I USA ble vel obd2 standarden innført i 1996? eler var det tidligere? Og siden da har du obd2 kontakten under rattet. Men ser ut som tilgang er begrenset på Europeiske biler frem til 2001.
Du får ikke tilgang til parametere du kan programere om, med en standard obd2. Den gir deg i følge reglene kun tilgang til å lese av verdier som kan påvirke avgass utslipp og resette feilkoder i forbindelse med dette.
Noen obd2 enheter har software så de kommer lengre inn i programvaren og lese av andre systemer som bremser og body control module, men de koster raskt mere.
For å få full tilgang må du ha Chryslers egen programvare (DRB). Og den koster mye. Du abonnerer på den og det koster såpass at et bilverksted må reparere ganske mange biler i året for at det skal lønne seg. Og selv hos Chrysler er det forskjellige nivåer på hvor langt inn i systemet du kommer. (Er vel det samme hos alle bilmerker i disse dager.)
Å få tilgang til det aller helligste er det vel bare fabrikken selv som kan.
Det finnes sikkert pirat programmer som kan hacke seg inn, men vet ikke hvor.
Burde egentlig være slik at fabrikkene var tvunget til å frigjøre programvaren etter for eksempel 10 år, eller enda bedre, når nybil garantien utløper.