Nå er jeg på "hjemmebane"
I min tidligere jobb så kodet jeg jo om låser blant annet til Chrysler og Jeep.
Gamle låser som får en ny nøkkel, kan oppleves som kranglete pga. slitasje på låsen. Nøkkelen er jo klippet/slipt på kode, men er da for skarp i kantene til å få den gamle låsen til å åpne/lukke. Trixet da var å dra av kantene på nøkkelen med ett smergel-papir.
Dette problemet kan også oppsta "andre veien" Altså NY lås mot gammel nøkkel. Da blir det litt værre. Løsningen da er å klippe/slipe ny nøkkel også.
Kan forøvrig også nevne at noe slikt som komplett låsesett, ikke finnes fra forhandleren. Her snakker vi om delenummer på delenummer del for del. (det var i allefall slik)
Løsningen for deg, om ingen finner riktig kode for deg, vil være å ta ut en dørlås, og "åpne" den for dekoding. Ta ut låsen, ta av C-clippet i bakkant sammen med stor fjær og stag. Demonter pyntelokket, ta så av "døra" til nøkkelen, da kan du ta "tønna" ut av sylinderen. På sylinderen ser du 5 eller 7 spor, med fjær og låseblekk. Ta en mini-skruetrekker og forsiktig dytt låseblekka ut av tønna. En for en. Se opp for flygende fjærer. De er så små, og ett helvete og finne igjen
Tro meg..... Så legger du disse etter hverandre. Du kan se på hver av blekka at det står ett nummer. Denne rekkefølgen fra der du putter inn nøkkelen og innover, er det som kan hjelpe en oppegående forhandler av Jeep (neppe sannsynlig?) og eller Låsgruppen eller hvilken som helst låsesmed med litt kunnskap, til å hjelpe deg uten kode. (Denne rekkefølgen er underlaget for koden)
F.eks 5-3-4-5-2. Da legger de disse dataene inn i "maskinen", og vips så har du ny nøkkel til din lås. Noene forhandlere har en "saks" som nøkler klippes med. Man slå opp i en stor klok bok, og benytter seg av info der. Kanskje greit å forsikre seg om at alle bilens låser har samme oppsett. Men igjen - Ny nøkkel og gamle låser eller omvendt er ikke alltid like enkelt.
Når det gjelder tenningslåsen din så sitter den i tenningsbryteren som ligger som en "klave" rundt ratt akselen. Firkantent sak med en ring som lyser osv. osv. Du kommer til denne ved å montere av øvre og nedre akseldeksel. (De immellom intrumentene og rattet.) Men her er det triks for å få sylinderen ut av bryteren. Vær forsiktig. Husker ikke detaljene her, men hadde jeg hatt det i hendene så hadde jeg fått det til
Du må fikle litt frem og tilbake med nøkkelen og plutselig så "slipper" den.
Lykke til