www.jeepclubnorway.no

Modeller => YJ => Emne startet av: BrorHund på To.,24,April,2008,16,39

Tittel: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTo.,24,April,2008,16,39
Hei alle!
Tenkte jeg skulle følge opp FauxPas sin gode 1000spørsmålstråd, og lage min egen, der jeg kan spørre om hva jeg lurer på i håp om å få litt ekstra kunnskap. Har mange ting som dukker opp underveis som bilen blir skrudd på.

Bilen er en 1990 YJ 4.2 liter, hevet 2 med OME og foreløpig 31" (33" ligger i boden, kommer snart), rimelig original ellers, og da regner jeg med at det er DANA 30 foran og 35 bak. Eller?
Regner også med at det er AX15 girkasse, men hvordan ser man det egentlig. Finner ikke noe specs på kassa.

La oss gå i gang:

Når clutchpedalen trykkes inn kommer det en "slurelyd", en slags suselyd. Men det har ikke noe å si om den trykkes litt inn eller helt inn. Slitt lamell? Slitt trykkplate? Utløserlager? Masterpumpe? Slave?
Noen som har noen synspunkter på hvor lenge det går an å kjøre med dette symptomet? Lignende erfaringer? Årsaker? Worst case scenario?
Kom gjerne også med linker til cluchrep., ev HowTo-tråder med bilder. Synes ikke Chilton er altfor god.


Byttet diffolje i dag. Bakakslingen gikk helt etter boka, uten problemer. Men firkantskruen på framakslingen lot seg ikke rikke. Har i et par dager i forveien hatt på WD40, uten hell. Dette er en vanlig skrue? Er vel ikke noe hokus pokus spesialverktøy å få den ut? Måtte gi meg, uten å få byttet. Ville ikke risikere å sitte med lokket i fanget uten å kunne fylle på igjen.


Lydhorn! Virker ikke. Men har ihvertfall delvis lokalisert feilen. Selve enheten fungerer, men da jeg byttet ratt la jeg merke til at plast"tuppen" som skal føre strøm opp fra rattstammen var knukket. Fikk heller ikke av den delen plasttuppen sitter på. Leste i boka at man må ha spesialverktøy for å få den av. Vet ikke helt hva jeg trenger, og ikke hvordan det egentlig skal se ut. Noen tips?


Også tenkte jeg å bytte noen kryss. Har en slags dunkelyd fra bak under bilen som øker og avtar i hastighet avhengig av fart. Føler at dette er kryssene, men er ikke sikker. Kan det være annet? Og når man bytter kryss, og drar delen ut av diffen eller av transferen, må man tømme diffen og transferen for olje først?

Smøring! Har en del smørepunkter. På OMEne, på ihvertfall et kryss, og noen andre her og der som jeg ikke helt har lært meg navnene på enda. Spørsmålet er som følger: Hva smøres det med og hvordan?


Håper på svar, og som vanlig takkes det på forhånd.

Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: Stein-KTo.,24,April,2008,16,57
Sitat
Tenkte jeg skulle følge opp FauxPas sin gode 1000spørsmålstråd, og lage min egen, der jeg kan spørre om hva jeg lurer på i håp om å få litt ekstra kunnskap. Har mange ting som dukker opp underveis som bilen blir skrudd på.

Her lukter det vel heller en solid grasje tråd ?? Skal jeg flytte den dit istedet?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTo.,24,April,2008,17,39
He he. Ja du kan jo forsåvidt det, rent bortsett fra at jeg hadde tenkt å lage en egen garasje som en slags "skryte"-tråd med bilder og snacks, også hadde jeg tenkt å holde problemene i denne tråden. Ditt valg Stein!
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: Stein-KTo.,24,April,2008,18,16
Garasjetråder er til for allt. Både skryte, men også spørsmål og utredninger... Og det kan være lettere å få konkrete svar på problemer når en ikke gyver ut med en smørbrødliste  ;DVi tenker litt over den og så ser vi...

Lykke til!
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundLø.,26,April,2008,15,36
Dersom man har hvite skilter og fire seter, men tar ut baksetene. Får man da feil på en kontroll?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: WrangsterLø.,26,April,2008,16,49
Nei, det er fullt lovlig å ta ut baksetet på personbiler.

