Skrevet av Emne: Viskosekobling, NV 249  (Lest 2012 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Viskosekobling, NV 249
« på: Fr., 6,April,2007,22,00 »
Jeg har lest masse om problemer med 249-kassa og viskosekoblingen i en rekke Jeep-fora og lenge lurt på hvordan man enklest kan teste koblingens funksjon. I dag byttet jeg til sommerhjul og jekket opp hjulene enkeltvis. Når jeg skulle løsne hjulmutterne foran kunne jeg med hjulnøkkelen dreie forhjulene sakte rundt. Det må vel bety at koblingen er "løs", men hvor mye motstand skal den egentlig yte? Har noen av Jeep-ekspertene kommentar?  Min GC er en 96-modell.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Viskosekobling, NV 249
« Svar #1 på: Lø., 7,April,2007,11,18 »
Ta deg en kjøretur, slik at du får varmet opp drivverket skikkelig.
Så finner du deg en tom parkeringsplass, eller et annet sted hvor det underlag som gir god friksjon.
Så begynner du å kjøre "tighte" 8 tall. Tanken er her at en velfungerende vc skal tillate deg å kjøre disse 8 tallene, uten at du føler noen form for "binding" i styring/drivverk.
Jeepen skal nesten kunne rusle rundt i 8 tall, på tomgang, dvs du skal ikke måtte gasse masse, for å komme rundt.