Skrevet av Emne: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien  (Lest 2371 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« på: To.,24,Oktober,2013,20,27 »
Hei,har nylig skaffet meg en 96 grand cherokee, og er allerede helfrelst.
Er en 4-liter utgave som kun(hold dere fast) har gått 45000, er absolutt helt fri for rust og skader.
Var en 85 år gammel mann som har hatt den siden var ny,og den har gått oppe i en dal i ål.

Er som sagt allerede helfrelst, men er litt irritert på denne svømmende vandringen disse bilene ofte har på veien. Har merket noen svake lyder på ujevn vei, og mener jeg har litt slakk i kule-leddet
på "track-bar" framme, mulig ørlite slakk bak også.
Noen her som har erfaring med at dette påvirker styringen? Føler jeg må korrigere på rattet ganske mye, spesielt hvis det er litt hjulspor på veien.

Har også hørt at man kan endre hjulstillingen litt for å bedre dette.

Tips og råd her?
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #1 på: To.,24,Oktober,2013,21,08 »
sjekk spissingen. Kjøp to trekkerør (stive) på clasohlson ell. ett lite og ett større, de passer inni hverandre. Mål avstanden mellom felgene i bakkant og forkant på forhjula, de skal være tilnærmet like, kanskje 1-2mm mindre i forkant.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #2 på: To.,24,Oktober,2013,23,44 »
du må se om slakken kommer fra styresnekka,styreledd spesielt det som er festet til snekken
track bar er et stag som er festet til foraksel h/side og går over til v/side festet med en kule i rammen ,den kula blir det slakk i
Sway bar er de små stagene på stabstaget med kuler de må også sjekkes du må løsne de for å kjenne slakken hvis det er liten slakk
smør alle kuler som har smørenippel det hjelper litt
« Siste redigering: To.,24,Oktober,2013,23,47 av fiskern »

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #3 på: Fr.,25,Oktober,2013,13,13 »
Takk for tips.
Får se om jeg får sjekket ut mer i helgen, kommer tilbake da.
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #4 på: Fr.,25,Oktober,2013,13,17 »
Gratulerer med kongebil da! Så morro å finne en ZJ som har gått sååå lite! 8)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Benjamin81

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • Grand Cherokee 95 5,2 v8
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #5 på: Fr.,25,Oktober,2013,13,31 »
Hei

Dette skal vist også hjelpe har jeg hørt. Har ikke fått prøvd det selv enda

http://www.youtube.com/watch?v=gAD0ugRQNek

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #6 på: Fr.,25,Oktober,2013,17,02 »
Støtter pwb sin kommentar om spissing. Tatt din lave km stand i betraktning vil jeg ikke anbefale tiltak som kan være nødvendig på biler som har gått flere hundretusen kilometer.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #7 på: Fr.,25,Oktober,2013,22,15 »
Støtter pwb sin kommentar om spissing. Tatt din lave km stand i betraktning vil jeg ikke anbefale tiltak som kan være nødvendig på biler som har gått flere hundretusen kilometer.

Hadde 15mm mindre avstand foran på felgen enn bak, kjærring syntes den var litt ekkel å kjøre, den fløy på veien. Justerte til 1mm og bilen ble rimelig bra.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #8 på: Fr.,25,Oktober,2013,22,27 »
så bra  husk å smøre leddene

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #9 på: Fr.,15,November,2013,12,01 »
Er blitt litt bedre nå etter jeg fikk på nye piggdekk,men er fremdeles noe "vandrende".

I styresnekken har jeg kun slakk med sving på hjulene,når de står rett frem er det ingen slakk, så noen justering her er uaktuellt.

Har byttet trackbar, men det virker som om det er dødgang opp og ned på det nye også,er ingen slakk sideveis.

Kontrollerte også spissingen,er lik avstand mellom felgene framme, målt i forkant og bakkant,burde jeg hatt litt mindre avstand framme iforhold til bak på felgene?

Har ikke fått demontert stabstagene(swaybar?) ute ved hjulene for å sjekke om det er slakk i kulene her,men vil dette påvirke denne vandringen på veien?

« Siste redigering: Fr.,15,November,2013,12,11 av Iceman66 »
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #10 på: Fr.,15,November,2013,18,18 »
prøv med litt større castervinkel,justeres på nedre bærebruer

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #11 på: Fr.,15,November,2013,21,05 »
Sjekk alle ledd i forstillinga for slakk, en etter en. Smør opp alle nipler, skift ledd etter behov. Sjekk også at styredemperen fungerer som den skal. Sjekk foringene på kontrollarmene. Skal ikke være nødvendig med casterjustering hvis alle foringer der er i orden... Selv om bilen har gått lite så kan foringer og ledd være morkne, pga alder.

Hvis caster må justeres så gjøres det i bakkant av nedre kontrollarm, ved å løsne armen, og justere på to skruer bak kontrollarmfestet. Usikker på om det trengs å legges inn shims på disse...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #12 på: Fr.,15,November,2013,21,32 »

Hvis caster må justeres så gjøres det i bakkant av nedre kontrollarm, ved å løsne armen, og justere på to skruer bak kontrollarmfestet. Usikker på om det trengs å legges inn shims på disse...

Er vel i fremkant på nedre kontrollarm på en ZJ. Løsne på en bolt og vri på en skive. Noe slikt som dette.
http://image.jpmagazine.com/f/howto/9233004+w200/154_0610_05_z+1997_jeep_wrangler_tj+stock_control_arms.jpg

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #13 på: Fr.,15,November,2013,22,30 »
Ah, da beklager jeg. Var av oppfatningen om at det var likt oppsett som XJ :) Godt å lære litt en gang iblant :P
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: ZJ Kongebil, men"slingrete" på veien
« Svar #14 på: Fr.,15,November,2013,23,55 »
Ser det snakkes om å øke castervinkel,men hvordan påvirker/stabiliserer dette styringen?

Foringene på armene ser forøvrig veldig bra ut,men er det noen gode måter å sjekke om de
er slakk eller?
« Siste redigering: Fr.,15,November,2013,23,58 av Iceman66 »
JEEP-frelst for alltid.