Skrevet av Emne: Forvirrinng ang oljer!  (Lest 2624 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Forvirrinng ang oljer!
« på: To.,18,Juni,2009,08,32 »
Når jeg leser om girkasser, differensialer, girbokser og annet som skal ha en viss form for service - jeg har et intrykk av at det er alt for mye forvirring ute og går???
Noen sier at man skal ha såkalt "traction modifier" på diffene, og andre ikke - mens det i manualene kan stå en tredje ting!?!?!?!

Leste her inne i dag at man ikke oppnår arbeidstemperatur på en automatkasse før en har kjørt både vel og lenge og helst med en tilhenger på kroken?
Ved peiling av girkassen skulle  man helst vatre opp bilen?
HVORDAN KAN DET VÆRE MULIG????
Om dette er mulig, så synes jeg ikke det er veldig rart at et "all-round" verksted fyller på feil type/viskositet olje når den er inne på service.
Ikke sikkert at merkeverkstedene heller får med seg det som er riktig, når Jeep forandrer på sine spec´er......
Skal snart ha 140000 km service på min WJ 3.1, men må si jeg er usikker på hvor det er brukbart å levere inn bilen.
Bor i Sør-Trøndelag (Trondheims nærhet), og håper at de som holder til på nermeste merkeverksted "hoder mål".
I motsatt fall kan man jo ende opp med en bil som ikke er slik som den skal være!

PS  Kjørte opp på en kant slik at jeg hadde høyre forhjul og venstre bakhjul hengende i "løse lufta" her om dagen, for å få bekreftet at Quadratrack´en fungerer som den skal - og den gjør den.
Bilen bikket fra hjørne til hjørne - men den ruslet fint opp bakken med bare to av hjulene i inngrep.
DET ER HVA JEG KALLER FIREHJULSTREKK/OFFROADER !!!!!   Ha en god sommer    :P 8) ;D :D :) ;D 8) :P
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #1 på: Ma.,22,Juni,2009,22,38 »
Var muligens jeg som nevnte dette med tilhenger. Gjorde det for å poengtere at i verkstedhåndboken står det at oljen skal måles ved arbeidstemperatur som er så og så mange grader. Dette oppnår man veldig sjeldent med 3 - 5 km kjøring. Han som har tatt servicer for meg sa at man sjeldent oppnår de temperaturene som kreves før man har kjørt en del kilometer, og gjerne litt 80 og 90 for å få litt fart på sakene. Har man en liten tilhenger å henge etter, så jobber bilen tyngre og blir litt fortere varm.

Nå er det jo ikke sikkert dette er så viktig som jeep vil ha det til. ikke veit jeg. Men det står nå skrevet ett sted.

Friction modifier SKAL du ha i så lenge du har Quadra-drive med varilock i for og bakakslen. hvis ikke ødelegges diffene. Ingen her inne påstår noe annet. Noen oljer kan ha friction ferdig blandet i seg. Mener kanskje quaker har ett slikt produkt. Hvis det er tilfelle så behøver man ikke tilsette ytterligere.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #2 på: Ti.,23,Juni,2009,01,29 »
LSD tilsetning, også kalt friction modifyer, skal som Tomas sier tilsettes i begge diffene på WJ med Quadradrive pga diffbremsene. Pennzoil har også dette ferdig tilsatt i 75-140 oljen sin. Er ikke umilig Quaker har dette også i sin olje, Pennzoil er vel eid av Quaker..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #3 på: Ti.,23,Juni,2009,12,52 »
Hei.

Takker for synspunkter og bidrag.
Jeg skal snart ha 140.000 service på bilen, og vil gjerne vite litt om dette da jeg må være sikker på at den får den riktige behandlingen. Jeep-forhandlerne må vel ha dette klart??
Nardo bil er vel den riktige i Trondheimsdistriktet - da de er forhandler......
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #4 på: Ti.,23,Juni,2009,13,44 »
LSD tilsetning, også kalt friction modifyer, skal som Tomas sier tilsettes i begge diffene på WJ med Quadradrive pga diffbremsene. Pennzoil har også dette ferdig tilsatt i 75-140 oljen sin. Er ikke umilig Quaker har dette også i sin olje, Pennzoil er vel eid av Quaker..

Quaker har LS (limited slip) tilsetning i sin syntetiske diffolje, men "eksperten" jeg snakket med mente at dette ikke var nok og at man måtte fylle på friction modifier, men kanskje litt mindre mengde enn normalt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #5 på: Ti.,23,Juni,2009,15,56 »
Quaker har LS (limited slip) tilsetning i sin syntetiske diffolje, men "eksperten" jeg snakket med mente at dette ikke var nok og at man måtte fylle på friction modifier, men kanskje litt mindre mengde enn normalt.

Dette er tull, har selv brukt Quaker sin GL5 med LS tilsetning i lang tid og på flere Jeep'er uten problemer.

Har i senere tid gått over til Felleskjøpet sin "Hypogearolje LS" oppfyller de samme krav og spesifikasjoner men er gunstigere i innkjøp.
« Siste redigering: Ti.,23,Juni,2009,15,59 av Heepeejeep »
CJ7

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #6 på: Ti.,23,Juni,2009,16,52 »
Jo men dette gjelder jo quadradrive med Vari-loc som jo ikke nødvendigvis følger samme spec. som andre diffbrems eller sperrer.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #7 på: To.,25,Juni,2009,03,10 »
Kan vi kanskje lage en tråd hvor oljer på motor, kasse, transfer og aksler står listet opp? Sette denne tråden øverst, fjerne all diskusjon i tråden og låse den. Må vel ha en for ZJ og en for WJ.

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #8 på: Fr.,26,Juni,2009,08,03 »
Sandviper!!!
Dette synes jeg er et knakandes godt forslag!

Ser bare her - forskjellige differ skal ha forskjellige oljer (eller ikke?) noen mener en ting, og andre har erfaringer om noe annet. Noen synes noe, og andre vet ikke helt??
Det skulle vært en tråd med alle riktige opplysninger, slik at vi som ikke VET kan slå opp og være SIKRE på at gullklumpen vår får riktige oljer ved et skift.
En stor takk til den (eller flere) som tar oppgaven med å banke inn opplysningene !!!

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Forvirrinng ang oljer!
« Svar #9 på: Ma.,29,Juni,2009,21,50 »
LSD tilsetning, også kalt friction modifyer, skal som Tomas sier tilsettes i begge diffene på WJ med Quadradrive pga diffbremsene. Pennzoil har også dette ferdig tilsatt i 75-140 oljen sin. Er ikke umilig Quaker har dette også i sin olje, Pennzoil er vel eid av Quaker..

Quaker har LS (limited slip) tilsetning i sin syntetiske diffolje, men "eksperten" jeg snakket med mente at dette ikke var nok og at man måtte fylle på friction modifier, men kanskje litt mindre mengde enn normalt.

Helt enig. Bækken offroad service sverger til Quaker GL5 olje, og siden han har satt opp sikkert 100 differ med ARB og alt i tillegg til at han bruker bilene sine hardt i terrenget, så er nok det også godt nok for meg.  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.