Hallo gutta
Har vært forholdsvis lite aktiv på forumet de siste månedene, men har klikket innom og fulgt med på diskusjoner og gode råd.
Jeg har nå kjørt mange tusen km med mitt forslag på lock-up mod. Erfaringer så langt er utelukket positive. Jeg sparer diesel, jeg sparer motor, jeg sparer olje, jeg sparer miljøet og jeg sparer min irritasjon over noe som åpenbart er en feil på en ellers velfungerende bil.
Som beskrevet i den laaaaange tråden, så er min løsning litt mer komplisert.
Jeg har koblet inn et switchende relé som styrer jordkoblingen til lock-up solenoiden. I tillegg har jeg et sekundær-relé som sjalter inn systemet via OD-signalet. Det hele styres til ON via en trykk-knapp som engasjerer systemet med et enkelt trykk.
Poenget mitt var å få et system som kun engasjerer når OD er inne. Lock-up i 3. gear har ikke jeg behov for.
Har også lagt inn en enkel timer (NE555 basert, enkel liten chip som jeg hadde liggende fra den tiden jeg holdt på med elektronikk rundt 1980!) som forsinker innkoblingen ca 4 sek dersom kassa har giret ned til 3. gear og så går over i OD. Fungerer meget bra i feks rundkjøringer, da er det bare å engasjere systemet via trykk-knapp inne i rundkjøringen (2. eller 3. gear) og dermed kommer lock-up inn 4 sek etter at man har akselerert og kassa har gearet til OD.
Jeg har også lagt inn en ledning fra bremselysbryter, slik at hver gang jeg trykker bremsen, så resetter systemet. Jeg ønsket å forsikre meg om at jeg ikke glemmer systemet i ON, og valgte da bremselysbryter som den naturlige utkobling av systemet, man tråkker gjerne inn bremsen før eller senere under kjøring.
Fordelen med å bruke signal fra OD er at lock-up kobler ut når kassa finner det for godt å gire ned, enten ved hastighet under 50-60 km/t eller ved kick-down ved feks forbikjøringer. Jeg valgte også å koble inn en trykk-knapp nr 2 som simulerer samme funksjon som bremselysbryter, slik at jeg kan slå av systemet uten å trykke inn bremsepedal. Dette er fint når man kommer til en seig motbakke og hastigheten går under 70-80 km/t, et klikk her og vips så er man i "normal" slure modus og overbelaster dermed ikke torque-converter.
Jeg var nødt til å bruke en diode for å unngå at feks bremselyset lyser når jeg trykker inn kanseleringsknappen. Trykk-knappene har blått og rødt LED lys (blå på innkoblingsknapp og rød på utkobling) og det blir rene julestemning i cockpit når systemet er innkoblet
For å ikke få for mye julestemning har jeg også koblet inn en motstand som dimmer det blå lyset når systemet er i standby, når systemet er innkoblet lyser begge knappene intensivt slik at man lettere ser at lock-up er engasjert. Litt irriterende lys når det er mørkt, men plasserte knappene på venstre sidevegg ved girspaken, og låret på gassfoten dekker dermed over lyset
På kalde dager venter jeg med å koble inn systemet til kassa og motor er blitt varme, blir fort litt "rakling" fra mellomaksel om man ikke gjør det.
Uansett hvilken løsning man velger, jeg kan garantere at du får en bedre kjøreopplevelse med muligheten for å styre lock-up.