Skrevet av Emne: Døgang  (Lest 4215 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Guntveit

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Døgang
« på: Ma., 5,November,2007,01,02 »
hei igjen... Føler jeg har ganske stor døgang på Jeepen min.. er en Grand cherokee.. 1995 modell! Hvordan er dere andre som har samme bil eller rundt samme årstall? Må sitte å jokke på rattet hele tiden, er spesielt skummelt når jeg kjører over lengre tid i større hastighet og det er mye svinger.. eller er det bare slikt det er på disse bilene? Kan bærekulene ha noe å si? Har fått beskjed om at jeg snart må bytte dem, eventuelt stor kostnad?

På forhånd takk :)

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Døgang
« Svar #1 på: Ma., 5,November,2007,09,22 »
Hei. jeg har en 1993 Jeep Grand Cherokee og jeg føler akkurat det samme. har lurt på om snekka er gåen. jeg prøvde en 1998 GC LX og synes at den var bedre! så jeg lurer bare på om snekka mi er sliten jeg....
min bil har gått 255000 km.

Men, det er et irritasjonsmoment i en ellers så utrolig bra bil.

så jeg er enig med posten over. for mye slakke i styringa!

noen andre synspunkt?
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Døgang
« Svar #2 på: Ma., 5,November,2007,09,41 »
Mye slakk i styringa her også. Min er en -95 GC som har gått 184.000. Hvis det blir bytte av bærekuler og annet småsnask i forstilligen så bestiller jeg fra www.rockauto.com. Har bestilt endel annet der tidligere og de har greie priser, samt veldig raske til å sende. En pratisk sak på siden dems er at du kan hele tiden se gjeldende frakt mens du handler slik at du ikke får noen overraskelser.

Utlogget Guntveit

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Døgang
« Svar #3 på: Ma., 5,November,2007,14,45 »
Kan vell legge til at min er gått 143 000, ikke så all verden, men ting baler på seg :)

Helt enig at det er ett lite irritasjonsmoment i en ellers så god bil !

Så dere jeep entusiaster :) Heelp us...

Utlogget 5.2_V8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Døgang
« Svar #4 på: Ma., 5,November,2007,19,01 »
Sliter med det samme selv på min 1995 modell, vurderer også å bytte styresnekka - har faktisk vært på hjulstilling seinest i dag, styringa kom seg litt - men er fremdeles mye dødgang..
Skjønner nå hvorfor truck`erne i amerikanske filmer beveger sånn på rattet...
Om noen har noen erfaringer her taes det imot med takk fra meg også, har hørt det skal gå an å stramme en skrue på snekka eller noe?..

Utlogget nortor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Døgang
« Svar #5 på: Ti., 6,November,2007,15,49 »
Hei,dette tror jeg er et standardproblem på eldre GC. Intet unntak m min -94 mod med snart 300000km på måleren. Men snekkene kan justeres noe, min ble mye bedre etter en liten stramming. Løsne låsemutteren og skru til senterskruen, men ikke for mye, da blir selvopprettingen dårlig og snekken kan skades. Det er egentlig bare å føle seg fram. Med nye dekk i tillegg ble jeepen min som ny :)

Utlogget 5.2_V8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Døgang
« Svar #6 på: Ti., 6,November,2007,22,59 »
Har desverre lite erfaringer med styring, er det lett å komme til justeringen på snekka - og trenger jeg noe spesialverktøy?

Utlogget nortor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Døgang
« Svar #7 på: On., 7,November,2007,09,07 »
Snekka er forholdsvis lett tilgjengelig,nede til høyre for radiatoren når du står foran motoren. Justeringsskruen sitter på toppen av snekka og du trenger kun en fastnøkkel til mutteren,og en unbrakonøkkel til justeringen. Men vær forsiktig,lite som skal til..

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Døgang
« Svar #8 på: On., 7,November,2007,23,01 »
Hvor lite er veldig lite da? En kvart turn? Halv? 1/16? :)

Utlogget nortor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Døgang
« Svar #9 på: To., 8,November,2007,14,50 »
Husker ik hvor mye, bare at j strammet til skruen møtte litt motstand, noe som var litt for mye. Styringen ble tight men føltes ustabil pga dårlig selvoppretting. Skrudde litt tilbake, husker fremdeles ik hvor mye.. men d gjorde susen:) Vær forresten nøye med at snekka står eksakt i senterposisjon.
Hjelper ik dette kan d jo være at snekka er utslitt..

