Skrevet av Emne: Nybakt ZJ-eier  (Lest 2492 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Nybakt ZJ-eier
« på: Ti.,24,Juli,2007,11,50 »
Heisann,
da ble jeg med i det gode selskap igjen... Firmabilordningen avsluttes 1. august, så da er det nix mer riskoker på meg   ;D (Selv om den ikke var av aller kjipeste slaget, Kia Sorento).
Når jeg skulle skaffe bil på egenhånd igjen, bladde jeg gjennom det mentale arkivet over alt jeg har eid, og fant ut at det eneste jeg hadde skikkelige abstinenser etter var Jeep!!! Hadde en 3-dørs XJ 4-liter, bare gode minner (med unntak av etpar verkstedfakturaer vel og merke...)

Så nå gakket jeg hen og handlet en 98 ZJ, Limited LX 5.9 Litre V8! Det ultimate man kan få i denne gata føler jeg... norsksolgt, aldri vært varebil. Gått 157000 km. Fikk en god deal, bilen hadde blitt stående hos en forhandler i Kristiansand, så har faktisk kjøpt bilen usett! Henter den fredag...spent som en unge.

Fra dere med lang ZJ-erfaring der ute, noe spesielt jeg skal se etter når jeg henter bilen min (litt sent når jeg har kjøpt han kanskje,,,, men tilslagsprisen gir nok rom for noe påkostninger) ?

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Nybakt ZJ-eier
« Svar #1 på: Ti.,24,Juli,2007,13,13 »
Gratulerer! Siden du allerede HAR kjøpt en 5.9 skal du se etter fotobokser og offentlige tjenestemenn når du reiser for å hente den. De er jo der på tilbakeveien også. LX 5.9 er et utrolig kult alternativ som kun ble levert i '98. Jeg kjenner på meg at jeg er en anelse misunnelig.

Siden du har kjøpt hos forhandler har du forhandlers garanti. Denne garantien skal du bruke på alt som måtte være feil og som ikke er feil pga. normal bruk og slitasje. Jeg ville sjekket om denne bilen har transfer-kasse med viskodiff eller gerotor-pumpe. Viskodiffen har en tendens til å stivne og da tillates ikke drivverket hastighetsforskjell på frem/bakaksel. Transfer med gerotor-pumpe har ikke slike problemer. Test funksjon ved å kjøre så små 8-tall som mulig på asfalt. Går ZJ'en glatt gjennom øvelsen er alt i transfer OK. Hopper den rundt må transfer fikses.

Lykke til, det er ikke så lenge te' fræddan'  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Nybakt ZJ-eier
« Svar #2 på: Ti.,24,Juli,2007,13,40 »
Takk takk Skywalker
 ;D
Bilen skal hentes i Kristiansand, og såvidt jeg vet er det utrolig godt utvalg både av statlige fotoautomater og såvel sivile som uniformerte statstjenestemenn med skrivekløe langs den Sørlandske hovedvei...   >:( Så vi får ta det rolig hjemover!!!

Hva er "Gerotor?" Har lest og kikka litt... og trodde alle ZJ hadde viskokobling? Bilen har i alle fall velgerspak med 4x4 all time - N - 4x4 LO ("part time"), men hvis dette er mulig både med visko og "gerotor" så vet jeg jammen ikke...

Valgte å si fra meg forhandlergarantien så jeg må nok ta det meste på egen kappe.... men fikk 60 000,- i rabatt, da vogna hadde okkupert plass hos dem en stund....så det dekker jo noen små inngrep det, synd man ikke har løftebukk selv!  :-X Forresten - det sparer man kanskje kjapt inn?  ???

