Skrevet av Emne: vibrasjoner i Grand Cherokee ZJ 1995, 5,2  (Lest 1566 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tombuss

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
vibrasjoner i Grand Cherokee ZJ 1995, 5,2
« på: Lø.,19,Januar,2008,15,44 »
Hei
Har kjøpt meg en 1995 modell limited med 5,2 liter. Bilen har trillet garanterte 158.000km. Men når jeg kjører med liten belastning eller ved fast hastighet opp til 90 kilometer, så kommer det vibrasjoner fra aksler. Følte først det var mellomaksel forran. Sjekket alle kryss, forran og bak, uten å finne nevneverdige treghet. Sjekket visulet akslene, men kunne ikke se skade. Når jeg gir på så er det helt fri for disse symptomene. Det kan virke som om et kryss er slitt, slarkete, men kan ikke finne noe. Bakakselen sverter litt fra simmerring, noe som jeg kan forbinne med kast... men kan ikke se noe som tyder på det, og jeg kjenner også viberasjonen i rattet, gulvet og delvis i hele karosseri. Hadde bytte av dekk, det hjalp ikke, også felger ble byttet. Sjekket da hele forstilling og kunne ikke se noe, smørte opp alt, uten at det hjalp. Men merket dødgang i ingang på kronhjul (slitt???) eller normalt? Hadde av aksler og kunne svinge litt frem og tilbake på foraksel før hjul begynte å bevege seg. Dette kunne jeg ikke bak. Mellomkassen kunne lirkes litt begge veier, men dette virket helt normalt i forhold til andre mellomkasser jeg har kjent på. Den girer fint, så jeg føler ikke det er automatkassen, men vet ikke.
Motoren har smånykk på noen pådrag, men skal gå over alt en dag å se om jeg kan få den til å gå helt perfekt.
Jeg håper noen av forums lesere kan gi meg noen tips og ideer på hva det er. Om ikke vil jeg om mulig prøve andre mellomakseler, for å utelukke ting. Men ikke lett å få tak på.
Trenger også baksete (grått skinn) kan også bruke tøy.... samt seler bak.....
tlf: 91 70 89 49

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: vibrasjoner i Grand Cherokee ZJ 1995, 5,2
« Svar #1 på: Lø.,19,Januar,2008,21,42 »
Vibrasjoner i 70-80-90 kommer ofte av ubalanse i bakhjul. Jeg forstår at du har forsøkt å skifte dekk/felger. Det kan allikevel være et forsøk verd å avbalansere bakhjul mens de er montert på bilen. Det kan være greit å ta en grundig gjennomgang av hjuloppheng og foringer bak også dersom det ikke allerede er gjort og funnet i orden.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tombuss

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: vibrasjoner i Grand Cherokee ZJ 1995, 5,2
« Svar #2 på: Sø.,20,Januar,2008,07,43 »
Jeg har god erfaring med vibrasjoner som kommer fra ubalanserte dekk. Jobbet som mekaniker og dekkomlegger i 4 år. Så jeg utelukker dekk og felger. Har lest litt mer på de enkelte spørsmål og svar her inne og kommet litt videre. Bilen presser noe i mot når jeg svinger midels hardt til sidene. og når jeg snurret på akselen forran så var det mye motstand inn på transferkassen. Derfor begynner jeg å tro det er viscose koblingen. Men som jeg har funnet ut så er ikke den enkel å bytte på bilen. Så først skal jeg få byttet olje og se om det kan hjelpe.
Hvis noen kjenner lette eller noentips på hva jeg kan gjøre for å mulig redde denne så kom med det....

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: vibrasjoner i Grand Cherokee ZJ 1995, 5,2
« Svar #3 på: To., 3,April,2008,21,04 »
Hvis bilen er hevet så er det garantert i akslingen, det finnes en liten "dippedutt" som du kan påmontere for å løse dette, er den ikke hevet...
Har du sjekket for kast i bremseskivene?

M