Skrevet av Emne: YJ 4.0 fusker når den blir varm  (Lest 1605 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
YJ 4.0 fusker når den blir varm
« på: Ti.,24,Mars,2009,20,58 »
Har nettopp byttet motor i min wrangler,men har fått et lite problem. Motoren begynner å fuske når den blir skikkelig varm, etter 10-15 min kjøring. Den fusker uavhengig av turtall.  Temperatviseren i instrumentpanelet virker ikke, men jeg antar denne måleren ikke er koblet til ECU'en?
Er det noen som har forslag/erfaringer?

Kan jo legge til at hallgiver, kamakselsensor og plugger er nye.
« Siste redigering: Ti.,24,Mars,2009,23,37 av ironside »

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: YJ 4.0 fusker når den blir varm
« Svar #1 på: Ti.,31,Mars,2009,18,33 »
Da har jeg fått gjort litt mer feilsøking.. Den temp sensoren som sitter ved vannpumpa går til PCM, den får tilført 5V, og jeg har målt så kretsen er hel fram til PCM. Jeg har også tatt ut og rengjort IAC.
Det er nesten så jeg begynner å tro at det har noe med lambdasonden å gjøre.. At når motoren blir varm nok til at lambdasonden blir aktiv, blir det krøll..  Noen enige/uenige?

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: YJ 4.0 fusker når den blir varm
« Svar #2 på: To., 2,April,2009,14,01 »
hvis bilen går fint når den er kald, men begynner å fuske når den blir varm, ville jeg tro at lambda sonden/ o2 sensor som den blir kaldt i amerikanske biler.

Er ikke helt siker på om dette fungerer på Jeep, men på min GM v8, så fikk jeg problemer med lambdan. Jeg koblet vekk batteriet slik at den glemte de tidligere innstilligne for fuel. Så koblet jeg vekk lambdaen, koblet så på batteriet igjen.  bilen gikk fint etterpå uten lambda. Men bruker mere fuel ettersom den går utifra beregnede kalkulaksjoner for fuel/luft mengde.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: YJ 4.0 fusker når den blir varm
« Svar #3 på: To., 2,April,2009,20,07 »
Jeg hadde samme problem og byttet TPS, her selges den til en billig penge, bestill isåfall 2. Det kan være problemet:http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1185252,parttype,5136
« Siste redigering: To., 2,April,2009,20,09 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: YJ 4.0 fusker når den blir varm
« Svar #4 på: Ma., 6,April,2009,17,29 »
Da har bilen vært på verksted, og de fant ut.. ingenting!  De hadde blant annet sjekket bensintrykket, og det var bra.
Har prøvd tipset ditt kjetil, med å koble av lambdaen og batteriet, men det hjalp lite.
Skal undersøke det med TPS'en, jeg skal ha en til liggende som jeg kan prøve. Så TPS'en gjorde også at det ble krøll når bilen ble varm, men gikk fint når den var kald?

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: YJ 4.0 fusker når den blir varm
« Svar #5 på: Ma.,13,April,2009,19,20 »
Ny episode i påskekrimmen.

Har prøvd å bytte lambdasonde, TPS (med en brukt jeg har), og dyser, fortsatt uten resultat, fusker fortsatt når den blir varm. Har prøvd en annen luftinntakstempsensor også.  Lurer på hvorfor dette skal være så inn i granskauen vanskelig å finne ut av... ???