Hei!
Dette er oppdateringstråden for min 1990 XJ Limited 4.0 og tråden hvor jeg, som fattig student, prøver å rettferdiggjøre bruken av studielånet. Hvem har vel hørt om en student som bruker studielånet på bøker?! Mye av det jeg skriver om kommer til å være veldig basic for veldig mange av dere, men dette brukes i tillegg som logg av meg for å lære mest mulig om denne fantastiske maskinen. Jeg gav 15 høvdinger for maskinen i mai 2011 og har døpt den
Dunder, kort for Vidunderet Panzer, da den tåler alt.
Jeg kommer helt sikkert til å spørre en hel del, da jeg er helt fersk Jeep-eier og er learning by doing. Den eneste erfaringen jeg har med motorer er min fars "fantastiske, men j****ge" VW Caravelle som for det meste stod i garasjen i siste halvdel av 90-tallet. I tillegg tok jeg motorvognførerkurs i regi av Forsvaret ved Sessvollmoen under førstegangstjenesten i 2008, men dette begrenset seg kun til check-book maintenance.
Jeg vet ikke hva den ble brukt til før den ble innført til Norge fra Sveits i '95, men forrige eier hadde kun brukt den til å trekke kjerringas riskoker opp bakken til huset vinterstid. Etter at kona kjøpte ny bil ble Jeepen stående i oppkjørsla i to år uten å bli brukt. Likevel startet den uten et eneste host så snart gubben fikk tak i et nytt batteri og byttet bensin. Motoren er med andre ord i prima stand.
Veldig lite rust, men synlig mye vann i kupégulvet på begge sider av midtkonsollen da jeg hentet den.
Gjort:- Grundig motorvask rett etter kjøp
- Ny rotor
- Diverse nye rør og slanger til motorrommet
- Ny bremsekabel
- Ny oljepakning
- Ny tie rod
- Nytt kuleledd i fjæring
- To nye sett med dekk og ett sett felger; 235/75/15 Hakka 7 vinterdekk med pigg, 225/75/15 Hakka sommerdekk. Pris: halvannen gang det bilen kostet.. Verdt det: ja.
- Ny gummipakning i den elektriske antennen (det fosset vann inn ved spyling)
- Justert forstillingen med ganske mange prosent (fikk en 2-er på EU-kontroll..)
- "Ny", gammel dynamo
- Skiftet viftereim
- Skiftet bremsecaliper (den røyk under kjøring - takker høyere makter for at det ikke var på motorveien!)
- Skiftet bremsekloss foran (må bytte de andre også etter hvert, men det haster ikke)
Med unntak av dekk- og dynamoskifte, ble alt gjort på verksted. Mye feil, lite tid og null verktøy gjorde sitt til at jeg måtte sette bort arbeidet.
To do-list:- Nye mansjetter på ytre styreledd.
-
Ny kondensatorvegg/nytt hull i kondensator. Byttet termostat desember 2012
- Grundig kupévask.
- Lakk.
- Nytt lim i takfilten, evt. helt ny takfilt.
- Fornye det elektriske; stereo, seter, generelt.
- 2 stk. 1000-metere.
- Kufanger med integrert vinsj.
-
Utforske "Cherokee-lyden" i bakaksling. Aksling byttet oktober 2012
-
Sjekke bakaksling - mystiske lyder etter å ha trukket en henger full av naboens gamle veranda. Aksling byttet oktober 2012
-
Utforske hvor plystrelyden i motorrommet kommer fra. Hjullager? Byttet hjul og pakning. Det gamle hjulet sang på det siste verset.
- 2" heving
- Større hjul
- Bilder.
Mange bilder!
1)
Jeg er på utkikk etter en ny (kan godt være brukt) speedometervaier. Ny vaier er på plass og fungerer perfekt.
2) Vann i kupéen.
Det ligger gjerne en liten dam ved passasjerdøra i front. Etter litt googling på diverse Jeep-forum kom jeg frem til følgende teori:
plastmembranet i kondensatoren er gåen. Kondensatoren sitter etter sigende rett innenfor veggen hvor frontpassasjeren har beina sine. Når plastveggen er mettet med vann, "renner det over" og kondensvannet flyter utover gulvet. Har bevisst kjørt noen mil uten vifte (vi snakker airconditionvifta) for å se om det hadde noen effekt - tørt som knusk siden da.
3) Fikk beskjed av verksted at mansjettene på ytre styreledd er defekte og må byttes snarest. Dette merkes godt på dødgangen på rattet (2cm). Dette kan man fikse på egen hånd og jeg kommer til å skrive her om det. Ingen kommentarer på dette ved EU-kontroll. Nedprioritert ned i underlaget.