Du har dana 30 foran og dana 35 bak ja.

Clutchlyden din som du forklarer høres ut som utløserlager for meg. 

Hvis du bor på østlandet så vet jeg at Bjørn Bergskaug har alt av spesialverktøy til rattet, jeg har selv vært hos han og lånt det.

Ja du må tømme transferkassa før du drar ut akselen, evt jekke bilen fryktelig høyt opp i bakkant

Smørbare kryss er nesten ikke å oppdrive lenger, finner du noen så kjøp mange. Jeg ville dratt på en båtbutikk å kjøpt vannfast marinefett, men alt av vanlig fett duger også. Du må ha en fettpresse som passer på niplene, noen kyss har bare et lite hull, der trenger du en fettpresse med tynn spiss på. Noen fettpresser fåes med utskiftbare "tupper".

Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: sandviperLø.,26,April,2008,17,53

Smørbare kryss er nesten ikke å oppdrive lenger, finner du noen så kjøp mange.

Jeg kjøpte smørbare kryss hos 4x4 supply nå i vinter

Du må ha en fettpresse som passer på niplene, noen kyss har bare et lite hull, der trenger du en fettpresse med tynn spiss på.

Jeg hadde spiss men den passet ikke i hullet, jeg endte da opp med å skru ut "nippelen" og presse inn fett med en 20ml sprøyte funker kjempe greit og koster nesten ingen ting.



Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa.,28,April,2008,11,28
Takk for respons!

Sitat
Clutchlyden din som du forklarer høres ut som utløserlager for meg.

Kunne tenke meg det. Og da er det vel ut med girkasse for å få byttet, og da blir det vel ny lamell og solfjær i samme slengen tenker jeg. Men da burde jeg vel vite om det er AX15 eller ikke, eller har ikke det noe å si?  Noen som vet hva jeg skal se etter for å finne ut hva slags kasse det er? Står det AX15 ev AX5 eller Peugot eller noe sånnt noe sted på kassa? Finner ikke det i så fall.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: renegadeMa.,28,April,2008,12,36
Takk for respons!

Sitat
Clutchlyden din som du forklarer høres ut som utløserlager for meg.

Kunne tenke meg det. Og da er det vel ut med girkasse for å få byttet, og da blir det vel ny lamell og solfjær i samme slengen tenker jeg. Men da burde jeg vel vite om det er AX15 eller ikke, eller har ikke det noe å si?  Noen som vet hva jeg skal se etter for å finne ut hva slags kasse det er? Står det AX15 ev AX5 eller Peugot eller noe sånnt noe sted på kassa? Finner ikke det i så fall.

http://www.novak-adapt.com/knowledge/transmission_gateway.htm
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa.,28,April,2008,19,09
Takk for link Renegade, da er det bare å legge seg under med dataen på fanget og sammenligne bilder!
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundOn., 7,Mai,2008,22,03
Det var visst Peugeotkassa ja..


Nytt spørsmål!:
Monterte anlegg i går. Satt inn en 10"er sammen et bra frontsett. Har koblet alt på forsterker, og har brukt det samme utstyret som jeg har hatt med meg fra tidligere biler. Bra utstyr og god lyd.
MEN! Har fått et hardt tilfelle av den klassiske motorsuselyden i høytalerene. Noen som vet tiltak for å finne feil? En kompis mente det var jordingsfeil, men det var lettere å finne god jording på jeepen enn på noen annen bil jeg har satt anlegg inn i. Monterte jordingskabelen rett i balja. Målte også 14 på batteriet, så det er ok med strøm. Strøm og signal er forøvrig lagt på hver sin side av bilen, og krysser hverandre kun en gang.
Noen tips?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: Stein-KOn., 7,Mai,2008,22,21
Trenger ikke å være jordingen til sterkeren som gjør at du får forstyrrelsen. Kan være jordingen batteri/dynamo.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundOn., 7,Mai,2008,22,34
Ok, da får jeg sjekke opp det i morgen. Var ute nå og pakket inn signalkablene i aluminiumsfolie (etter tips), og dempet gainen litt. Merkelig resultat, lyden forandret seg, men fortsatt intens. Ble litt lysere på en måte.
Takk for respons uansett, dette er jo ikke akkurat et Jeep-problem selv om det foregår i Jeepen.