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Gerotor? (Sv: Nybakt ZJ-eier)
« Svar #3 på: On.,25,Juli,2007,09,18 »
WJ har NV247 transfer som har Gerotor. "Gerotor" er enkelt sagt en pumpemekanisme, sjekk på f.eks. Wikipedia. Består i utgangspunktet av to rotorer "inni hverandre", formet som tannhjul med hhv. innvendig og utvendig tanning. Det med utvendig tanning er minst og plassert eksentrisk i forhold til det med innvendig tanning. Lite hjul har "n" tenner og stort hjul har "n+1" tenner. Når en av delene blir satt i rotasjon vil den andre følge med og skape en pumpeeffekt. Svært effektiv, egner seg for både gass og fluid. NV247 fungerer slik at kraft i hovedsak sendes til bakaksel i 4HI, dersom den begynner å rotere hurtigere enn fremaksel vil kraft også sendes fremover. MEN; for at dette skal fungere som et "full time" system må gerotoren kobles til fremaksel gjennom en clutcpakke... og da har man komponenter som slites. Så lenge clutchpakken ikke skjærer seg (skjer det?) vil man ha et system som mest sannsynlig aldri stivner slik viskoclutchen i NV249 kan gjøre. Ulempen er at clutchpakken blir slitt og på sikt vil gi slapp 4x4-ytelse.

ZJ har NV249 transfer som har viskoclutch. For '95 til '98 års modell har ZJ NV249 med mekanisk låsing i 4LO (gratulerer), for de tidligere årsmodellene ZJ overfører viskoclutchen kraften både i 4HI og 4LO. Jeg antar at endringen ble innført for å gi viskoclutchen lengre levetid. Som sagt; testen på en OK viskodiff er at det går glatt å kjøre trange 8-tall... Er viskodiffen gåen koster diffen noen tusenlapper og tar noen timer av tiden din i skifting. Må du sende det på merkeverksted er prisen 30-40k for den samme jobben.

Var bare litt usikker på når NV247 kom, men som det står i skriften ble ikke den innført før med WJ i 1999.


PS: Kjører du t/r forbi Tønsberg på henteturen til Kr. Sand blir jeg gjerne med som moralsk støtte... høm.  ;D
« Siste redigering: Ma.,15,Oktober,2007,21,24 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Nybakt ZJ-eier
« Svar #4 på: On.,25,Juli,2007,20,01 »
OK, er det nok viskokobling i denne da. Får håpe den holder mål.
Busser vel forbi Kristiansand sørover, er usikker på om jeg kjører opp til Horten eller om jeg slår flere fluer i ett smekk ogtar taxfreeskuta til Strömstad hjem igjen....

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Harrytur! (Sv: Nybakt ZJ-eier)
« Svar #5 på: On.,25,Juli,2007,21,05 »
Offentlig transport er fine greier når man skal hente en grom, ny bil. En tur med båten til Strömstad er ikke å forakte om det passer slik på hjemveien. Spesielt siden man får med en trillevogn med gøyale saker fra taxfree'n for det en vaffel koster på Bastøfergene. Kan være greit å sjekke med Colorline på forhånd hvordan køen ser ut siste fredag i fellesferien. De fleste vil vel til Norge nå, men allikevel. Brygga i Sandefjord er uansett trivelig en fredag ettermiddag på sommeren. Det er fort gjort å bli fartsblind der nå... God tur!  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Nybakt ZJ-eier
« Svar #6 på: To.,26,Juli,2007,10,10 »
Ved dyktig planlegging av harryturen sparer jeg vel for så vidt inn drivstoffkostnadene også?
 ;D

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Nybakt ZJ-eier
« Svar #7 på: To.,26,Juli,2007,12,56 »
 ;D
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Liten nedtur - bare harrytur i helgen for Nybakt ZJ-eier
« Svar #8 på: To.,26,Juli,2007,15,37 »
 :'(

Jaja så ble ikke bilen klar til avhenting før helgen da...
Skulle skiftes pakninger v. vannpumpe og simring i veivakselen, og delene er ikke på lager i Norge. Så Gud vet når jeg får bilen min --- finnes han, så vet han vel det, men men..

Det var dumt, da får det bli bare harrytur i helgen  ::)

Så får jeg håpe disse delene kommer snart!