Skrevet av Emne: Hvem/hva kan kjøre på E85?  (Lest 5745 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Hvem/hva kan kjøre på E85?
« på: Fr.,12,Oktober,2007,10,04 »
Så at b.la. Skywalker kjører XJen på 3/4 E85, og at V8en skal kunne gå på 100% E85. Noen som har erfaring med dette? Et par kroner literen billigere gjør det jo interessant når en kjører ZJ med 5,2.
Safety third

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #1 på: Fr.,12,Oktober,2007,10,31 »
XJ'en går helt fint (1998-mod). Faktisk finere enn med ren 92 eller 95 oktan, da trenger jeg av og til en slant kondensfjerner selv om sommeren for å fjerne småfusk. Oktantallet for E85 er 106, så bankefastheten er ingen problem. Jeg sparer forsøk med ren E85 til det blir varmere i været igjen. Kommer til å kjøre 25% bensin vinteren gjennom. Slik jeg opplever det er draget og vitaliteten i motoren som på ren bensin.

Ulempen er at energiinnholdet er noe lavere i E85 enn 92 og 95-oktan, så mitt snittforbruk som vanligvis har vært 1.37 det siste året er gått opp til 1.40 (en udramatisk endring). Motoren går en anelse kjøligere, erfaringen min foreløpig er at dette ikke er noe problem.

Lykke til i jakten på en E85-pumpe.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #2 på: Ma., 5,November,2007,09,30 »
hei.

ser at noen kjører på E85. noe som faktisk kanskje kan virke som om det går bra en stund. problemet er at virkningene på slike ting kommer ofte ikke før etter en god stund.

så, er det noen som har noen virkelige "bevis" på at GC faktisk KAN kjøres på e85? som f.eks artikler eller uttalelser fra Jeep eller chrysler selv? kanskje magasiner som har testet dette?

tipper at det og kjøre på e85 er som og bruke dårlig olje. går bra i et par år, men så kommer virkningere i form av store problemer og utlegg!

Jeg har fryktelig lyst og kjøre E85, men tør ikke før jeg faktisk har et "Skikkelig" bevis på at det faktisk går ann. ønsker ikke og "eksperimentere" meg fram til at det ikke gikk over tid....
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #3 på: Ma., 5,November,2007,11,42 »
Drivstoffet i seg selv har ingen smørende effekt. Det er mange år siden en USA-motor hadde behov for bly til ventiler, de gikk over til blyfri bensin allerede i 1973. Bankefastheten er ingen problem, E85 er 106 oktan så selvantenning (tenningsbank) vil du aldri få og  tenningen trenger altså ingen justering. I USA har de et litt annet forhold til drivstoff enn oss her i Europa og de aller fleste motorer designet for USA-markedet er mer enn tilpasset strenge California-krav, noe som gjør at USA-motorer ikke har problemer med alternativer til bensin. F.eks. går bilen din på propan uten noen modifisering bortsett fra montering av gass-anlegget. Så vidt jeg vet er propan ganske fritt for smørende egenskaper.

Det som gjør at drivstoffselskapene ikke kan anbefale E85 til alle biler er at E85 er spritbasert. E'en = E for Etanol. Tallet 85 innebærer handelsvarens %-innhold Etanol, de resterende 15% er 95-oktan blyfri. Denne blyfri-andelen må være der for å sikre kaldstartevne for de som kan kjøre kun på E85.

HVA er det som gjør at Etanol ikke kan anbefales til alle biler med bensinmotor? Jo, Etanol/sprit tørker ut/kan tørke ut pakninger i drivstoffsystemet. Det er den eneste ulempen med drivstoffet. En slik effekt vil man merke ganske fort. Herman har kjørt på E85 i over ett år og rapporterer ingen problem. Jeg har kjørt det konsekvent siden begynnelsen av oktober og har ikke oppdaget noen problem mht dette. Noen offisiell uttalelse fra Jeep/Chrysler om egnethet er kanskje ikke så lett å få til for våre modeller (TJ, XJ, YJ, ZJ, WJ) som nå er gått ut av produksjon. Det er nok i tilfelle litt slik at "dette må vi finne ut selv".

Den eneste ulempen jeg har erfart er nettopp kaldstartevne. Når det nærmer seg 0*C må motoren tørnes noen ekstra ganger - på kun BF95 tenner den på første. Nå som jeg kjører E85 passer jeg alltid på å fylle 10-15 liter 95BF (eller 92BF) først og topper deretter med E85. Dette er veldig enkelt siden fyllepistolen for E85 og 95BF henger rett ved siden av hverandre på samme pumpe. Teknisk sett kjører jeg dermed stort sett på noe som ligger mellom "E66" og "E75". Det er faktisk HER det aktuelle problemet for oss ligger, altså hvor stor andel E85 kan jeg kjøre på min Jeep? Det kan man bare finne ut ved prøving og feiling, ZJ er rapportert å kunne gå på ren E85, men man kan godt begynne lavere - f.eks på 3/4 tank E85 nå som det begynner å bli vinter og kaldt for deretter å øke andelen E85. Kommer du i tilfelle til at du ikke får startet er det bare de første tørnene som er problemet og da er mye mulig å få til med startgass og en justering av blandingen i drivstofftanken med mer 95BF.