Etter søk på information highway (www) fant jeg dette og fikk litt mer svar. Poster det her i tilfelle andre sliter med samme problem:
Sitat
Feilsøking:

1: Prøv å koble en annen signalkilde til signalkabelen. Forsvinner sus = jordproblem i cd-spiller. Prøv egen jordkabel fra batteri. Hvis det ikke hjelper så er det nok svidde jordingskretser i cd-spiller

2: prøv å koble til ANDRE signalkabler uten å "monerere" disse. Dvs la de ligge på utsiden av bilen. Forsvinner sus = problem med signalkabler (og ev støy mot disse)

3: Koble egen jordkabel til batteri for både cd-spiller og forsterker. "felles jord" på skikkelig vis ordner ofte slike problemer.

Flere mener også det kan være dårlig dynamo.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: sandviperTo., 8,Mai,2008,11,08
Bare for å eliminere det enkleste først... du har ikke en kveil med signal og eller strømkabel liggende inni bilen? Jeg hadde også litt dynamo støy pga overflødig signal kabel, det er kortere vei i Jeepen enn i en menneske bil og kabelen ble for lang. Rutet den i en bue under teppet i balja så løste det seg.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTo., 8,Mai,2008,12,35
Jobbet på saken nå, og fant ut at forsterker funker som den skal, og signalkabler 100% støyfrie. Koblet iPod rett i forsterkeren uten støy, og gjennom signalkablene uten støy.
Og så prøvde jeg å koble cd-spilleren rett på batteriet. Fortsatt støy! Damn! Da er det vel rimelig sikkert støy fra dynamoen. Noen tips, eller blir det ny dynamo?

Stein-K, tør jeg spørre hva du endte opp med å betale for din Mean Green? Ser at den koster 360$, men med frakt og moms? Eller er den kanskje kjøpt her hjemme.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: Stein-KTo., 8,Mai,2008,12,40
Tror den endte på ca 3000,- inkl mva og frakt
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundFr., 6,Juni,2008,12,57
All right! Endelig fredag, og da er det på tide med fredagsquiz!!!!
Noen som vet hva dette er for noe/ hvor den hører til?

Tilleggsinfo: Det er en slags fjær, som har løsnet fra regionen bak rattet under demontering. Men hva er fjæren til, hvor er lokaliseringen, klarer man seg uten osv osv. Kan være fra alle komponenter fra lockplate bak ratt, og ned rattstamme til tenningsbryteren.
Vinneren får fredagsære!

(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/Big%20Black/Bilde250.jpg)
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundSø., 8,Juni,2008,20,08
Den mystiske delen er fortsatt mystisk. Men jeg har et nytt problem som trengs eksperthjelp! Kan ha sammenheng med den mystiske delen.
Det har seg slik at lydhornet mitt ikke fungerte. Ved demontering av rattkomponenter, ser jeg at fra den hvite plastringen som har med blinking og hazard å gjøre er det gjort noe "hjemmemekk". Det mangler ledning opp til lydhorn. Det som også er tilfelle er at det er en grønn ledning som er tapet (isolert, uten å bli brukt til noe), også er den oransje (som forøvrig sitter tett intil den grønne) koblet sammen med den svarte. Ok. Jeg tenkte da at en av disse måtte være til lydhornet, så jeg koblet meg på skjøten ved den svarte og oransje. Så prøvde jeg å ta denne til rattstammen (som er det samme som å montere ratt og trykke på tut-knapp), og da gnistet det litt, uten at noe mer skjedde. Og så ga jeg opp, og monterte på alt. Og DA fungerte tuten!!! Johoo, da ble jeg glad. MEN, kortvarig glede, for det som nå også skjer er at lydhornet lager lyd når jeg skrur på lyset??? Ok, demonterte alt igjen, og koblet tilbake til slik det var, men FORTSATT tuter tuten når jeg skrur på lyset. Noe annet som også har skjedd er at kjørelysene bak har sluttet å virke i denne operasjonen, og det er hverken pærer eller sikring (har selvfølgelig sjekket dette).
Tips mottas med stor takk! Kan det være noe relé eller noe som har gått?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa., 9,Juni,2008,19,25
Siden det er jeg som stiller spørsmål og svarer på de selv så kan jeg jo fortsette. Jobbet mer med feilsøking/testing i dag. Nå fungerer alt untatt kjørelysene bak!!! Ok. Jeg koblet lydhorn rett på den svarte ledningen, og lot den grønne og den oransje henge og dingle (isolerte de uten at de går til noe).

