Skrevet av Emne: Maks hengervekt???  (Lest 5266 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Maks hengervekt???
« på: On., 2,Januar,2008,17,46 »
Dette er like spennende hver gang jeg skifter bil her i landet:)

Jeg har en JGC Limited 5 seter -94.
På mitt vognkort har jeg en maks hengervekt på 1800 kg, en kollega av meg har en maken bil men har 2500kg i vognkortet? Han mener også at han har vært i kontakt med ytterligere en heldig eier av Grand Cherokee med en maks på 3500kg, men han var ikke siker på at dette var en 5 seter (hvis det skal bety noe?) Jeg ringte biltilsynet og spurte om je kunne få "opp" min til 2500kg. De ville sjekke dette å komme tilbake til meg. Tro det eller ej, men etter et par dager ringte biltilsynetfyren(hyggelig kar forresten) og sa at han sjekket et par lignende biler, men at de stod på det samme som min,1800kg.

I følge regelverket som Nårje:) jobber etter forstår jeg ikke at det kan være mulig med så lav maks hengervekt på denne bilen?
Jeg har fått opplyst at måten dette regnes ut på er at bilen skal startes med lasten i en gitt helling et flertall ganger uten motorstopp får å oppnå rette kvalifiseringen(Det står et godt stykke om dette på Norsk caravan club)

Med tanke på at bilen min har V8 og lavserie så er det ikke noe problem å starte med den doble vekten (3600kg) i så og si hvilken som helst helling?

Er det flere som har 2500-3500 kg i vognkortet?
Drar stor båt iblant og det ville vært kjket å gjort dette lovlig:)

Mikke

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #1 på: On., 2,Januar,2008,20,04 »
hei. :)

Jeg har en 1993 Jeep Grand Cherokee og den har lov til og trekke en henger på 3500 kg. står i vognkortet.

min jeep er en 5.2

hvis du vil, kan du få scann av vognkort.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #2 på: On., 2,Januar,2008,21,25 »
Jeg har en 1995 LTD 5,2. Den har også en tillatt hengervekt på 3500 kg.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #3 på: On., 2,Januar,2008,21,44 »
Har hørt at man kan ringe til importøren å få et skriv som du tar med til biltilsynet. Da vil du få høyere vekt i vognkortet på hengeren.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #4 på: On., 2,Januar,2008,23,18 »
Hepp. Husk at det er en vektgodkjenning/merking på selve tilhengerfestet også. Det kan være der begrensningen i tilfelle ligger. Jeg har forøvrig 3200kg på min XJ. Juhu.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #5 på: To., 3,Januar,2008,18,39 »
Har en 1996 JGC 5,2 Lim med 3500kg i vognkortet  8)
JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #6 på: To., 3,Januar,2008,21,02 »
Takk for mange kjappe svar, jeg må vel ta en tlf til imortøren og høre med dem. Det er jo for jæv... at en ikke skal få dra mere med den bilen, tungt førerkort har jeg og.
Det er jo utrolig så mye biltilsynet klarer å rote til da:)

Jeg sjekker om jeg kan få noen papirer som overbeviser biltilsynet, hvis ikke så trenger jeg gjerne en scan fra et par av dere.
Mange takk så langt, godt å vite at det er oppegående folk her på forumet.

Mikke

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #7 på: To., 3,Januar,2008,22,21 »
Typegodkjenningen for bilen inneholder den riktige maks. tilhengervekt (med bremser).
Desverre står ikke typegodkjenningsnummeret i vognkortet lenger, men det bør vel ikke være noe problem å få tak i dette, som referanse til korrekte godkjenningsdata for bilen.
Vår GC ZG 5.2 LTD 96-modell har også 3500 kg tillatt tilhengervekt.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #8 på: Fr., 4,Januar,2008,00,43 »
Heisann. I instrukssjonsboken på min '94 mod. 5,2l står der oppført to vekter, 1800 og 3500 kg. 3500kg er når du har BE sertifikat, og har lov å trekke samlet vekt på mer enn 3500 kg.(bil og henger). Har du f.eks. CE eller DE kan du trekke henger med totalvekt på 3500kg. Det er imidlertid type tilhengerfeste som er avgjørende. Har du orginalt hengerfeste skulle det ikke være noe problem. Av SUVer er det bare et par som kan trekke 3500kg. Jeep er en av dem.  ;D Det er ikke alltid biltilsynet er å stole på mht. hva som er riktig eller feil på jeep.(Andre merker også for den sak skyld).
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #9 på: Lø., 5,Januar,2008,23,35 »
STORT TAKK, enda  en gang.
Jeg lurer på om det kan være forskjell på automatkasse og manuell de henger seg opp i? Jeg har automat ( men det er jo fortsatt lavserie)

