Skrevet av Emne: 4 wheel drive shift trenger service ?  (Lest 2705 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
4 wheel drive shift trenger service ?
« på: Sø.,15,Juli,2007,19,19 »
Har en melding som sier at det trengs service på denne.  Er dette noe som må gjøres eller kan det skure å gå ?

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #1 på: Sø.,15,Juli,2007,22,04 »
Det er kun en bryter som sitter på transfer kassen din.
Denne forteller VIC'en hvilken stilling transfer befinner seg i.
Altså ikke noe som betyr noe for driftsikkerheten ol.
Kun irriterende å høre/se feilmeldingen på VIC'en.
Bryteren er enkel å bytte.

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #2 på: Ma.,16,Juli,2007,00,30 »
Takk for svar...
Glemte å si at jeg er ny JEEP fan, (og ikke veldig flink å skru. ) Har prøvd å sette lavgiren inn men den er VELDIG hard. liker ikke å bryte men må nesten det for å få det til. Bruker jo ikke lavgir og antar det er det som er galt her, spørsmålet er om det må gjøres reperasjoner umiddelbart eller om dette ikke haster.-

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #3 på: Ti.,17,Juli,2007,10,24 »
Det haster ikke å gjøre noe med saken.

Jeg regner med at du får meldingen: "Service 4wd switch"?
Som sagt over, så er det eneste du vil merke er feilmeldingen som dukker opp i VIC'en.

Denne bryteren ,eller switchen, har som oppgave å fortelle VIC'en hvilken stilling transferkassen befinner seg i. Dvs at når du putter den i 4wdLo, så vil det lyse "Lo" på VIC'en.
Hadde du hatt 242 transfer, så vil du kunne ha sett "Full-time" og "Part-time" i tillegg også.

Det er ofte litt kranglete å putte den i Lo, men det kan lønne seg å prøve litt forskjellige fremgangsmåter.
På min gamle 249 transfer(samme som du har), så pleide jeg å la Jeepen trille i gangfart, putte automaten i N, for så å trekke transferspaken rolig men bestemt til Lo.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #4 på: Ti.,17,Juli,2007,14,43 »
Hei. Iflg. instruksjonsboken til min 94 mod. GC står det at bilen skal stå stille i N, og du skal med et fast grep trekke spaken til deg. Var veldig usikker i begynnelsen, da jeg også er ny Jeep eier. Har prøvd en del ganger, og noen ganger går det uten en lyd,er litt treg idet den trekkes ut av H4 og til N,og inn i L4,mens andre ganger er den tregere,og "raper"litt idet den shifter. Vil tro at dette er robuste saker, og at med normal bruk,skal det litt til før drivverk og kasse ryker. Men man vet aldri helt sikkert hvordan forrige eier eller han før der har behandlet bilen...
Lykke til med ny Jeep du også. Hilsen Åge fra Bergen, med `94 GC 5,2 v8 som jeg bare blir mer og mer dus med,hver tur = kjøreglede! Tips: Kjøp f.eks. Heynes Repair Manual(engelsk dessverre), den leser jeg fra perm til perm. Kjøpte den på Biltema.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #5 på: Ti.,17,Juli,2007,19,45 »
Sitat
Hilsen Åge fra Bergen

Heisann, fra bergen ja, da er du hjertlig velkommen til Paradis-kroen, siste onsdag i måneden kl 18.00 til Jeep-prat og kaffe-hygge...  ;)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #6 på: On.,18,Juli,2007,02,27 »
Takker så mye. :)  Kunne vært kjekt det. Er vel ikke så mye fagprat om Jeep jeg kan bidra med, men jeg kan jo ha spørsmålsboken med meg, å sitte med ørene på stilker,he he.  ;D Skal se om jeg kan få det til,fra Åsane. Det blir i så tilfelle onsdag 25.juli?
« Siste redigering: On.,18,Juli,2007,02,33 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #7 på: Ma.,23,Juli,2007,01,52 »
Her prater vi om alt, alle er like velkommen, om de har spørsmål eller svar...  ;D
Bare å stille 25 juli ja, gjelder også alle andre som ikke er reist på ferie også..  :)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #8 på: Ma.,23,Juli,2007,02,22 »
Flere som sitter oppe sent,ja? Skal ikke sova bort sumarnatten.  :) Skrev noen ord i generelt.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #9 på: Ma.,23,Juli,2007,02,42 »
Har vert bortreist noen dager, så da må jeg jo inn kikke litt her før det er seng...  ;D
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Nicotinell

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #10 på: To.,26,Juli,2007,19,24 »
Jeg ser det er div "problemer" med å sette den i gir..... Jeg har selv prøvd et par ganger men jeg må virkelig ta i og er redd for å ødelegge hele greia.
Trekker kanskje med 10 5-10 kg trykk for å sette den over. SOm andre nevnt, fikk jeg litt raping  når jeg prøvde. Er engstelig for å ødelegge denne greia. Skal det være sånn eller bør den på service ? :-\

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: 4 wheel drive shift trenger service ?
« Svar #11 på: Ma.,30,Juli,2007,09,40 »
Hei

Hadde også det problemet at jeg måtte ta hardt i for å få den fra Hi til Lo. Vanligvis stoppet jeg bilen og holdt bremsen inne med bremsepedalen, satt gearet i N og tok i for å få reduksjonsgearet inn. Ved å stoppe bilen og i stedet for bremsepedalen bruke håndbrekket går det mye lettere.