Skrevet av Emne: Hva slags olje i transfer???  (Lest 1621 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tatatas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Hva slags olje i transfer???
« på: Lø.,25,August,2007,20,50 »
Hallo godtfolk! :D

Vi har akkurat kjøpt vår første Jeep. En kanonfamiliebil med riktig lyd. -97 ZJ 5,2 limited med ca 93' miles bak seg. Mye bil for pengene!
Passe godt vedlikeholdt, et veldig bra eksemplar av vår stolthet, pen i lakken og blir ekstremt godt vedlikeholdt nå som jeg eier den... ;D

Har akkurat utført stor-stor service, og i den forbindelse også byttet olje i transferkassen. Alle forteller meg at det skal brukes vanlig ATF olje. Den gamle oljen var også rød og dermed sikkert ATF. Usikkerheten blir stor når Heynes-boka (som var vel investerte kroner) forteller at det skal brukes egen olje fra Mopar. Denne er etter den infoen jeg har fått ikke rødfarget.
Har det blitt brukt feil olje på bilen vår, og er det årsaken til at bilen føles litt låst i akslingene ved full sving på grus???
Ser for meg at ATF olje mot VC blir for tynn og dermed låser bedre...

Takk for alle svar!
-97 ZJ 5,2 Limited
-06 R51 Pathfinder LE Premium

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Hva slags olje i transfer???
« Svar #1 på: Lø.,25,August,2007,22,10 »
Hei!
Viskosekoblingen som styrer kraftoverføringen til forakselen er en lukket enehet som ikke påvirkes av oljen i transferkassa. Vanlig ATF er således ok her. Automatkassa derimot, skal ubetinget ha Mopar ATF +4.
Viskosekoblingen blir gjerne litt fastere med årene uten at dette bør bekymre. Pass på å ha dekk med eksakt samme rulleradius foran og bak. Nye dekk vil også mildne problemet.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Hva slags olje i transfer???
« Svar #2 på: To., 6,September,2007,11,46 »
Hei tatatas,

Det er transferkassa i 1999+ som heter NV247, og ikke har viskosekobling, men georotorkobling, som må ha egen olje fra MOPAR.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget tatatas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Hva slags olje i transfer???
« Svar #3 på: Ma.,10,September,2007,20,20 »
Takk for svarene! Er blitt skikkelig glad i bilen, og alt jeg lærer fra dere Jeep-proffer sitter som klister!
-97 ZJ 5,2 Limited
-06 R51 Pathfinder LE Premium