Motor på plass, og testet. Så langt meget bra, nårjeg får byttet oljetrykksføler.
MEN,...et tips angående "varmkjøring" før siste tiltrekk av bolter. Som de fleste vet, er det rimelig knotete i bakkant på motor, når den står i bilen.
Derfor rigget jeg meg til, med gardintrapp og kokeplate, og en stooor vannkjele. Koblet vannslange til vannkanal på toppen, blendet alle utløp, unntatt ett, som endte i en vannbøtte.
Så startet jeg å koke vann, og med hevert, kjørte jeg varmt vann gjennom motor. Jeg strupet på utløp, for å nyttegjøre det varme vannet. Før kjelen var tom, slo jeg vannet opp i kjelen på nytt. Stengte utløpet, og varmet på nytt. De siste literne i kjelen, før jeg varmet på nytt, stengte jeg inne i motoren. Når vannet på nytt var på kokepunktet, åpnet jeg på retur, og slapp vannet sakte gjennom motor. Dette gjenntok jeg flere ganger, og til slutt var motor såpass varm, at jeg ikke kunne holde hånden på motor. Den var "varmkjørt"!
Lot den kjøle seg gjennom natten, og gjorde ettertrekket dagen etter. Da sto motoren på en pall, og lett å arbeide med. Hensikten med varmkjøring, er kun å få metallet til å utvide seg, og deretter trekke seg sammen, og jeg valgte å gjøre det på en enklere måte, ......tror jeg !
Takker for tips under veis,....
Tore. Hønefoss