Spørsmålet lyder så: Kan denne oransje og den grønne ledningen ha noe som helst med baklysene å gjøre? For kjørelysene foran fungerer jo uten at denne blinker-swich saken jeg prater om er koblet til i det hele tatt.

Noen tips på hvor jeg kan fortsette å feilsøke for å finne ut hva som har skjedd med kjørelysene bak?

Ps. Den mystiske delen er fortsatt mystisk..
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: renegadeMa., 9,Juni,2008,19,46
Siden det er jeg som stiller spørsmål og svarer på de selv så kan jeg jo fortsette. Jobbet mer med feilsøking/testing i dag. Nå fungerer alt untatt kjørelysene bak!!! Ok. Jeg koblet lydhorn rett på den svarte ledningen, og lot den grønne og den oransje henge og dingle (isolerte de uten at de går til noe).

Spørsmålet lyder så: Kan denne oransje og den grønne ledningen ha noe som helst med baklysene å gjøre? For kjørelysene foran fungerer jo uten at denne blinker-swich saken jeg prater om er koblet til i det hele tatt.

Noen tips på hvor jeg kan fortsette å feilsøke for å finne ut hva som har skjedd med kjørelysene bak?

Ps. Den mystiske delen er fortsatt mystisk..

2 ting:

Vet ikke hvordan det er med YJ, men CJ'er ble bygd om i Norge for å få oransje blinklys bak.  Dette ble gjort ved å bruke ryggelyspæra + oransje plexiglass plate for å få til blinklyset.  Ryggelyset ble en separat lampe.  Er dette gjort på samme måten på YJ, så stemmer ikke skjemaet i orginalmanualen eller Haynes manualen.  For du har en eller begge disse ?

Når det gjelder tuta, så skal det ikke være noen spes. kobling for den i Gnore (tror jeg), så der burde skjemaet stemme.
Du har sett på baksiden av sikringsboksen om det er noen blå strømstjelere osv klemt på kablene der ?

Regards,
PerJ
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa., 9,Juni,2008,20,13
Baklysene fungerte som normalt før jeg fikset tuten. Det er kun to pærer, øverste er blinklys, og nederste er kjørelys og bremselys hvis ikke jeg tar feil. Er ihvertfall to stk tråder inne i pæra.

Sitat
Du har sett på baksiden av sikringsboksen om det er noen blå strømstjelere osv klemt på kablene der ?

Nei det har jeg ikke. Men jeg vet ikke helt hva jeg leter etter. Hva skulle da disse stjele strøm til?

Dette er delen som startet moroa. Noen som vet om det finnes koblingsskjema på denne delen? Skulle likt å vite hva de forskjellige ledningene er til. De tre det er snakk om er de tre fra høyre på bildet, og det er de to lengst til høyre som nå ikke er koblet til noe.
http://www.quadratec.com/products/55212_02.htm (http://www.quadratec.com/products/55212_02.htm)

Går kjørelysene bak gjennom noe relé, og i så fall, hvilket?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTi.,10,Juni,2008,19,13
Problem løst. Koblet og monterte, feilsokte, koblet om monterte, koblet om og monterte, og vips så fungerte alt untatt et stykk gått pære! Snakker om å svare på sine egene spørsmål.
Men, skal jeg rekke 1000 spørsmål før jeg lærer meg alt på egenhånd må vi fortsette...:

