Skrevet av Emne: Motoren fusker  (Lest 2226 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arne B

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Motoren fusker
« på: To.,22,Februar,2007,14,20 »
Jeg har nylig kjøpt en 88 Cherokee 4,0. Motoren fusker i området 60 til 80 km/t. Ved pådrag blir fuskingen borte og på tomgang surrer sekseren fint. Har skiftet rotor i fordeler og slanger/kabler. Tror ikke det dreier seg om falsk luft. Har prøvd med startspray og motoren øker ikke tomgangen ved spraying. Har noen vært borti noe slikt og hva kan problemet bunne i? Alle tips mottas med takk!
Mvh Arne B

Utlogget ballder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Motoren fusker
« Svar #1 på: Sø.,27,Mai,2007,09,50 »
Har desverre ikke noe løsning til deg, men har det samme problemet med min 88 mod.
Den fusker i fra 85 og oppover ved jevnt drag.
Fusker også ved pen kjøring ut av kryss.
Har målt TPS'n min og funnet den ok. Har til og med prøvd en ny TPS uten hell.
Har også justert TPS til rett verdi. Var vel 0.8 Volt ved null gassutslag.
Dette hjalp heller ikke en dritt.

Byttet plugger som jeg kjøpte nye på Phoenix US cars på Sem i Vestfold. (ville tro det var rette typen jeg fikk der)
Etter det så har bilen begynt og fuske på tomgang også.  :o
Nå blir det ikke mer skruing på denne så lenge den går.
Risikerer jo bare at driten stopper for godt jo.  ???

Er det ikke noen som har skikkelig peil her inne, og som kan hjelpe oss litt med dette her da??

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Motoren fusker
« Svar #2 på: Sø.,27,Mai,2007,20,54 »
Jeg har tilsvarende problem. Har skiftet plugger,ledninger, fordelerlokk, rotor, tps -sensor og iac motor..
Men blir ikke bedre... Også svak vibrasjon ved ca 20- 40 km/t

Må kanskje inn på verksted for å se på problemet......!

Men tips mottas.....! ???

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Motoren fusker
« Svar #3 på: Ma.,28,Mai,2007,19,50 »
Mmm... Jeg har noe av dette på min '98 4.0 også. Av og til vil den bare ikke gå rent. Skjer som regel i jevn hastighet, slett vei. Ofte rundt ca. 60 km/h. Fuskingen blir borte så fort gasspedalen får et rapp eller ved jevn akselerasjon. Var så og si fraværende i vinter så lenge jeg brukte kondensfjerner. Har kuttet kondensfjerner etter at døgntemperatur er blitt stabil over 5+ og fuskingen har da kommet tilbake. Ingen problemer med tomgang eller høyere hastighet. Har ingen idé om hva dette kan være ut over svak mistanke om at drivstoffsystemet på XJ må være veldig utsatt for kondens.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget ballder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Motoren fusker
« Svar #4 på: Ti.,29,Mai,2007,22,51 »
Da blir mitt siste forsøk en stk kondensfjerner.
Funker ikke det, så brukes bilen kun om vinteren frem til den stryker på eu kontroll eller stopper helt. :o

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Motoren fusker
« Svar #5 på: Fr.,15,Juni,2007,09,23 »
Standard prosedyre er vel å bytte tennplugger og pluggledninger, eller ihvertfall inspisere disse for dårlig kontakt eller overslag.
Ellers er O2 sensor et forslag (byttes hver 108 000km etter boka). Se ellers etter urenheter/avleiringer i trottle body. ;)
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h