Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..
Og nytt spørsmål:
Jeg har et merkelig strømproblem hvis det kan kalles problem. Helt nytt batteri, ny dynamo, og ny ladereim. Ved måling får jeg 12v på batt, litt over 12v fra dynamo på tomgang (ca 1100 rpm). Har ikke testet ved høyere turtall. MEN, inne i bilen driver nåla på batterimålern å svinger mellom 8-10v ved kald motor?!? og opp over 14v noen ganger ved varm motor?!?. Selv om det er ca 12v ut fra dynamo og over batteripolene. Hva i all verden kan dettte skyldes? Ser ikke no grunn til at dette skal ha noe med kald eller varm motor å gjøre. Hovedlysene gjør også at nåla dropper minst 1v. Men ikke av ekstralysene som er koblet direkte på batteriet gjennom nytt rele.. Heller ei av anlegget som også er koblet rett på batteriet.
Tips til feilsøking?
Muligens ingen feil, det er designet slik, ihvertfall hvis det nogenlunde likt med CJ...
Volmeteret ditt sitter *IKKE* direkte på batteriet, det sitter derimot på tilførselen inni bilen.
Og siden det meste av strøm bllir levert over denne ledningen, så blir det stor spenningsfall over den når du bruker mye strøm inni bilen.
Det du kan gjøre for å fikse noe av dette er:
Hovedlysene, legg opp separat strømforsyning direkte fra batteriet (husk sikring), bruk de opprinnelige ledningene til så styre reelene som kobler av/på lampene. Mener at Biltema har et ferdig sett til dette formålet (42-680).
Vifta til varmeapparatet, gjør tilsvarende her.
Dette er de 2 tingene som oftest står på. Du vil merke forbedret lys, og muligens litt mer snurr på varmevifta.
(På CJ kan du forøvrig bytte til Chevy vifte, den blåser MYE mer...)
Samtidig, så vil voltmeteret ditt vise mer riktig spenning på batteriet.
Ta en titt i elektrodiagrammet i Haynes manualen din, så vil du se hvor mye som blir strømforsynt over den ene ledningen...
(HVIS det er likt med CJ)