Hei. Jeg har nettopp montertFip kit på min bil.
Jeg var litt spent på om det virket og hvordan monteringen var. Jeg tok det i sammenheng med at jeg monterte propan på min bil.
Men, først vil jeg si at jeg var i det hele tatt litt overrasket over at det originale luftinnsuget var så utrolig restriktivt. utrolig lite lufttilgang.
Når det gjelder resultatet så må jeg si at jeg var gledelig overrasket! Bilen ble mye mer responsiv. Man merker det mest på lave turtall og på høye. at den er en del raskere nå enn før er det ikke tvil om! så jeg prøver og være kritisk og helt ærlig; Ja. det føles ut som om det kan være 25 HK mer i den nå.
Mange sier at KN kit er bare tull, men saken er: på en liten eurobil med 1.6 eller 2.0 motor så er det nok tull. mengden luft som må til for at du merker en stor forandring er betydelig større enn på en så stor motor som 5.2. Så saken er at begge har rett. KN fip kit kan være bare tull på mange biler, men på andre biler er det mer vits i.
F.eks. Gå inn på KN sine sider og velg bil. der vil man kunne velge forskjellige årsmodeller og motortype. velg forskjellige biler og dere vil se at det KN oppgir som effektøkning er helt forskjellig i forhold til hva biler det er snakk om.
Jeg har funnet ut at jeg tror KN er tålelig ærlige i sine resonemang. F.eks så vil en 2003 Dodge Ram med 5.7 hemi motor bare gi 9.5 HK økning med Fip kit, mens jeepen gir 25 HK. for øvrig er ram intaket mye dyrere enn det andre så vidt jeg kan se. og hadde de bare ønsket og selge, så ville de alltid frontet de som var dyrest. Man må også huske at USA er advokatenese land og det og i det hele tatt påstå at et produkt gir 25 HK og legge med dynotest og papirer på det, det tør ingen så store aktører i USA uten at de har belegg for det.
Når man åpner pakken finner man et papir som sier at "dette produktet er GARANTERT og øke effekten. Og vi har dynotestet hver enkelt av de. Og denne pakken gir 25,77 HK"
KN har eksistert i mange år og de hadde definitivt ikke turt og PÅSTÅ det hvis det var tvil.
Poenget er at det det kommer ann på er hvor restriktivt/dårlig det originale luft inntaket er i forhold til hvor optimalt det kunne vært. Og Jeepen er en av de bilene med særdeles dårlig designet luftinntak og det ser man når man tar det i stykker.
Så Resultat: Ja. Fipkitet gir ekstra effekt. og det er såpass at man TYDELIG merker det. det er ikke "kanskje", eller "tror jeg føler det" men TYDELIG. Og vi må være ærlige. skal du merke effektøkning på en bil på 1900 kg, så er ikke 25 HK så mye heller.
En annen effekt som jeg merker er at det er som om bilen har kvittet seg med en del kilo. hele bilen føles lettere. og ironisk nok så ligger forbruket mitt nå på 1.4 i gjennomsnitt i stedet for 1.5 som den bruker.
så i bensinøkonomiens navn tror jeg faktisk det kan forsvares.
Håper dette hjelper.