Dette er ett problem at mange hører dette. Alt for mange påstår også at fjerning av katalysator gir vesentlig mer hk. Det gjør det ikke.
Jeg er også overbevist om at den bakre sonden øker bensinforbruket vesentlig. Selv om ALLE sier at den ikke gjør annet enn å kontrollere at Kat'en virker og gir eventuelt "Check enginge" lampe.
Så ett hett stalltips til alle som tror Cat'en bremser bilen, sett den på igjen, eller kjøp sportskatalysator og kobble på sensorene igjen. dette er den beste løsningen, reneste løsningen og gir best drivstoff økonomi.
En sportskatalysator koster rett i overkant av 100daler, og er vel verdt pengene.
Jeg har aldri påstått at det å fjerne kat'en gir noen effektgevinst. Det var muligens slik i gammledager, men med dagens kat'er så tviler jeg sterkt på at en får noe særlig mer effekt ved å fjerne den.
Som sagt, uten tligang til koden eller statediagrammene for ecu'en, så er det vanskelig å si noe om hvordan det å fjerne kat'en påvirker bensinforbruket.
En variant jeg har sett, er å sveise på en 2-3 cm stuss til O2 sensor'n på et passende eksosrør som en så setter inn isteden for kat'en.
Ideen er å flytte sonden litt ut av eksosstrømmen. Den vil da måle litt forskjellig enn om den står midt i eksosstrømmen.
Dette er i noen tilfeller nok til at ecu'en ser en forskjell før / etter kat'en og derved er happy med signalet den får. Om dette funker på en Jeep, det aner jeg ikke.
Prisen på kat'er er nå så lave, at det er forsåvidt bare tull å ikke kjøre med en...