Drivstoffet i seg selv har ingen smørende effekt. Det er mange år siden en USA-motor hadde behov for bly til ventiler, de gikk over til blyfri bensin allerede i 1973. Bankefastheten er ingen problem, E85 er 106 oktan så selvantenning (tenningsbank) vil du aldri få og tenningen trenger altså ingen justering. I USA har de et litt annet forhold til drivstoff enn oss her i Europa og de aller fleste motorer designet for USA-markedet er mer enn tilpasset strenge California-krav, noe som gjør at USA-motorer ikke har problemer med alternativer til bensin. F.eks. går bilen din på propan uten noen modifisering bortsett fra montering av gass-anlegget. Så vidt jeg vet er propan ganske fritt for smørende egenskaper.
Det som gjør at drivstoffselskapene ikke kan anbefale E85 til alle biler er at E85 er spritbasert. E'en = E for Etanol. Tallet 85 innebærer handelsvarens %-innhold Etanol, de resterende 15% er 95-oktan blyfri. Denne blyfri-andelen må være der for å sikre kaldstartevne for de som kan kjøre kun på E85.
HVA er det som gjør at Etanol ikke kan anbefales til alle biler med bensinmotor? Jo, Etanol/sprit tørker ut/kan tørke ut
pakninger i drivstoffsystemet. Det er den eneste ulempen med drivstoffet. En slik effekt vil man merke ganske fort.
Herman har kjørt på E85 i over ett år og rapporterer ingen problem. Jeg har kjørt det konsekvent siden begynnelsen av oktober og har ikke oppdaget noen problem mht dette. Noen offisiell uttalelse fra Jeep/Chrysler om egnethet er kanskje ikke så lett å få til for våre modeller (TJ, XJ, YJ, ZJ, WJ) som nå er gått ut av produksjon. Det er nok i tilfelle litt slik at "dette må vi finne ut selv".
Den eneste ulempen jeg har erfart er nettopp kaldstartevne. Når det nærmer seg 0*C må motoren tørnes noen ekstra ganger - på kun BF95 tenner den på første. Nå som jeg kjører E85 passer jeg alltid på å fylle 10-15 liter 95BF (eller 92BF)
først og topper deretter med E85. Dette er veldig enkelt siden fyllepistolen for E85 og 95BF henger rett ved siden av hverandre på samme pumpe. Teknisk sett kjører jeg dermed stort sett på noe som ligger mellom "E66" og "E75". Det er faktisk HER det aktuelle problemet for oss ligger, altså hvor stor andel E85 kan jeg kjøre på
min Jeep? Det kan man bare finne ut ved prøving og feiling, ZJ er rapportert å kunne gå på ren E85, men man kan godt begynne lavere - f.eks på 3/4 tank E85 nå som det begynner å bli vinter og kaldt for deretter å øke andelen E85. Kommer du i tilfelle til at du ikke får startet er det bare de første tørnene som er problemet og da er mye mulig å få til med startgass og en justering av blandingen i drivstofftanken med mer 95BF.
"Beviset" for at du kan kjøre E85 er det dermed deg selv som må utføre. Valget er ditt om du vil eller ikke. Her i Tønsberg passerte nå 95BF 12 kr/l mens E85 fremdeles holder 8,59/l. Jeg er ihvertfall ikke i tvil.
Å spørre betjeningen på bensinstasjonen vil neppe hjelpe, en av betjeningen på Statoil her i byen gjorde store øyne da han så jeg fylte E85, noe han ikke visste at fungerer på "gammel bil".
EDIT:
Jeg regner med at ZJ 4.0 blir omtrent som XJ 4.0 og dermed vil gå på ca. 3/4-mix E85. Det er vel V8'erne som klarer 100% E85.