Planen er å gjøre en slik utsuging
sånn hver 15.000 km og ta ned bunnpanna sånn hver 30.000 km, så rekker iallefall ikke olja å bli særlig gammal
Og Biltema-olja er jo relativt rimelig...
Skal bruke oljesugeren hver gang siden det forenkler arbeidet veldig, da man slipper å tenke på at det kommer til å renne masse automatolje ut overalt når bunnpanna løsnes
Skulle skifte serpentinbelte/multireima, siden den trolig er 14 år og endelig hadde noen få små sprekker.
Det øvre løpehjulet som jeg ikke skifta lager på for 2 år siden (skifta lager på nedre løpehjul da) hadde fått en ulyd, så jeg skifta lageret. Mye rust inni hjulet så det ble en liten oppshining der.
Få heller tak i rimelige nye løpehjul på ebay eller lignende. Tid er penger, og lagrene koster jo nesten like mye.
Fjerna fremre mellomaksel. CV-leddene så og kjentes bra ut til tross for 13.000 km med 2" heving.
Skal bygge om til 2WD for i sommer iallefall, siden jeg allikevel må ut med stikkakslingene siden de elendige drivknutemansjettene jeg monterte for 2 år siden forlengste har revnet.
Blir morsomt å teste forbruk på langkjøring uten framdiff innkoblet. Tapper av diffolja og putter filler eller noe inni akslingen for å hindre støv inn etter at stikkakslingene er fjernet (demontert fra drivknutene).
Ikke sikkert det utgjør det store forskjellen. Hevinga av bilen oppveier vel den besparelsen og vel så det, pga. større luftmotstand.
Hørte jeg luftfjæring nevnt ?
Dessverre glemte jeg å sjekke det lange bremserøret som går under langs bilens venstre side da jeg hadde overhaling av for og bakaksling for 2 år siden.
Bakre parti av røret var ruste. Det var en slags lakk eller tectyl som kunne pilles av, og rust under der.
Så spørs det om man greier å pusse og kamuflere det før PPK om et par mnd. Eller om rusten har kommet for langt.