Hei alle!
Tenkte jeg skulle følge opp FauxPas sin gode 1000spørsmålstråd, og lage min egen, der jeg kan spørre om hva jeg lurer på i håp om å få litt ekstra kunnskap. Har mange ting som dukker opp underveis som bilen blir skrudd på.
Bilen er en 1990 YJ 4.2 liter, hevet 2 med OME og foreløpig 31" (33" ligger i boden, kommer snart), rimelig original ellers, og da regner jeg med at det er DANA 30 foran og 35 bak. Eller?
Regner også med at det er AX15 girkasse, men hvordan ser man det egentlig. Finner ikke noe specs på kassa.
La oss gå i gang:
Når clutchpedalen trykkes inn kommer det en "slurelyd", en slags suselyd. Men det har ikke noe å si om den trykkes litt inn eller helt inn. Slitt lamell? Slitt trykkplate? Utløserlager? Masterpumpe? Slave?
Noen som har noen synspunkter på hvor lenge det går an å kjøre med dette symptomet? Lignende erfaringer? Årsaker? Worst case scenario?
Kom gjerne også med linker til cluchrep., ev HowTo-tråder med bilder. Synes ikke Chilton er altfor god.
Byttet diffolje i dag. Bakakslingen gikk helt etter boka, uten problemer. Men firkantskruen på framakslingen lot seg ikke rikke. Har i et par dager i forveien hatt på WD40, uten hell. Dette er en vanlig skrue? Er vel ikke noe hokus pokus spesialverktøy å få den ut? Måtte gi meg, uten å få byttet. Ville ikke risikere å sitte med lokket i fanget uten å kunne fylle på igjen.
Lydhorn! Virker ikke. Men har ihvertfall delvis lokalisert feilen. Selve enheten fungerer, men da jeg byttet ratt la jeg merke til at plast"tuppen" som skal føre strøm opp fra rattstammen var knukket. Fikk heller ikke av den delen plasttuppen sitter på. Leste i boka at man må ha spesialverktøy for å få den av. Vet ikke helt hva jeg trenger, og ikke hvordan det egentlig skal se ut. Noen tips?
Også tenkte jeg å bytte noen kryss. Har en slags dunkelyd fra bak under bilen som øker og avtar i hastighet avhengig av fart. Føler at dette er kryssene, men er ikke sikker. Kan det være annet? Og når man bytter kryss, og drar delen ut av diffen eller av transferen, må man tømme diffen og transferen for olje først?
Smøring! Har en del smørepunkter. På OMEne, på ihvertfall et kryss, og noen andre her og der som jeg ikke helt har lært meg navnene på enda. Spørsmålet er som følger: Hva smøres det med og hvordan?
Håper på svar, og som vanlig takkes det på forhånd.