"Beviset" for at du kan kjøre E85 er det dermed deg selv som må utføre. Valget er ditt om du vil eller ikke. Her i Tønsberg passerte nå 95BF 12 kr/l mens E85 fremdeles holder 8,59/l. Jeg er ihvertfall ikke i tvil.

Å spørre betjeningen på bensinstasjonen vil neppe hjelpe, en av betjeningen på Statoil her i byen gjorde store øyne da han så jeg fylte E85, noe han ikke visste at fungerer på "gammel bil". :)

EDIT:
Jeg regner med at ZJ 4.0 blir omtrent som XJ 4.0 og dermed vil gå på ca. 3/4-mix E85. Det er vel V8'erne som klarer 100% E85.
« Siste redigering: Ma., 5,November,2007,17,05 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #4 på: Ma., 5,November,2007,19,18 »
En lite tileggs opplysning er at jeg fyler 30-40% E85. Nå det er litt kalt i været fyller jeg Ca 30%
Ta en titt på dene linken:  http://www.e85.webb.se/

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #5 på: Ma., 5,November,2007,19,57 »
Jeg har en 1968 350 CID blokk, moderne topper, og et moderne 8 pkt innsprutsystem. Ringte Edelbrock som har laget innsprut stystemet (ProFlow), og de kunne bekrefte at jeg god kunne kjøre E85, men måtte påse at tilførsel og returslanger var godkjent for E85.
Så tenkte jeg at nå har jeg en morsom løsning i en gammel/moderne motor når det gjelder utslipp.
Jeg tok kontakt med biltilsynet for å høre deres syn på saken, 1980 CJ7, 350 CID, innsprut og hva de syntes om tiltaket.

He he, ja det var jo noe, mannen på teknisk hos BT sa at "and so What"

Samme CO på dette, men hvis jeg trodde på saka, så hvorfor ikke.

Jeg fikk samtidig innspill på at dette var mer politikk enn annet. BT manne mente til og med at hvis de som kjørte vanlig bensin hadde tatt av sin katalysator ville CO utslittet blitt redusert med 2%.
Med andre ord, når det gjelder CO, så er også katalysatoren bare politikk.

 :-\
« Siste redigering: Ma., 5,November,2007,21,26 av CJ-7 golden eagle »
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #6 på: Ma., 5,November,2007,20,25 »
Ja hva sa jeg i ett annet innlegg her inne......hihi
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #7 på: On., 7,November,2007,15,31 »
Jeg ønsker og gjøre skikkelig research for og finne ut om min bil kan gå på E85 (93 jeep 5.2) og ikke bare noen slike "hjemmetester".

foreløpig har jeg funnet ut at NEVC er de som har med E85 i usa og gjøre.
se link:
http://www.e85fuel.com/index.php

De skriver i sin FAQ:
What happens if I accidentally fuel my gasoline-only powered vehicle with E85?

Response:

Although your vehicle was not manufactured to run on E85, no problems should occur if you mistakenly fuel once with the alternative fuel.  The largest difference between an E85 powered vehicle and a gasoline powered vehicle is that their computer modules are meant to read different amounts of oxygen within the fuel.  E85 contains a higher amount of oxygen than gasoline and E85 compatible vehicles are made to read that higher amount.  When a higher amount of oxygen is read by a gasoline powered vehicle, your "check engine light" may appear.  A number of other parts on the FFV's fuel delivery system are modified to be ethanol-compatible.  The fuel tank, fuel lines, fuel injectors, computer system and anti-siphon device have been modified slightly.  Alcohol fuels can be more corrosive than gasoline.  Therefore; fuel system parts have been upgraded to be ethanol-compatible.

Ultimately it is a drivers choice, but we do need to be firm in recommending that only FFVs use E85 and to state that we are not responsible for damages.

for øvrig er hele FAQ'en her hvis noen ønsker og lese mer.
http://www.e85fuel.com/e85101/questions.php


uansett står bile ikke på listen som godkjente E85 biler.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #8 på: On., 7,November,2007,17,33 »
Det må jeg si! Bra jobba. Ingen ting slår "hard facts". Men som de sier, "ultimately, it's the driver's choice". Og siden jeg er rav bankende gal kjører jeg fortsatt E85.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #9 på: On., 7,November,2007,22,24 »
ja. det er sant.

