Skrevet av Emne: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!  (Lest 3212 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« på: Fr.,28,Mars,2008,23,18 »
Kjøpte en 94 mod særs billig, ok så langt. Men jeg hadde håpet på at leverandør ( bilfirma ) kunne finne nøkkel til bilen. Så inn til videre så tok jeg kontakt med Motorhuset i Sarpsborg, oppgav reg. nummer og de fikk frem nøkkelkode. Men akk nøkkelen passer ikke, sist eier påstår at det ikke  skiftet låser så lenge han har hatt bilen. Når vi går i bilens historikk, så viser det seg at det har vært to innbrudd i bilen, og skiftet lås en gang, antagelig før sist eier. Men om alle låsene har vært skiftet sier journalene ingenting om.

Så da har jeg mitt siste håp om at sist eier har en nøkkel igjen, noe han påstår. Får beskjed på mandag.

Skulle det være helbom, så spør jeg om det er noen som har komplett med låser til 3 dører og tenningslås til salgs? Hvordan er det mulig å få ut tenningslåsen når man ikke har nøkkel tilgjengelig? Vil det si det samme som om man må skifte hele rattstammen? Takker for svar.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« Svar #1 på: Lø.,29,Mars,2008,08,47 »
det er ikke noe stort problem.

man får kjøpt nye låssylyndre med nøkkel og tenningslås med ny nøkkel.

hvis man vil kan man og levere de nye låssylindrene inn ttil en låsmed så kan de "programmere" om låsen slik at tenninsnøkkelen vil passe til dørene og.

Tommy

tenningslås m nløkkel er delenr: E1421D
dørlås m ny nøkkel er :C580.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Sv: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« Svar #2 på: Lø.,29,Mars,2008,11,23 »
det er ikke noe stort problem.

man får kjøpt nye låssylyndre med nøkkel og tenningslås med ny nøkkel.

hvis man vil kan man og levere de nye låssylindrene inn ttil en låsmed så kan de "programmere" om låsen slik at tenninsnøkkelen vil passe til dørene og.

Tommy

tenningslås m nløkkel er delenr: E1421D
dørlås m ny nøkkel er :C580.

Takker for svar Tommy. Men vil det ikke by på noe problem å fjerne den gamle tenninslåsen. Har ikke begynt å skru på dette enda, men har gjort tilsvarende jobber div. andre ganger. Hvor mye kan disse 3 låsene koste tilsammen? Hilsen Thomas

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« Svar #3 på: To., 3,April,2008,21,34 »
Kjøpte en stulen bil selv (populære biler vettu:) )

Se her:
sales@keybitslockandkey.com

Send en mail til de, han jeg korresponderte med heter George men de er sikkert ok alle sammen.
Først kjøpte jeg tenningslås + låsene til begge fremdører 65 dollar inkl frakt
men jeg lemte ut bagasjen (har jo lyst å ha samme nøkkel der også)
Etter ca 2 uker så jeg henvendte meg til George igjen, han sa at min bestilling var i deres datasystem så han kunne godt "key it up for me" sånn at det ble samme nøkkel på luken bak.
Enden på vise var at jeg fikk tenningslås,2 dørlås og komplett lås i luken bak + ikke mindre en 6 nøkler til ca 800 norske kroner levert i postkassen i Stavanger.
I norge tror jeg ikke du får nøklene til den prisen engang.

Lykke til.

p.s det er ikke noe problem å bytte låsene, sjekk opp hvis du trenger noe "linksystem" til dørene(låsene) etter et innbrudd savnes gjerne en link eller to. De selges ikke løst i Norge, men de finnes gjerne på hoggeri

M

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Sv: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« Svar #4 på: Lø., 5,April,2008,17,54 »
Mange takk for svaret, hva heter disse komponenete på engelsk? Er ikke så god på teknisk engelsk. Eller hva skal jeg spørre etter. " All locks and keys for 3 doors and ingnition lock ". Hilsen Thomas

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« Svar #5 på: Lø., 5,April,2008,20,37 »
Nå er jeg på "hjemmebane"  :)

I min tidligere jobb så kodet jeg jo om låser blant annet til Chrysler og Jeep.

Gamle låser som får en ny nøkkel, kan oppleves som kranglete pga. slitasje på låsen. Nøkkelen er jo klippet/slipt på kode, men er da for skarp i kantene til å få den gamle låsen til å åpne/lukke. Trixet da var å dra av kantene på nøkkelen med ett smergel-papir.

Dette problemet kan også oppsta "andre veien" Altså NY lås mot gammel nøkkel. Da blir det litt værre. Løsningen da er å klippe/slipe ny nøkkel også.

Kan forøvrig også nevne at noe slikt som komplett låsesett, ikke finnes fra forhandleren. Her snakker vi om delenummer på delenummer del for del. (det var i allefall slik)

Løsningen for deg, om ingen finner riktig kode for deg, vil være å ta ut en dørlås, og "åpne" den for dekoding. Ta ut låsen, ta av C-clippet i bakkant sammen med stor fjær og stag. Demonter pyntelokket, ta så av "døra" til nøkkelen, da kan du ta "tønna" ut av sylinderen. På sylinderen ser du 5 eller 7 spor, med fjær og låseblekk. Ta en mini-skruetrekker og forsiktig dytt låseblekka ut av tønna. En for en. Se opp for flygende fjærer. De er så små, og ett helvete og finne igjen ;D Tro meg..... Så legger du disse etter hverandre. Du kan se på hver av blekka at det står ett nummer. Denne rekkefølgen fra der du putter inn nøkkelen og innover, er det som kan hjelpe en oppegående forhandler av Jeep (neppe sannsynlig?) og eller Låsgruppen eller hvilken som helst låsesmed med litt kunnskap, til å hjelpe deg uten kode. (Denne rekkefølgen er underlaget for koden)

F.eks 5-3-4-5-2. Da legger de disse dataene inn i "maskinen", og vips så har du ny nøkkel til din lås. Noene forhandlere har en "saks" som nøkler klippes med. Man slå opp i en stor klok bok, og benytter seg av info der. Kanskje greit å forsikre seg om at alle bilens låser har samme oppsett. Men igjen - Ny nøkkel og gamle låser eller omvendt er ikke alltid like enkelt.

Når det gjelder tenningslåsen din så sitter den i tenningsbryteren som ligger som en "klave" rundt ratt akselen. Firkantent sak med en ring som lyser osv. osv. Du kommer til denne ved å montere av øvre og nedre akseldeksel. (De immellom intrumentene og rattet.) Men her er det triks for å få sylinderen ut av bryteren. Vær forsiktig. Husker ikke detaljene her, men hadde jeg hatt det i hendene så hadde jeg fått det til  ;) Du må fikle litt frem og tilbake med nøkkelen og plutselig så "slipper" den.

Lykke til




Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Sv: Kjøpt bil uten nøkkel - hjelp!
« Svar #6 på: Lø., 5,April,2008,21,14 »
Jøss, litt av svar, helt utrolig hva folk kan. Masse takk for svaret, har rotet litt i slike låser før, også demontert ned til minste detalj for rengjøring. Så jeg skal nok klare det. Igen mange takk! Hilsen Thomas