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Døgang
« Svar #10 på: To., 8,November,2007,18,17 »
Okey, så da får jeg hjula til å peke helt rett og skrur til jeg såvidt kjenner litt motstand og skrur tilbake en liten tanke.

Takk for skikkelig bra info forklart på en måte som tilogmed JEG forstår! :)

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Døgang
« Svar #11 på: To., 8,November,2007,18,43 »
Jeg strammet 1/4 omdreining ad gangen, til jeg fikk samme symptom som beskrevet over (dårlig selvoppretting). Så slakket jeg 1/8 omdreining tilbake, prøvde, og slakket bittelitt til. Måtte stramme en god del, strammet vel en kvarting 6-7 ganger før det ble for mye.
Har en ZJ 5.9 Lim LX 1998 modell. KM 168000. NB! Strammeskruen på min bil var Torx, ikke Unbraco som beskrevet over. Sjekk nøye, så ikke det blir skrudd med galt verktøy.
Det kan også piple litt olje ut av snekka under operasjonen, helt ufarlig, men strammemutteren klemmer også rundt nylonforingen som tetter snekka! Så vær rask med å trekke til denne mutteren, så ikke for mye olje forsvinner

Utlogget 5.2_V8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Døgang
« Svar #12 på: Sø.,11,November,2007,18,46 »
Takk for god hjelp til justering av snekka, det hjalp ganske mye! har justert endel, men skal skru ennå litt mere.
Har faktisk hatt bilen på verksted tidligere, men der har de ikke klart å gjøre noe med dødgangen..ganske ufattelig egentlig!
ZJ`en var ihvertfall som en ny bil å kjøre, så igjen - takk for god hjelp!

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Døgang - verdiløse norske verksteder
« Svar #13 på: Ma.,12,November,2007,15,46 »
Bare hyggelig!!!
Min erfaring med norske verksteder er at det er svært, svært få som "kan noe..." Man må selv forklare hva de skal gjøre! Særlig gjelder dette merkeverksteder, som er null value for money i så måte. Bare se på alle bilene med automatgear som følger service punktlig, men hvor automatolja aldri skiftes! Jeg fikk f ex til svar ett sted at "den skal aldri skiftes, fylt en gang for alle, derfor har de ikke montert tappeplugg engang." Saken er at dette er helt helt helt fryktelig galt i forhold til de originale service-manualene, som beskriver automatolje+filterskift hver ca 48 000 km - en oppegående fagmann vil anbefale minst dobbelt så hyppig (Har selv en bil med havarert kasse pga slurv her - alltid vært til service...) . Tappeplugg har det ikke vært på automatkassene siden 70-tallet - trauet må ned. Står beskrevet i originalmanualene, men det som ikke passer blir vist kasta før de oversettes til norsk. Eller er det rett og slett fordi det er mye bedre inntjening på å skifte havarerte automatkasser eller - i ditt tilfelle - selge deg en ny snekke fordi "den er utslitt?"
I så fall ganske kortsiktig av verkstedene, for hvordan opplever publikum etterhvert kvaliteten på bilen da? Hvis dyre ting må skiftes altfor tidlig, fordi verkstedet ikke har kunnskap om vedlikehold - ?

Utlogget sos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Sv: Døgang
« Svar #14 på: Ti.,20,November,2007,09,37 »
Jeg har hatt samme prpblem med min 97 modell. I tillegg til å stramme styresnekka, skiftet jeg begge de korte staga på linkarmene fremme. Disse kobler jo det kraftige stabilisatorstaget til akslingene, og er helt essensielle for å unngå en liten slakk rett rundt sentral stilling. Min bil hadde slakk her, og dette ga denne irriterende vinglingen ved inngangene til svingene og ikke minst ved svært svingete vei.

Stein
ZJ 97 - 2,5TD