Det er forskjell på strømtrekket om bilen er låst eller ikke.
Samt forskjell på strømtrekk umiddelbart ved tilkobling av måler, og etter ca et minutt.
Nå sitter jeg med fasiten, har vært og kontrollmålt på flere måter.
Multimeter viser ca 0,5 A ved tilkobling (låst bil), så synker den til 0,3 A.
Jeg holdt måleren tilkoblet en stund og etter ca et minutt går den ned til 0,03 A altså 30 mA som ikke er mye.
Låser man opp bilen trekkes det mange A, særlig i starten.
Her ble jeg lurt på flere måter.
Fikk sjekket multimetrene mine mot et langt dyrere instrument i verktøybutikk, og min Ferve i mellomklassen viste altså 0,2 V for lite.
Vet ikke hvor lenge den har gjort det, kanskje den har falt i gulvet en eller annen gang. Men enkelt å justere den opp da.
Det andre relativt rimelige reserve-multimeteret mitt var spot on. 12,72 V viste både det og den dyre saken på et nytt og ladet batteri.
Videre er hvilespenningen etter at man har låst opp bilen ca 0,2 V lavere enn når bilen er låst.
Iallefall om man ikke venter lenge nok med å måle, til alt har stabilisert seg.
Nå får jeg 12,8 V hvilespenning noen timer etter bruk av bilen, og ca 12,7 V etter en dag eller to.
Hvilespenningen på det gamle batteriet er nå 12,6V etter et par uker i garasjen. Så det var jo ikke noe stort poeng å bytte ut det da....
Ladespenningen er 14,2V på kald motor og tomgang.
Dynamoen var det muligens et poeng å bytte, selv om den ikke var direkte gåen den heller.
Den nye kommer raskere opp i spenning, og det tar lang tid før den blir varm.
Da jeg målte hvilespenningen på det gamle batteriet til 12,15 V var det altså i realiteten ca 12,55 V pga. feilkalibrert multimeter og siden bilen ikke var låst.
Så da har man lært og erfart litt mere
Biltema grått batteri kan vare veldig lenge, og multimetere må sjekkes/kalibreres innimellom.