Hvis du har tilgang til en kondensator til feks stereoanlegg, prøv å monter denne mellom + polen på batteriet (alternativt dynamoen), og jorde den til bilens chassi.
Nå er disse bilstereo-kondensatorene litt treige, men de vil glatte ut eventuelle dårlige rippel-spenninger ut av dynamoen... og hvis lyset ditt da forsvinner, og lyset i lyktene blir mer stabil; så er kondensatoren og diodebrua inni dynamoen sansynlig vis defekt, slik at spenninga faller for mye mellom hver "rippel".
Dette bildet forklarer godt dette:
Disse "buene" er spenninga dynamoen gir ut..... hvor mange slike "buer" det er - kommer ann på Frekvensen (hastigheten) på dynamoen.
En kondensator gjør som den Røde linja gjør mellom buene.... den Hindrer at spenningsfallet mellom hver "bue" blir for stor...blir den for stor, vil elektronikk begynne å tulle, lysa blinke, dårlig lading, etz.
På gamle dynamoer går gjerne Kondensatoren innebygget i Dynamoen først istykker... den får juling, rett og slett. du vil ikke alltid merke at den er dårlig, fordi dynamoen feks kjører på en ganske høy frekvens, og elektronikken i bilen ellers takler dette greit. Man dog gjerne høre dette, ved at det nå kommer "dynamostøy" inn på stereoen.
Når dynamoen er Enda eldre - så går gjerne likeretterbrua i stykker (dioder som går istykker).... da MISTER man gjerne annenhver bue, spenningsfallet blir da, i kombinasjon med feks en defekt kondensator - ekstrem, og du får en ganske dårlig effekt i dynamoen (Halv effekt faktisk). da kan du fort få symptomer som du har nå...med ladelampe på lave turtall og blinking i lysa.
Du vil ikke kunne måle spenningsfallet med ett vanlig multimeter...vanlige multimetere måler kun "gjennomsnittet" av spenningene - så man ser sjeldent at diodebrua er gåen.
Så; igjen...har du mulighet til å enkelt koble inn en feks bilstereo-kondensator, så test det (Disse kondensatorene er enklest å få tak i for mann i gata, og tåler MYE juling). Fikser dette problemet, så er diodebrua/kondensator i dårlig forfatning. bilstereokondensatorer er store, med stor kapasitet - ergo vil eventuelle spenningsfall mellom spenings-toppene bli minimal da bilen da bruker kondensatoren som strømkilde mellom spenningspulsene fra dynamoen.