www.jeepclubnorway.no
Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Tunvang på Fr.,17,April,2015,18,55
-
Hei har kjøpt meg en 03mod jeep gc 2,7crd.Har tenkt og ta en service på bilen for jeg vet ikke når dette er gjort sist.Hva bør jeg gjøre tenker mest oljer på differ og automatkasse.Og hvor lønner det seg å kjøpe deler til denne bilen?
-
rockauto.com ikke legg inn 2,7 crd når du bestiller, men 4,0 liter bensin.hvis ikke blir det dyrt
å lite deler tilgjengelig.delene passer perfekt på 2,7 crd
så har du maldalimport.no
sarpsborgmotor.no
så har du eurodel.no for filter til motoren wix filter er veldig god kvalitet på
-
Takk for hjelp.kjekt å få tips.jeg har tenkt å dra campingvogn med denne bilen i sommer så jeg er litt spent på hvordan det vil funke.
::)
-
Antar du har quadradrive og da er det en del spesielle ting å tenke på som ikke er så vanlig på andre biler/jeep'er.
Står mye om det her på forumet i en del tråder.
Og det skal ikke være ATF4+ olje på automatkassen din (MB) og ingen andre steder heller (noen forhandlere har bommet der).
-
Kan man skifte automatolje på denne selv?Eventuelt kan noen anbefale et jeep verksted på østlandet/follo regionen som er flinke?
-
Alle kan nok skifte automatolje på alt selv, bare man vet hvordan :)
Det er nok mange her med 2,7 CRD som gjør det selv.
-
Hvilken olje skal en 2,7 crd quadra drive ha på automaten da ?
-
Shell 3403 eller tilsvarende, MB 236.10 eller 236.14 spesifikasjon.
Ser ut som Shell 134 også brukes.
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13445.msg73506.html#msg73506
http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=36197
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_en.html
-
Men de lærde strides, og faktisk er det ikke helt mulig å finne ut av på nett hva som er korrekt olje.
Denne automatkassen kalles 722.6, NAG1, W5J400, W5A580 osv. Men er visst stort sett samme greia.
Den kan bruke ATF+4 olje om det er en W5A580, men om det er en W5J400 eller NAG1 og dieselmotor skal man derimot ikke bruke ATF+4.
Så jeg tror jeg melder meg ut av diskusjonen foreløpig, det ble for mange muligheter rett og slett :P
http://www.jeepforum.de/topic/35622-atg-l-gewechselt-27crd/
Hvis du bestiller en "build sheet" fra Chrysler til din bil og finner ut at den har DJG kode for girkasse så har den W5A580 og skal ha ATF+4 olje. Tror jeg....
Og hvis du har DGU kode så har du kanskje en W5J400 kasse og skal ikke ha ATF+4 olje.
http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=67068
For de som forstår tysk så er det flere som lurer på det samme:
http://www.jeepforum.de/topic/67367-fr-mich-einfach-nicht-klar-welches-getrieb-mein-27-diesel-final-edition04-wirklich-hat/
Ser ut som 2,7 CRD normalt har W5J400 kasse og skal ha f.eks. Shell 3403, Shell 134 evt. MB 236.10-14 spesifikasjon, mens de sist produserte i 2004 har W5A580 og skal ha ATF+4 olje.
-
Shell 3403 eller tilsvarende, MB 236.10 eller 236.14 spesifikasjon.
Ser ut som Shell 134 også brukes.
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13445.msg73506.html#msg73506
http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=36197
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.14_en.html
Dette stemmer, skal ha olje godkjent mb 236.10 eller bedre (ikke atf+4) jeg kjøpte fuc's titan atf olje mb236.14 som er offisielt godkjent av mb. Ellers så kjøpte jeg alle oljer og org mopar tilsetningsstoffer av maldalimport. Bilen ble helt konge etterpå :) ( jeg var plaget med at diffen låste seg i hver Sving) olje bytte gjør du selv akkurat som på andre biler. Motor gikk jeg for mobil1 5w40 New life Helsyntetisk-motorolje.
Bare husk at nivået på mb kassen er viktig.
Så fyll på samme.mengde som du tapper.
http://www.billigebildeler.no/mobile/index.php#pro_2463
http://www.maldalimport.no/produkter/4-oljeprodukter/
-
Her ser jeg at det kan være to alternativer når det gjelder automater......
Hvordan finne ut hvilken kasse som står i de respektive biler?
Jeg er ute etter en "ny" GC, så det hadde vært interessant å vite.
Jeg ser etter en "ny" WJ ;-)
Asle
-
3,1TD og bensinmotorer har Chrysler kasser, mens 2,7 CRD har MB kasse.
-
Takk for svar.
Godt at vi er "forent" slik at vi kan støtte oss på hverandre i forskjellige spørsmål som dukker opp ;D
Asle
-
Da har jeg blitt eier av en 2004 GC med 2,7 liter........men den starter ikke når det er -5???
Tror jeg må på et verksted over helga... >:( >:(
-
glødeplugger er dårlig ??
høytrykkpumpen er utslitt ??
ventil på dieselfilter lekker ??
-
Det var noe så enkelt som: enten vann (og dermed is) i drivstoffsystemet, men kunne også godt være at glødereléet ikke slo inn. Dieselfilter byttet og "Alron" tilsatt i tanken.
Mekanikeren fortalte at det er TO gløderelé på Jeep'en, mot kun ett på Mercedes.
Noen som har en teori på hvorfor to og ikke bare ett?
Er de 5 glødepluggene fordelt på 2 på ett relé og de siste tre på neste, eller 1 på ett og 4 på det andre?
Noen som vet eller har et skjema på det?
Vanskelig å forutse om/når det henger neste gang, men da er man "litt" nærmere når det skal feilsøkes.....
-
Da kom dagen at bilen ikke starter igjen. Denne gangen var det -8 grader. Skal prøve å finne ut om relét(ett eller begge) jukser og evt bytte begge. Noen som har en ide om man kan lese av dette på en diagnose-scanner? Jeg har bestillt følgende : ELM327 diagnostic scanner og gleder meg til å prøve denne. Det skal viss kunne vise OG slette feilkoder etter retting av feil.
I tillegg om noen vet: Hvor kan man få kjøpt slike gløderelé - og her må man visst ha to stykker....??
Mercedes bruker visst bare ett, når samme motor sitter i et Mercedes-chassis.
DET skjønner jeg ikke helt... ::) ::) ::) :o :o :o
-
For de som vil fikle litt i kassen sin
https://www.youtube.com/watch?v=LdF5DnGwz7E