Byttet som nevnt et annet sted dynamoreima for å fikse et ladeproblem. Nå lader bilen for fullt (ihvertfall litt over 14), men jeg har fått en usansynlig irriterende reimlyd, sikkert kjent skrikelyd. Denne er fra dynamoreima, men jeg får den ikke vekk uansett hvordan jeg justerer. Står i boka at den skal være 13mm fleks på midten. Har prøvd det meste av fleksen, men fortsatt vining. Kan noen noe triks?
Kan det hende reima jeg fikk har ligget for lenge på hylla og må kjøres inn eller noe sånnt?
Til info forsvinner lyden når motoren blir varm nok, og er mest intens fra start i 1. gear, fra 1500 omdreininger og oppover.
Svar mottas som vanlig med stor takk.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: KristianOn.,11,Juni,2008,13,21
Tror man får kjøpt  remspray på biltema, som skal ta vekk denne lyden
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundOn.,11,Juni,2008,16,20
Problem løst. Det som måtte til var å måle nøyaktig 13 mm fleks på midten av reima. Da forsvant lyden inntil videre. Synes nesten det var litt rart hvor nøyaktig det måtte være.. Jeje, nå funker alt.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa.,30,Juni,2008,11,05
Hvor pleier folk å ta EU kontroll (PKK) i Oslo/ stor-Oslo egentlig? Noen som vet om noe steder de er ok, med ok pris?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: simonMa.,30,Juni,2008,16,03
Diskusjoner om hvilke verksteder som er høflig, servicevennlige pg profesjonelle er bra å ha på forumet.   Men en diskusjon om hvem som omgår regelverket for å være litt ekstra greie, passer bedre utenfor forumet, tror jeg....


Jeg personlig har god erfaring med det verkstedet som ligger mellom Shell og McDonald på Strømmen.  Veldig ryddige, og finner ikke på noen ikke-eksisterende feil.  De er grundige og raske og rimelige.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa.,30,Juni,2008,17,59
Takk for tips.
Har også fått inn tips om Larsen og Lindberg på Ryen. Noen erfaringer?
Cars AS på Kalbakken ga god service på annen type rep på am-car, men hadde over en måned ventetid.
Ellers er jo Auto 85 AS på Thorshov fryktelig nærme. Noen som har prøvd de?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundFr., 4,Juli,2008,13,58
Da er EU kontrollen tatt, og jeg kan anbefale Auto 85 AS på Thorshov i Oslo. 610,- med gratis etterkontroll, og kjempehyggelige karer.
Men jeg fikk jo også noen feil, regnet med det. Ikke så avskrekkende, men spesiellt ett spørsmål blir nødt å postes her.

Feil: CO>3,5% eller utenfor fabrikantens verdiområde for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere.

What to do? Her står jeg faktisk blank uten kunnskap, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt den på verksted tidligere hvor de justerte tenning og forgasser, bytta tenningsdeler og hele eksosanlegget (kliss nytt originalt alt sammen). Allikevel for høy CO.
Noen som vet hva som kan gjøres?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: HalvardFr., 4,Juli,2008,14,57
Jeg ville gjettet på forgasser.
Har ikke mye peil på dette selv, men han som tok EU på min for ett par år siden justerte så vidt på tomgangen (tror jeg det var) og den gikk fra 5% til godt under lovlig. Da skal det sies at min gikk litt surt på tomgang...
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: renegadeFr., 4,Juli,2008,15,06
Da er EU kontrollen tatt, og jeg kan anbefale Auto 85 AS på Thorshov i Oslo. 610,- med gratis etterkontroll, og kjempehyggelige karer.
Men jeg fikk jo også noen feil, regnet med det. Ikke så avskrekkende, men spesiellt ett spørsmål blir nødt å postes her.

Feil: CO>3,5% eller utenfor fabrikantens verdiområde for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere.

What to do? Her står jeg faktisk blank uten kunnskap, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt den på verksted tidligere hvor de justerte tenning og forgasser, bytta tenningsdeler og hele eksosanlegget (kliss nytt originalt alt sammen). Allikevel for høy CO.
Noen som vet hva som kan gjøres?

Var den mye over ?  Hvordan er dette igjen, hvis en fyller tanken med 50/50 bensin / bioetahnol, hva skjer da med CO nivået...?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundFr., 4,Juli,2008,16,13
Tallet som står ved sidenav målt avgass ble 5,85. Regner med at dette er %. Kravet er vel 3,5%.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundSø., 3,August,2008,17,38
Noen som vet hvor mye kjøleveske det går på 4.2 literens radiator/kjølesystem?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundMa.,18,August,2008,15,43
Bump: Noen som vet hvor mye kjøleveske det går på 4.2 literens radiator/kjølesystem?

