Nyeste innlegg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
ZJ, WJ / Sv: Dårlig rekkevidde på fjernkontroll dørlås.
« Nyeste innlegg av HE On.,21,Desember,2022,07,57 »
Flott, da har jeg noe å gjøre i vinter ;D
22
rigs & garage / Sv: HardKåres bil garasje
« Nyeste innlegg av HardKåre To.,15,Desember,2022,21,07 »


I dag fikk jeg likevel koblet opp 4x4-lyset. I stedet for å plugge alle de 3 vacuum-slangene jeg koblet fra VCAD, koblet jeg sammen to av de med et stykke bremserør.
23
ZJ, WJ / Sv: Dårlig rekkevidde på fjernkontroll dørlås.
« Nyeste innlegg av KnuNor To.,15,Desember,2022,09,34 »
Sjekk ut denne tråden på forumet her :) http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=12354.msg82297#msg82297
Vi er noen her, ihvertfall Svein og meg som har gjort det, og det fungerer helt utmerket, så verdt et forsøk med din bil også. Det er en enkel oppgave hvis du har tilgang på loddebolt og har loddet litt.
24
ZJ, WJ / Dårlig rekkevidde på fjernkontroll dørlås.
« Nyeste innlegg av HE On.,14,Desember,2022,11,32 »
Nye utfordringer :)

Døråpner fjernkontrol har jo aldri hatt noen lang rekkevidde, men nå er det slik at jeg må stå helt inn til ruten på førerdøren for at den skal låse/ låse opp dørene.
Har byttet til nye ferske batterier, men uten at dette ble noe bedre. Ingen forskjell.

Er det noen som kjenner til dette og vet hva som kan gjøres for å forbedre rekkevidden?
Er det noe i fjernkontrollen som er utslitt ( gammel elektronikk etc) eller er det noe i bilen.
Det er det samme med begge fjernkontrollene, like dårlige.

Kan jo uansett låse bilen med nøkkel, men det er jo greit om dette kunne fungert.
25
rigs & garage / Sv: HardKåres bil garasje
« Nyeste innlegg av HardKåre Ti.,13,Desember,2022,17,44 »
Jeep Cherokee XJ og Jeep Wrangler YJ med NP231 transfer-kasse opp til ca. 1995 ble utstyrt med en fantastisk konstruksjon som var en Vacuum Center Axle Disconnect, VCAD. Høyre fremre drivaksling var todelt, med en vakuumstyrt klokke. Tanken var god nok den, for når 4×4 var utkoblet i transfer-kassen, ville også VCAD koble fra de to delene i høyre drivaksling, og dermed ville mellomakslingen fra transfer-kassen frem til differensialen stå i ro. Venstre drivaksling og ytre del av høyre drivaksling drives rundt av hjulene, mens indre del av høyre drivaksling roterer motsatt retning av fremre differensial. Tanken var at det skulle hjelpe på drivstofføkonomien og slitasje på kryss, men i realiteten er det ikke mye ekstra forbruk eller slitasje om fremre mellomaksel drives med av hjulene eller ikke. Og når vakuumslanger og vakuumklokker begynner å bli noen år så får du lekkasjer, og problemer, og det finner du som oftest ikke ut av før du absolutt trenger 4×4. Etter å ha vært plaget litt med 4×4 på min fant jeg ut at jeg skulle gjøre en VCAD delete, dvs fjerne funksjonen til VCAD. Dessuten er dette første steg på veien for å få byttet ut den gamle NP231 med en NP242 i stedet, som også har part time 4×4. Biler levert med NP242 har aldri hatt VCAD, da den transfer-kassa ikke har uttak for vacuum.



VCAD er montert på høyresiden av forakslingen, i bakkant av forakslingen. Det går 3 vacuumslanger inn på klokka, ellers er den festet med 4 skruer. Men OBS, det flyter litt olje over fra differensialen og over til VCAD, så pass på å ha noe til å samle opp den oljen som kommer ut.





