Skrevet av Emne: Girolje på Wrangler 4.0HO  (Lest 2439 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Girolje på Wrangler 4.0HO
« på: Ma.,23,Mai,2011,21,37 »
Har byttet olje på girkassa og hatt på Dexron 3 olje fra Biltema.
Når jeg kjører med middels gass så girer den hele tiden mellom 2. og 3. gir, om jeg gir full gass så holder den seg i 3.
Er ikke Dexron 3 riktig olje for denne kassa ???  Mente da bestemt at jeg så noe om det i ei instruksjonsbok.
Blir heller ikke klok av å søke i div. poster på forumet... Håper på hjelp.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #1 på: Ma.,23,Mai,2011,23,36 »
Nå har jeg en TJ, men riktignok en 97 modell så den har en 32rh kasse. Du har kanskje samme kasse.

Jeg kjøper mye rart på Bilteme men absolutt ikke automatolje til denne kassa. Det er vist ekstremt viktig med en spesiell olje så akkurat denne olja kjøper jeg hos merkeforhandler. Thorsov Bilrekvisita sa jeg ikke skulle bruke noen av de oljene de solgte men heller gå til merkeforhandler.

Der hadde de bare på fat men de tappet av 4 liter på en tom kanne jeg hadde med. kostet 185 kr per liter.
« Siste redigering: Ti.,24,Mai,2011,09,56 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #2 på: Ti.,24,Mai,2011,19,11 »
Jeg har full forståelse av at folk er skeptiske til enkelte Biltema produkter.. Men jeg mener så lenge oljene fyller opp sertifieringskravene så må det da være OK.

Sakens kjerne er om Dexron 3 er riktig type..

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #3 på: Ti.,24,Mai,2011,23,31 »
Skjønner.


Jeg er generelt ikke skeptisk til Biltemaprodukter. På motoren bruker jeg olje derfra men er selv usikker på dette med girolje så da valgte jeg merkeforhandler. Og jeg har knekt automatkasser før pga. feil olje. :-(  Ikke billig. Og mår Thorsov bilrekvisita sa jeg måtte ha en spesiell olje var jeg ikke i tvil. Det jeg vet er hvertfall at 30rh og 32rh skal ha forskjellig olje.

Men gikk kassa som den skulle før du bytta olje? Har du helt på riktig mengde? Peila på riktig måte med motor i gang og varm olje?

 
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #4 på: Ti.,24,Mai,2011,23,44 »
1. DaimlerChrysler Corp. recommends that 32RH & 46RH automatic TRANS be serviced W/ ATF+4 automatic TRANS fluid.

Read more: http://wiki.answers.com/Q/What_type_of_automatic_transmission_fluid_is_needed_for_a_1993_Jeep_Cherokee_Sport_and_in_the_front_and_rear_differential#ixzz1NJBD2Qo9
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #5 på: On.,25,Mai,2011,21,09 »
Mengde olje på girkassa var OK da jeg sjekket, jeg skal dobbelsjekke en gang til i morgen for å være helt sikker på akkurat det.
Instruksjonsboka sier:   enten Mopar ATF eller Dexron II.  Og Dexron III er kompatibel med Dexron II,  så jeg skjønner mindre og mindre, spesielt når jeg ser dokumentet du linker til der.
Var innom forhandleren i dag, og de brukte kun ATF4, men skjønte ikke at det kunne bli gærent med Dexron III heller.
ATF4 var ikke billig heller;    900,- for 4 liter  ;D  Får man denne billigere noen plass?

Hvis det blir så jeg skal bytte ut olja, hvordan kan jeg da gjøre det?  Når jeg skrur av bunnpanna kommer vel ikke engang halvparten av olja ut?

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #6 på: To.,26,Mai,2011,00,10 »
For å være helt ærlig skjønner jeg meg ikke mye på dette jeg heller. Annet enn at den olja er dritdyr! Du har rett ca halvparten av olja er i konverteren så den må på en måte skylles ut med ny olje å da går det jo med noen liter.

Syns også det er rart kassa di ikke funker med den olja fra Biltema så jeg kan ikke si annet enn at jeg håper du finner ut av det! Hvordan er det med yj, Kan du ikke få tatt en diagnose? Koeter jo noen kroner men bare timeprisen for mekanikeren tror jeg. Har selv prøvd å lese meg opp på automatkasser så litt av virkemåten forstår jeg men der stopper det. Er ingen enkel sak å forstå.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #7 på: To.,26,Mai,2011,19,52 »
Var innom forhandleren i dag, og de brukte kun ATF4, men skjønte ikke at det kunne bli gærent med Dexron III heller.
ATF4 var ikke billig heller;    900,- for 4 liter  ;D  Får man denne billigere noen plass?

Steinar stolen selger ATF+4 for 99 kr literen

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #8 på: To.,26,Mai,2011,21,05 »
Sikker på at det er olje som er årsak ?

Jeg var innom en tur for lenge siden hos ATS på Fetsund, og han skrudde litt på kickdown-wiren, og visp så var det som en ny kasse.

http://maps.google.no/maps?um=1&ie=UTF-8&q=ats+fetsund&fb=1&gl=no&hq=ats&hnear=0x46417d5213d81429:0xe59f414d853e788f,Fetsund&cid=0,0,861278270825962251&ei=QaTeTebTJIXysgbI3I3ZBQ&sa=X&oi=local_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBkQnwIwAA
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Girolje på Wrangler 4.0HO
« Svar #9 på: Fr.,27,Mai,2011,00,45 »
Jeg har også brukt ATS en gang tidligere og var VELDIG fornøyd! 
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)