Og, er det noen som har tips til dekkmonteringsverksted i stor-Oslo regionen som legger om 33" til en rimelig penge (dvs så billig som mulig) uten for mye klaging om at maskinen ikke tar 33" etc. Eller som jeg har fått opplyst på tlf: "33 tommer?!? Jaha, men HVA er dimensjonen..." Jo den er 33 tommer. "Jammen HVA er dimensjonen..."
Folk as.

Har også hørt med to stykk steder som mente de ikke klarte å avbalansere så store dekk. Her trengs tips.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: FagelundMa.,18,August,2008,19,51
Hei!

Jeg handlet 33x12,5" hos shariff på lillestrøm. Gutta på verkstedet trøbla litt med å få dem på felgen og å få blåst de opp men det gikk ;D

Montering var inkludert hos meg, men vet ikke hvpr mye han skal ha for kun montering? Kan ikke være så mye!! ;)
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTo.,18,September,2008,17,04
Liten oljelekasje.
Drypper pittelitt olje akkurat der girkassa er festet til motoren. Noen som har noe tips om hvordan jeg kan tette dette uten å demontere kassa? Vet ikke 100% hvordan det ser ut inni der, men trodde det var nøyaktig der clutchen sitter. Hm, og da klarer jeg ikke lokalisere om det er fra girkassa eller fra motoren. Synes dette er litt rart sted det skal dryppe fra. Tips?
Er jo også bare irriterende, for eneste ulempen er at det blir flekker på gårdsplassen til gårdseieren, som ikke digger det..
Nå er det ikke min kasse dette er bilde av, men det drypper fra det punktet nederst til venstre på bildet.
Takk for eventuelle tips..
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/ax5s.jpg)

Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: renegadeFr.,19,September,2008,08,39
Liten oljelekasje.
Drypper pittelitt olje akkurat der girkassa er festet til motoren. Noen som har noe tips om hvordan jeg kan tette dette uten å demontere kassa? Vet ikke 100% hvordan det ser ut inni der, men trodde det var nøyaktig der clutchen sitter. Hm, og da klarer jeg ikke lokalisere om det er fra girkassa eller fra motoren. Synes dette er litt rart sted det skal dryppe fra. Tips?
Er jo også bare irriterende, for eneste ulempen er at det blir flekker på gårdsplassen til gårdseieren, som ikke digger det..
Nå er det ikke min kasse dette er bilde av, men det drypper fra det punktet nederst til venstre på bildet.
Takk for eventuelle tips..
(http://i300.photobucket.com/albums/nn15/BrorHund/ax5s.jpg)

www.google.com:  "4.2 rear main seal"

Regards,
PerJ
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundFr.,19,September,2008,11,48
Sitat
www.google.com:  "4.2 rear main seal"

Regards,
PerJ

Ouch! Det var tungt lesestoff. Men takk.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTo.,25,September,2008,17,57
Noen som kan måle en ting for meg?
En 2" receiver. Er den 2" x 2" utvendig eller innvendig mål? Godstykkelse? Eller er det 2" diagonalt slik som på tv-skjermer? Og da 2" diagonalt innvendig eller utvendig?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundLø.,10,Januar,2009,19,31
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: yeyeyeSø.,11,Januar,2009,15,09
Gikk ut i garasjen å mplte litt for deg  her nå! selve firkantrøret som er avtagbart er 2" ca 51mm og firkantrøret i fangern er ca 52mm innvendig. Pa fangern min er det litt mye slakk synes nå jeg da, røret på fangeren er nok litt mere en 52mm også,på fanger er det dobbelt opp med firkantrør,altså et utenpå det som var ca52mm innvendig. Veggtykkelsen tror jeg er ca 5mm, det kan jeg sjekke senere om du vil.
Målene er ikke diagonalt nei foresten!

AR

Noen som kan måle en ting for meg?
En 2" receiver. Er den 2" x 2" utvendig eller innvendig mål? Godstykkelse? Eller er det 2" diagonalt slik som på tv-skjermer? Og da 2" diagonalt innvendig eller utvendig?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTi.,13,Januar,2009,14,24
Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..