M

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #10 på: Ma., 7,Januar,2008,21,03 »
Har 1998 modell ZJ 5.9 Limited LX - med 3500 kg hengervekt.
Min bil er en "norsk" bil, dvs. typegodkjent og solgt ny her til lands.

Vet for andre biler, f eks. Chevrolet Van, får/fikk bruktimporterte biler (registrert uten typegodkjenning/unntaksbestemmelser) en mye lavere hengervekt en norsksolgte biler, der importøren dokumenterer. Importørene vil ikke dokumentere biler de ikke selv har levert...

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #11 på: Lø.,12,Januar,2008,17,29 »
Ring  Jan Jedemo hos importøren og snakk med ham ,, så ordner det seg på et par dager

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #12 på: On.,16,Januar,2008,21,03 »
Hei og takk for alle svarene.

Ringte til importøren og forklarte problemet.
De sendte meg en "bekreftelse"  i løpet av bare et par dager (god service, mye bedre enn det enn får hos vår lokale forhandler i Stavanger:(  )

Problemet ble jo der uansett når jeg så kom til drittilsynet, les biltilsynet.

Første gang jeg var der trengte de en bekreftelse på dette fra importøren.
Når jeg så kom dit med dette den andre gangen var det ikke godt nok.

Importøren hadde skrevet på bekreftelsen at min -94 var helt identisk med en -95 modell så at den børogså godkjennes for 3500 kg på lik linje.

Drittilsynet hengde seg opp i ordet "bør "og mente på at det ikke hadde noe og si om de forskjellige årsmodellene var identiske, importøren hadde ikke tatt ansvaret og skrevet at min bil SKAL være godkjent for 3500kg
Således mente drittilsynet at importøren hadde fraskrevet seg ansvaret for forandringen, noe drittilsynet ikke kunne akseptere.

Jeg spurte da hva de trengte til neste møte (nr 3) sånn at jeg kan få det godkjent. Svaret var da at hver enkelt importør måtte jo vite hva drittilsynet trengte og det burde jeg få fra importøren.
Der stod jeg altså med min godkjennelse fra importøren med ordet "bør" som eneste feilskjær.
Idiotene ville jeg igjen bør plage importøren(som helt sikkert ikke har annet å gjøre om dagen) for og sende meg et nytt dokument uten det farlige ordet "bør" trykket på.

Heja Nårje (var det noen som sa den siste Sovjetstaten?)

Mikke

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Maks hengervekt???
« Svar #13 på: Ti., 8,April,2008,19,44 »
Jeg har fått opplyst at måten dette regnes ut på er at bilen skal startes med lasten i en gitt helling et flertall ganger uten motorstopp får å oppnå rette kvalifiseringen(Det står et godt stykke om dette på Norsk caravan club)

Mikke

Det er greit at dette kanskje er en regel de godkjenner etter. Men å si at du har lavserie og kan starte der, det kommer du ikke langt med. Det gjelder alle merker. Siden du ikke kan veksle fra lavserie til høyserie i fart, så går nok ikke dette. I teorien kunne du montert 4-1 utveksling i transfern og sikkert greit å trekke avgårde 5000 kg også.

Når det gjelder anbefalingspapiret ifra Jeep, så ville jeg prøvd noen andre biltilsyn også. Det viser seg at forksjellen på behandlingen man får hos de enkelte biltilsyn varierer noe så til de grader at man nesten blir gal.
Prøv gjerne importøren igjen, og hør om de vil endre skrivet, men ofte så brukes gjerne slike ord og uttrykk litt bevisst. Bør, anbefales, anta osv. litt svake uttrykk som er ofte brukt.

WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.