Jeg har, faktisk tenkt og prøve det selv for moro skyld. er interessert i "alternative" drivstoff.

siden jeg driver med gassombygging så er det artig og se andre løsninger i action og.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Har vært "miljøbilist" en hel uke!
« Svar #10 på: Ma., 3,Desember,2007,11,34 »
MÅTTE prøve E85 --- det er jo forsåvidt ikke noe nytt med sprit på tanken. I Sør-Amerika har de kjørt på sprit siden 70-tallet, de lager det av rester etter sukkerproduksjon så vidt jeg vet. Kan ikke tenke meg at bilfabrikkene (unntatt de lokale) bryr seg om å ha en egen produksjonlinje/ekstra spesifikasjoner av den grunn...så jeg resonnerte meg frem til at om modellen ble solgt i Brasil som mye, er det sikkert samme innmat.

Dermed tanket jeg opp min ZJ5.9 Lim LX - først ca 50 liter E85, var bensin på tanken fra før - da ble vel det sånn rundt regnet "E50." Opptil flere minusgrader var det den uka, men ingen problemer i det hele tatt. Bilen trengte litt mer gass for å holde 130-140 på motorveien, men motorgangen ble faktisk roligere og renere, særlig på veldig lave turtall. Forbruket økte ca 20 %

Så tanket jeg opp igjen, full tank E85, nå var det så lite igjen at blandingen nok ble ca "E80." Gikk aldeles utmerket, men forbruket lå nå ca 30% over det vanlige.

Med en literpris på 8,59, lønner det seg jo ikke.... men greitt å vite at jeg kan fortsette å kjøre Jeep dersom oljen tar slutt  ;)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #11 på: Ma., 3,Desember,2007,13,21 »
At forbruket øker +30% ved bruk av 100% E85 er omtrent som forventet. Dette tilsvarer det lavere energiinnholdet i E85 i forhold til vanlig motorbensin. Men; siden prisen på E85 for tiden ligger fast på 8,59/liter vil prisfunksjonene av BF95 kontra E85 skjære hverandre i 11,17kr/liter så lenge forskjellen i forbruk er 1,3 (8,59kr/l x 1,3l=11,167kr). Du vil altså dermed se at en sammenligning til f.eks. BF95 gjør at 100% E85 lønner seg når BF95 går over 11,17/liter forutsatt at prisen på E85 fortsetter å være 8,95 konstant og bensinprisene fortsetter å svinge som de gjør. Siden også forskjellen i energiinnhold er konstant slik at forbruket øker +30% ved "ren" E85 gjør dette at man ved egenkomponert mix av f.eks.
BF95/E85 = (75/25)% vil spare penger når BF95 går over 9,23kr/l, ved
BF95/E85 = (50/50)% vil spare penger når BF95 går over 9,87kr/l og ved
BF95/E85 = (25/75)% vil spare penger når BF95 går over 10,52kr/l og som sagt ovenfor
BF95/E85 = (0/100)% vil spare penger når BF95 går over 11,17kr/l

...men de helt store summene blir det ikke å spare - man skal kjøre langt for at det skal bli kroner av det...
« Siste redigering: Ma., 3,Desember,2007,23,35 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #12 på: Fr., 7,Desember,2007,19,04 »
Kjører nå en tank hvor jeg har en mix på ca 23 liter E85 og resten BF95. Det skulle vel bli noe sånt som "E20" det da...går drøye 90 liter på tanken når jeg topper helt opp.
Så langt ser det ikke ut som den blandingen påvirker hverken drivstoff-forbruk eller ytelse --- så da snakker vi om besparelse  :D  Tror også dette er sunt for motor og innsprøytningssystem, "Injectionrens" og annet "lurium" på boks er vel egentlig ikke noe annet enn sprit? Har hørt sprit/nafta renser godt opp og bidrar til å brenne vekk sotavleiringer i dyser, kanaler og forbrenningsrom i hvert fall.

Ellers er jo ikke en betydelig innblanding av sprit i bensinen noe nytt fenomen. Såvidt jeg vet er dette gjort i stor skala i Italia i årevis - pga skyhøye bensinavgifter, har bensinselskapene (etter sigende kontrollert av mafiaen...) visstnok blandet ut bensinen med en ganske høy andel sprit. Dette "cracker" også bensinen, slik at oktantallet øker. Og tro meg, jeg har vært på biltur gjennom Europa mange ganger med forskjellige biler - og det slår aldri feil: Første tanken på "italiensk bensin" så drar bilen 20-25% mer suppe på full belastning. Og på italienske Autostradaer er det jo fullt øs som tller  ;)

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #13 på: Ma.,31,Desember,2007,18,40 »
Da har de fått E85 i drammen også  ;D

Måtte jo prøve jeg også  :)

Kjørte 30 liter e85 og 60 liter b95 på tanken  8)

Bare positivt og si om E85 hittentil, tenker jeg prøver 50\50 neste gang
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Hvem/hva kan kjøre på E85?
« Svar #14 på: Ma., 7,Januar,2008,02,59 »
Legger ved en link.
Jeep satser på etanol fra 2007

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=32646