Skrevet av Emne: Radiator eksploderte  (Lest 3579 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Radiator eksploderte
« Svar #15 på: Ma.,10,Desember,2012,23,06 »
Har vel blitt en sprekk svakhet i radiatoren din tenker jeg,  så har dette blitt ett svakere punkt en fjøra på radiatorlokket.  Alt som er under trykk vil vel opplevelse som en stor eller liten eksplosjon.
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Radiator eksploderte
« Svar #16 på: On.,26,Desember,2012,22,07 »
Noen som vet hvor jeg kan få tak i en toppakning til 4L. Som hyllevare? I Oslo/Bærum/Drammen området. Er dete hyllevare hos Skodtvet for eksempel?  Vet ikke om den  er blåst men Får stå inne på jobben til fatter til helgen for å blant annet skifte Radiatoren. Syns Vannet i ekspansjonstanken var litt vell brunt så vil gjerne ha en toppakning for hånden om det skulle vise seg å være årsaken til sprengt radiator. Om jeg ikke trenger den bør det vel la seg gjøre å levere den tilbake desom det ikke var bestillingsvare.

Noen som har bytter toppakning på 4 liter før? Skal vist i følge div fora, Hayens, youtube osv ikke være store jobben. Hvertfall iforhold til hva jeg allerede har gjordt med denne kjærra.
Men erfaringer tas i mot med stor takk!!!

Ellers bytter jeg selvsagt termostat når jeg er i farta.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Radiator eksploderte
« Svar #17 på: Lø., 5,Januar,2013,20,22 »
Hei da har jeg skiftet min radiator gjekk for rimelig løsning med plasttopp og tror nok de funker de årene jeg har kjerra.Gi en lyd når du bestiller tunge ting fra USA holder til i Nittedal

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Radiator eksploderte
« Svar #18 på: Lø., 5,Januar,2013,23,59 »
Det skal jeg gjøre.

Skifta min også i romjulen, gikk greit. Men har jo gjort dette før også.

Jeg gikk for en full aluminiumsradiator denne gang. Kom på ca. kr 2300.- alt i alt. Jeg tror forresten årsaken til trykket var is i kjølesystemet. Oppdaget at kjølevesken som var på ikke var særlig tess av en eller annen grunn og det var is i ekspansjonstanken den dagen jeg hentet jeepen for å fike den. Fikk spylt skikkelig igjennom hele kjølesystemet ved å kople brannslangen på jobben til fatter innpå radiatorslangen og lot stå en stund. Var ganske genialt for når jeg tok av dysa på den så passa slangen perfekt inn i radiatorslangen og det var bare å sette på slangeklemmen og guffe på. også igjennom varmesystemet med en tynnere slange.  Etter å ha montert radiatoren kjørte jeg en runde mer radiatorrens og skifta ut vannet på nytt med destilert van og frostveske. Tenker nå å skifte kjøleveske ved vår og høstpussen fremover.
Skifta selvsagt termostat og radiatorlokk samtidig, sjeket vannpumpa og byttet pakninger. Hadde en ny vannpumpe for hånden men ingen vits å skifte den.
Toppakningen var forresten hel.

Hadde ett lite problem med at ledningen til CPSen hadde kommet borti eksosmanifoilden, smelta seg fast og kortslutta 5V´en mot jord som førte til at alt av styring til hjernen ble slått ut. Må ha skjedd når jeg tok en motorvask med høytrykk. En strips og det problemet var løst.

Ble litt bla bla her men som enden på visa med eksplodert radiator ser det ut som alt nå er som det skal igjen:-) Så nå fyrer jeg løs p neste prosjekt med å oppgradere styresnekkea. Den jeg har lekker litt så da skifter jeg likesågodt ut hele dri...n med en Durangosnekke.

Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Radiator eksploderte
« Svar #19 på: Sø., 6,Januar,2013,01,16 »
Supert jeg glemte si jeg oppgraderte begge slanger til silikon og samco slange klemmer.Tror min alu radiator funker en stund, lest litt rundt ofte er de feil trykk klasse lokk som gjør at radis sprenges men klart en propp i cooling systemet gjør vondt være.Jeg kjører orginal vifte enda.

Vi snakkes fortsatt god helg tenker på bumpers fremme bak og en winch om vi bestiller sammmen.Ikke fått skilt på kjerra enda vurdert alternativ men bar glemme den tar høyde for høy km de har jeg ikke bar godt 60.000 km med komplett service hefte.1996 Sahara

Andre