Skrevet av Emne: Hvordan fikse rust i kanaler?  (Lest 9107 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Hvordan fikse rust i kanaler?
« på: On.,31,August,2011,09,29 »
Dette har selvfølgelig vært diskuter her før, men har ikke funnet noe utfyllende svar fra noen som har vært igjennom prosessen.

Altså: Det begynner å boble frem litt rust på kanalene, særlig i bakkant. Hvordan fikser man dette? Slipe ned og lakke over med noe? Men hjelper det i lengden, for problemet kommer vel fra innsiden? Sveise inn nytt? Får man kjøpt komplette kanaler man kan sveise inn, eller platebiter?

Gjelder en -98 ZG (ZJ), men problematikken er kanskje den samme for alle Jeeper?

-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #1 på: On.,31,August,2011,10,16 »
Her er en fin writeup från svensk sida:
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=16187&st=0&p=94364&hl=trösklar&fromsearch=1&#entry94364
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #2 på: On.,31,August,2011,14,00 »
Flott sak det, men langt utover hva jeg kan/vil gjøre selv, dessverre.

For min del er spørsmålet heller om det er noen vits i å pusse ned, grunne og lakke over hjemme. Kommer ikke rustboblene tilbake på null-komma-null?

Er eneste mer varige løsning å få noen til å sveise inn nytt stål? Finnes det komplette nye kanaler å få kjøpt? Eller kapper man ut de verste bitene og sveiser inn tilpassede platebiter? Hvilke verksteder gjør slikt best og billigst?

Takknemlig for tips.  :)
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #3 på: On.,31,August,2011,14,17 »
Nye kanaler kan kjøpes, men det er ikke nødvendig hvis rusten ikke har spredt seg på et større område. Jeg fikk min bil reparert i nov 2010 for begrenset rust på kanaler. Området midt på, mellom dørene, ble slipt ned. På den ene siden var det gjennomrust. Der ble det sveiset inn ny plate. Andre siden var det overflaterust. Etter reparasjon ble det lakkert i bilens farge. Ser fint ut fortsatt. Ble gjort på bilopphuggeri med godkjent verksted. Tror de fakturerte for en halv dags arbeid. Var samleregning med en del annet.

Forhør deg lokalt om hvem som tar på seg rustreparasjoner. Evt. oppgi hvor du bor.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #4 på: On., 5,Juni,2013,18,35 »
Hva med nye kanaler ala disse? Noen med erfaring?

http://www.amerikanskebildeler.no/shop/product_info.php?cPath=1961_1962_2987_3165_3168&products_id=12773

Er det mye jobb å sveise dem inn? Må mye demonteres først for å komme til? Kan ikke gjøre det selv, men hvis det ikke er en veldig omfattende jobb kan man jo få et verksted til å fikse biffen.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #5 på: To., 6,Juni,2013,15,06 »
Hei,

har du overflaterust på kanalene er det overkill å sveise inn nye deler. Når man sveiser stål vil det også skape spenninger i materialet som gjør at det ruster enda fortere neste gang.... Mitt forslag er at du først pusser kanalen med type stålbørste på drill på de punktene du har rust for å få vekk all rust (blir det hull på du sveise inn nytt stål), finn noe grunning som demper rustangrep (f.eks. noe med sink), sørg for at du forsegler til slutt så ikke noe trenger gjennom (f.eks lakk eller noe). For å unngå at det kommer fra baksiden ville jeg borret et lite hull i enden av kanalen f.eks inn fra bakhulet og sprøyt inn spillolje eller annen type olje i kanalen (sprøyter for dette får du billig på Biltema). Forsegl hullet med en gummiplugg. Jeg skal til med dette på min XJ nå snart, men der har jeg hull og må svise inn nytt stål. Jeg har undersøkt litt og kommer nok nå til å prøve produkter fra Ferro-bet.

Hilsen
Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #6 på: To., 6,Juni,2013,20,14 »
Takk for tips!

Det er dog et rusthull omtrent på størrelse med en 5-krone langt bak på ene kanalen. Er plastet over, men trenger en mer holdbar fix.

Hvordan får man tak i spraylakk med riktig farge, forresten?  Jeep-forhandlerne kan ikke skaffe, sier de.

-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #7 på: Fr., 7,Juni,2013,08,13 »
På Kongsberg kan Bilextra blande lakk og levere på sprayboks, regner med at det er andre som også kan blande lakk rett i sprayboksen.

Hilsen
Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #8 på: Fr.,14,Juni,2013,10,59 »
Takk for tips. Fikk blandet riktig farge på spraybos hos et lakkverksted.

Planen nå er å fikse kanalene selv, inklusive det 5-kronerstore hullet bak på ene kanalen. Har dog ikke funnet noen veldig bra beskrivelse for hvordan dette skal gjøres for at det skal bli bra.

Noen som vet om en bra link?
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Hvordan fikse rust i kanaler?
« Svar #9 på: Lø.,15,Juni,2013,09,04 »
Kutt ut hullet med vinkelsliper, pass på å kutte så langt fra hullet at det er reint stål og ikke mer rust. Skjær til en tilsvarende platebit, sveis inn. Slip ned, syregrunn, lakk. Bor hull i kanalen, spray inn rusthindrer, plugg hullet med gummiplugg. Ferdig arbeid.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje