Skrevet av Emne: Bruke europeiske modellbetegnelser i forumet?  (Lest 1372 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Bruke europeiske modellbetegnelser i forumet?
« på: Ma., 1,August,2011,10,55 »
Et forslag:

Tipper de fleste her har europeiskbygde Jeeper. Er det da ikke riktig å bruke europeiske modellbetegnelser i underforumene? F.eks Grand Cherokee ZG og ikke ZJ? 

Slik unngår man kanskje forvirring, og at folk bestiller deler som ikke passer.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Bruke europeiske modellbetegnelser i forumet?
« Svar #1 på: Ma., 1,August,2011,11,48 »
Som ny Jeepeier for ca 1 år siden tok det litt tid før jeg skjønte hva disse betegnelsene stod for. Mitt råd er at en bruker begge betegnelsene der det er aktuelt.

Etterhvert så skjønner en det jo, men en kunne evt. legge en tråd som forklarer, f.eks. for Grand Cherokee, hva ZG og ZJ står for. Står kanskje allerede i kjøpsguiden. Hvis ikke kan det gjerne stå der.

Etter å ha fulgt med på Jeepdiskusjoner og markedet i Norge en stund er vel inntrykket at det er mye US import. Min bil er f.eks. flyttegodsimportert fra USA og dermed en ZJ.

Tror det er fint lite som skiller den fra en ZG. Jeg har f.eks. kjøpt deler til ZG på eBay fra Tyskland.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Bruke europeiske modellbetegnelser i forumet?
« Svar #2 på: Ma., 1,August,2011,12,52 »
US bil - US modellbetegnelse!
Vi følger US normen når det gjelder Jeep modell type beskrivelse da det er det som gjelder, all over.
Tror nok langt flere blir forvirret med f.eks. ZG beskrivelse en allment kjent ZJ.
Men ikke noe i veien for at hver enkelt beskriver vogna si med US og i tillegg EU modell/type benevnelse.
Å nei, mange her har ikke EU bygget Jeep.
« Siste redigering: Ma., 1,August,2011,12,56 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Bruke europeiske modellbetegnelser i forumet?
« Svar #3 på: Ma., 1,August,2011,13,11 »
Men en ZG er da ikke i alle detaljer identisk med en ZJ, f.eks? Så det er strengt tatt to forskjellige modeller med endel ulike deler?

Jeg bare spør, siden jeg ikke vet.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L