Og nytt spørsmål:
Jeg har et merkelig strømproblem hvis det kan kalles problem. Helt nytt batteri, ny dynamo, og ny ladereim. Ved måling får jeg 12v på batt, litt over 12v fra dynamo på tomgang (ca 1100 rpm). Har ikke testet ved høyere turtall. MEN, inne i bilen driver nåla på batterimålern å svinger mellom 8-10v ved kald motor?!? og opp over 14v noen ganger ved varm motor?!?. Selv om det er ca 12v ut fra dynamo og over batteripolene. Hva i all verden kan dettte skyldes? Ser ikke no grunn til at dette skal ha noe med kald eller varm motor å gjøre. Hovedlysene gjør også at nåla dropper minst 1v. Men ikke av ekstralysene som er koblet direkte på batteriet gjennom nytt rele.. Heller ei av anlegget som også er koblet rett på batteriet.
Tips til feilsøking?
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: renegadeTi.,13,Januar,2009,15,44
Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..

Og nytt spørsmål:
Jeg har et merkelig strømproblem hvis det kan kalles problem. Helt nytt batteri, ny dynamo, og ny ladereim. Ved måling får jeg 12v på batt, litt over 12v fra dynamo på tomgang (ca 1100 rpm). Har ikke testet ved høyere turtall. MEN, inne i bilen driver nåla på batterimålern å svinger mellom 8-10v ved kald motor?!? og opp over 14v noen ganger ved varm motor?!?. Selv om det er ca 12v ut fra dynamo og over batteripolene. Hva i all verden kan dettte skyldes? Ser ikke no grunn til at dette skal ha noe med kald eller varm motor å gjøre. Hovedlysene gjør også at nåla dropper minst 1v. Men ikke av ekstralysene som er koblet direkte på batteriet gjennom nytt rele.. Heller ei av anlegget som også er koblet rett på batteriet.
Tips til feilsøking?

Muligens ingen feil, det er designet slik, ihvertfall hvis det nogenlunde likt med CJ...

Volmeteret ditt sitter *IKKE* direkte på batteriet, det sitter derimot på tilførselen inni bilen.
Og siden det meste av strøm bllir levert over denne ledningen, så blir det stor spenningsfall over den når du bruker mye strøm inni bilen.

Det du kan gjøre for å fikse noe av dette er:

Hovedlysene, legg opp separat strømforsyning direkte fra batteriet (husk sikring),  bruk de opprinnelige ledningene til så styre reelene som kobler av/på lampene.  Mener at Biltema har et ferdig sett til dette formålet (42-680).

Vifta til varmeapparatet, gjør tilsvarende her.

Dette er de 2 tingene som oftest står på.  Du vil merke forbedret lys, og muligens litt mer snurr på varmevifta.
(På CJ kan du forøvrig bytte til Chevy vifte, den blåser MYE mer...)
Samtidig, så vil voltmeteret ditt vise mer riktig spenning på batteriet.

Ta en titt i elektrodiagrammet i Haynes manualen din, så vil du se hvor mye som blir strømforsynt over den ene ledningen...
(HVIS det er likt med CJ)

Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: sten_mortenTi.,13,Januar,2009,16,27
Repeterer:
Fra varmeregisteret er det to rør gjennom torpedoveggen. Hvilken er inn og hvilken er ut? Og hvilken skal kobles foran på motoren ved radiatoren, og hvilken skal festes bak på motoren bak forgasseren? Noen som kan sjekke for meg? Dette står ikke i boka mi..

Om ikke endestussene på varmeaparat registeret er merket med piler, har dette ingen ting å si. Det påvirker kun retningen på vannet gjennom varmeaparatregisteret.
Tittel: Sv: BrorHunds 1000 spørsmålstråd.
Skrevet av: BrorHundTi.,13,Januar,2009,18,14
Takk begge. Når det gjelder varmeapp, funker det ihvertfall med oppe til front og nede til rear av motoren. Har ikke helt skjønnt vannretningen, og hvordan vannet drives rundt i systemet, men dette funker.

Lysomkoblingen skal jeg se litt mer på. Har lyst til å ha oversikt over batteriet direkte fra kupeen, og slippe å måtte måle i motorrommet hver gang jeg lurer på nøyaktig gjenverende strøm.

Takker.