkte å skifte olja en gang til om ikke lenge for å få ut mest mulig gammel olje, siden Biltema har såpass rimelig ATF olje som har rett spesifikasjon. Får ta filterskift da.
NB! Olja er ikke svart selv om det ser slik ut på bildet. Den var ganske rød og klar da den rant ut iallefall.
Men naturlig nok moden for skifte etter 4 år og ca 20.000 km.
Vet ikke om jeg skal legge meg eller gå ut og fortsette.. det ble så fryktelig sent
Får ta resten og dieselfilter i morra.