Her er VCAD rengjort og lagt på kjøkkenbordet. For å gjøre forvirringa komplett har jeg lagt VCAD’n opp/ned, slik at skiftegaffelen nå ligger til venstre. Inne på akslingen som holder skiftegaffelen sitter det et C-klips, som du må vippe ut med en skrutrekker eller liten tang. PASS PÅ så du ikke mister klipset, for det flyr når det løsner!





Med C-klipset løst, så kan du jobbe skiftegaffelen over til motsatt side, dvs BORT fra vacuumklokka. Pass på at du får gaffelen til å flytte seg på akslingen, at du ikke bare drar akslingen ut av klokka. Det gjør ingenting, men du må få skiftegaffelen HELT bort til høyre, og akslingen HELT til venstre, for å kunne plassere C-klipset på plass på akslingen igjen. Nå skal skiftegaffelen sitte bort fra vacuumklokka, og C-klipset på motsatt side av gaffelen enn opprinnelig.



Den opprinnelige skiftegaffelen min var KNEKT, så jeg måtte kjøpe meg en ny (brukt). Om det er mye krefter i vacuumsystemet vet jeg ikke, men for sikkerhets skyld så plugget jeg alle 3 porter på vacuumklokka, OG de 3 slangene som hadde vært inn på klokka og stripset ledningene unna. Ulempen med dette er at jeg nå mister 4×4 lyset, men jeg har uansett indikasjon på om jeg har 4×4 inne hvor transfer-spaken står. Dessuten vil jeg få lyset tilbake igjen når jeg monterer NP242 når det blir litt varmere, så dette giddet ikke jeg å bruke tid i vinter på.



Nå må sleiden som sees inne på akslingen slides helt over til venstre side på akslingen. Da kobles de to halvakslingene sammen. Mulig du må rugle litt på akslingene for å få satt splinene overfor hverandre så du får sleiden i inngrep på begge aksler. Så er det bare å tre gaffelen på VCAD’n inn på sporet på sleiden, og skru sammen.

Husk å etterfylle olje på framdifferensialen. Det kan og være lurt å etterfylle én gang til etter litt kjøring, når oljenivået har stabilisert seg i både diff og VCAD.
26
Generelt / Delekatalog til Jeep Commander Diesel
« Nyeste innlegg av Ereistad Sø., 4,Desember,2022,12,33 »
Hei,
Skulle gjerne hatt delekatalog til Jeep Commander Diesel, har prøvd å søke etter dette men finner kun for bensin?
27
ZJ, WJ / Sv: Understellsbehandling - hvilken
« Nyeste innlegg av KnuNor Fr., 2,Desember,2022,14,24 »
Det kan jo kanskje tenkes. Det blir bra grisete ja.
28
ZJ, WJ / Sv: Understellsbehandling - hvilken
« Nyeste innlegg av HE To., 1,Desember,2022,11,21 »
Ja, har også tenkt på det produktet.

Har hørt rykter om at det er litt motvilje hos enkelte verksteder til å ta inn biler som har denne behandlingen da det skal være så grisete å skru på dem da ingenting tørker.
Det sies at det ser ut som noen har smørt inn understellet med vaselin har jeg hørt, men har aldri sett dette selv så jeg vet ikke.
Noen som vet hva som er korrekt?

29
ZJ, WJ / Sv: Understellsbehandling - hvilken
« Nyeste innlegg av KnuNor On.,30,November,2022,08,33 »
Jeg ville nok heller vurdert Fluid Film på en eldre bruksbil, siden det også kryper godt og ikke tørker.
30
ZJ, WJ / Sv: aircondition lekasje 3,1
« Nyeste innlegg av KnuNor On.,30,November,2022,08,32 »
De skulle sende til meg i hvert fall og jeg synes det er bra pris :)
Har sett det. Det hadde vært rart ja om det ikke var samme filteret til for så vidt alle tre motorene siden det er samme klimaanlegget uansett.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10