Skrevet av Emne: WJ 3.1 TD Tikking ved pådrag / akselerasjon. For eks. oppoverbakke...  (Lest 13005 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
10 stk. originale MOPAR støtstenger ankommet fra Maldal.
Løse høyre motorfeste eller travers under girkassen for å komme til bakerst ???
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Du må løse downpipe'n fra turbo, jeg måtte ta helt ut begge boltene på venstre side på traversen som gearkassa henger i, løs de to nesten helt ut på høyre side (du kan jo ta de helt ut men jeg beholdt de i gjengen så var det litt enklere å få styrt alt på plass igjen. sett en garasje-jekk under travrsen før du løsner så senker du den forsiktig ned, mulig du må ta av radiator slanger, men den på toppen er vel av i alle tilfelle når du skal av med ventil dekslene. Pass litt på vifte for radiator når du senker ned, behøver ikke å løse motorfeste, litt trangt er det men det gjikk på bilen min så da går det nok bra hos deg også, også litt gronglete å få av ventilldekselene da de henger sammen med en "rør" bit med o-ring, det er trangt i disse motorrommene men det går :) bare spør om det er noe du lurer på, på langt nær sikkert jeg kan hjelpe, men litt har man vel lagt seg bak øret etter å ha byttet toppene, går nok bedre neste gang med meg også :) lykke til.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Tusen takk. For ordens skyld. Med høyre mener du førersiden når man står foran bilen?
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Oppdatering: trengte bare å løse traversboltene, å beholde de i gjengene på begge sider. Dette var akkurat nok til at jeg fikk lurt det bakre toppdekselet ut. Løste derfor ikke downpipen. Om dette er nok til å få ut stengene bak vet jeg ikke enda.
Må jeg dreie motoren slik at ventilene er stengt bakover for å skifte? Eller kan jeg løse vippearmene uten?
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Fant svarene etter hvert... Fikk faderen til å dreie motoren slik at ventilene var stengt etter hvert bakover.
Alle stengene er skiftet, ingen mer slark og motoren maler som en katt. MEN.
Tikkelyden ved pådrag/akselerasjon er der fortsatt.!!!!!!   >:(
Ved kaldstart kommer det en tikkelyd under i girkasseområdet som forsvinner igjen. Denne kommer noen ganger når den står i Park, og forsvinner med en gang jeg setter i gir...
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Den tikkelyden ved girkasse området har jeg også, og kommer noen sekunder etter kaldstart og forsvinner etter ca. 30 - 60 sekunder. Hva kan det være tro?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja tikkelyd har vi vel alle mann, særlig ved kaldstart og før man begynner å kjøre.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Nå har jeg nettopp vært ute en liten tur med stetoskop festet til toppen og headsett på skallen.
Her var det helt normale lyder, selv ved pådrag når den andre tikkelyden kommer. Ingen antydning til denne i headsettet...  :-\
Da kommer den ihvertfall ikke fra toppen vil jeg tro.
Lurer og tenker om det er noen slags ventil, pumpe, eller andre ting som kan lage den tikkingen i converter, girkassen eller transferen???
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Ja, godt spørsmål du! Jeg tror også det ligger der i området et sted...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Tanken har også streifet Park låsepinnen. Hvor ligger den? Kan den løsne? Osv... Den er vel konstruert til å "glipp" om man om man setter spaken i Park med bilen i bevegelse...??
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
bra att du fikk byttet støtstengene dine, med list og lempe så.... ja.
vanskelig å si hva den tikke lyden kan være, det er nok akkurat like mange teorier som det folk som svarer og skal du utføre alt det så ender du nok opp med en ny bil i deler, men for all del, om det er noen som har hatt den lyden og blitt kvitt den ved å bytte et eller annet så er det vært et forsøk.

Utlogget ArdalsJeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Eg hadde samme lyd i min 3.1 GC og etter ei stund så fikk eg feilmelding på turtallssensoren og bilen ville ikkje starte meir....Bilen vart ståande i mange år og når eg endelig bestemte meg for å hive ut motoren viste det seg at alle boltane på converteren var lause og gjengene ødelagte. I tillegg så var sentrerings 'bolten' knekt og turtallssensoren skada....

Bilen er no under ombygging til 2,7CRD....... Men det e ein heilt anna historie....
2001 Chrysler Grand Voyager Limited AWD, 2001 Jeep Grand Cherokee Limited 3.1(2.7),1997 Chrysler Stratus LX Convertible, 1987 Chevrolet Camaro Z28 convertible,1987 Chevrolet Astro LT
1979 Oldsmobile Culass Supreme Brougham,1969 Oldsmobile Vista Cruiser,1956 Chevrolet Bel Air.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sjekket mine converterbolter i fjor, alle satt fast heldigvis.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
under ombygging til 2,7 CRD?? det fortjener så absolutt en egen tråd!! bilder og info, lykke til og hold oss underrettet.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Hadde ALDRI ombygd denne bilen til 2,7!! Da hadde jeg heller kjøpt en 2,7!!!!!