Skrevet av Emne: UTKOBLING AV KJØRELYS  (Lest 1149 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
UTKOBLING AV KJØRELYS
« på: Ti.,16,Oktober,2012,21,10 »
Jeg har akkurat hentet en 1997 TJ. På denne er det automatiske kjørelys, men de er litt snåle. Når motoren går er det ikke mulig å dimme ned til bare parklys. Med avslått motor går det greit. Dermed er det umulig å bruke kombinasjonen av parklys og separate kjørelys eller kurvetåkelys. Jeg har tenkt å erstatte kurvetåkelysene på bilen med godkjente LED kjørelys.

Fra min tid med Suzuki SJ410 som hadde akkurat samme systemet, var det bare å klippe en kabel for å kutte ut automatiske kjørelys. Påbudet om automatiske kjørelys ble opphevet for flere år siden. Men lys skal brukes åkkesom, dessverre.

Da er mitt spørsmål: Noen som vet hva som må gjøres på en TJ for å koble ut automatikken? Fjerne en sikring eller et relè, kappe/koble av kabel?

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: UTKOBLING AV KJØRELYS
« Svar #1 på: On.,31,Oktober,2012,15,22 »
Fant ut av dette i dag. Det sitter en separat sikring like innenfor/under dekselet under rattet. Nappet ut den og dermed var saken biff. Vurderer nå å legge opp en bryter for automatikken isteden. Her på Røros er det en fordel om vinteren at mest mulig av strømmen går til oppstart. Kanskje like greit å bruke lysene helt manuelt?