Ja, da har store deler av helgen gått med til nesten ingenting....
Olje er byttet på motor og begge akslingene. Atlas 4S har fått seg litt ny olje også. Men så begynte jobben med å få den til å starte......
Fant en god info film om LT1 Optispark med grundige detaljer som hjalp litt:
DELCO REMY Training movieVar jo ganske overbevist om at det var bensin lekkasjen som gjorde at dysene ikke åpnet. Så da ble slanger byttet og testet. Pumpa sviver og fuel railen fylles, men det er ikke antydning til å fyre... Så da var det å sjekke om det var gnist på pluggene. Det var det jo ikke! Koblet opp rett fra coilen for å sjekke om den ga fra seg noe liv og det var dødt her også. Da er det neste "lette" steget å teste om det kommer tennings signal til coilen. Coilen får 12.7V ( LES# batteri V tilgjengelig ), men fikk ikke målt tennings signalet. Her virker det dødt også.
Så neste steg var å sjekke Coil modulen, så den ble forsøkt målt, men fant ikke noe godt signal / livstegn her, så da steg optimismen igjen
Runar har samme grisehjerte i sin sjuer, så han ble tilkalt for å være donor bil ( Han likte ikke den tanken helt, men snill som et lam lot han seg overtale
. Koblet opp Coil modulen i hans bil og den fyret med en gang......
Da var turen til fordeleren... Den er jo kjent for sin svakhet for fuktighet og den har jo sannsyneligvis den mest idiotiske plasseringen mulig i så måte!! Nede i front på motoren, rett under vannpumpa. Det tar sin tid å komme dit, ut med radiator, av med reima, ut med vannpumpa, strammehjul og dynamo. I god tro om å finne både Rena myr samt litt rester fra hølet på Svinndal, ble denne åpnet. Og rett som det var, fant vi litt av dette inne i fordelere sammen med litt irr på rotoren. Rengjorde allt, og satte sammen igjen. Koblet opp og forventningsfullt vridde om på starteren. - Ingenting nytt skjedde.....
Da datt motivasjonen og optimismen rett i dass, og det blir nok ingen blå TJ på 36" med åtter denne sommeren heller..... Kanskje jeg kan få skrudd litt til sommerferien, men da blir det nok heller stranda?? Har ikke en eneste frihelg etter påske og frem til sommerferien så å skru/feilsøke på dette er lite poeng å ha en time i ny og ned da bilen ikke kan stå på samme stedet dagtid.