Update 3. juli 2012Etter det oppstod en skummel lyd (blanding av torden/helikopter/gnistring) bak i bilen etter trekk av en tung henger, har jeg søkt råd diverse plasser. Min far ingeniøren, min morfar hobbymekanikeren, Jeep Norway @ facebook og ymse har bistått med ulike tips og råd og ideer om hva det kan være, men til slutt har jeg landet (nogenlunde) trygt på følgende: gåen differensial på bakakslingen. Hurra.. Alt det andre er nå satt til sides, i påvente av en løsning.
Det første jeg gjorde var å sjekke oljen i diffen. Jeg måtte plukke ut en gummikork, som for øvrig virket ganske ny. Fingeren gikk akkurat inn gjennom hullet og . Denne var på et akseptabelt nivå. Jeg skriver akseptabelt kun av den enkle grunn at det ikke var kritisk lavt og fordi en diff med så "mye" olje ikke lager slike lyder hvis oljen er ok. Foreløpig konklusjon er med andre ord at oljen
ikke er ok. Neste trinn er å tømme av oljen i diffen. Dette er enklere sagt enn gjort, da '90 XJ ikke har en plugg i bunnen av diffen. Jeg har ingen pumpe tilgjengelig, ergo må hele dekslet av. Med tanke på at det kan være at hele diffen mest sannsynlig er skakkjørt på grunn av mangel på oljeskift, er dette kanskje den greieste løsningen.
Oljen i diffen må altså tømmes før jeg får sjekket noe som helst. Bilen (kjerre er skjellsord!) har gått snaue 190 000km og burde ifølge Den Kloke Boken ha fått hele tre oljeskift i diffen. Dette har mest sannsynlig ikke skjedd. Om det i hele tatt er byttet olje, er det lenge siden sist. Det som derimot har skjedd, er at samtlige bolter sitter så inn i gamperævva fast at jeg til nå har knekt tre av ti. Selv om dette bekreftet min mistanke om at forrige eier ikke har brydd seg om oljeskift, betyr det ikke mindre arbeid i min ende - snarere tvert imot. Heldigvis er min far (ingeniøren) i besittelse av en kjekk maskin som skrur seg inn i meiene og dytter ut de bitene som sitter fast. Dette er vel og bra, men diffdekslet må uansett av.
Steg 1) Åpne diffen og se hva i huleste det er som skjer.
Kobla inn 4WD, satte Dunder i revers og kjørte opp på to strategisk plasserte vedsekker i fars garasje.
Vedsekkene får kjørt seg inntil det investeres i bilramper fra Biltema.
Mutrene som holder på plass diffdekslet sitter j*vlig godt fast og jeg måtte låne et 40cm stag av naboen.
Koblet til 13mm-skralla og måtte ta skikkelig i før de i det hele tatt lirket litt på seg. Etter omtrent tre femdels omdreining skjedde dette:
Det ser veldig vått ut akkurat der, men det er fordi jeg løsnet den nederste mutteren først (som for øvrig ikke knakk før senere på kvelden, da jeg tok disse bildene..) og oljen har begynt å trenge gjennom. Som du ser er det splitter ny hardware under mutrene, blankt og fint metall. Jeg konkluderer med at diffen
aldri har fått ny olje og teller til ti inni meg. Mest for å unngå å tenke på at dette blir dyrt, men også for å unngå å tenke på at jeg har lyst til å oppsøke tidligere eier og kaldkvele ham for at han ikke har tatt bedre vare på bilen. Det kan hende gubben brukte pumpe, men jeg tviler sterkt.
Mutrene er brukket tvers av - et tydelig tegn på at de sitter latterlig godt.
Det blir en ny runde senere med muttere og stag. Satser på at ingen flere muttere knekker og at jeg kan ta løs diffen uten å måtte kjøpe ny når jeg skal sette den på igjen..
Update 5. juli 2012Ting tar litt tid når man har ferie og egentlig ikke har så veldig lyst til å ligge under bilen hele tiden. Fikk tatt av de siste skruene nå nettopp og tømt oljen fra diffen. Knakk alle skruene unntatt den siste, blir sikkert moro å skru de ut senere. Oljen var helt sølvfarget fra de finmalte partiklene fra innmaten i diffen - dette lover ikke godt. Siden jeg likevel må av med hele akslingen for å bytte diff, er det kanskje like greit å investere i en ny aksling?
Update 13. juli 2012Den siste uka har Dunder fått stått i fred, da jobb og generell mangel på tid har stått for døren.
Har nå mer eller mindre bestemt meg for å avskilte herligheten, da det er mye som gjenstår selv om jeg investerer i en "ny" bakaksling. Men fortvil ikke, samtidig som jeg skrur fra hverandre maskinen, piece by piece, og legger ut deler for salg, legger jeg ut bilder og oppdateringer. Det blir også garantert en Dunder II i høst/vinter, også denne en 4,0. Kjører med jevne mellomrom min mormors '95 XJ 2,5 TD, og det blir som å kjøre olabil med tråpedaler i forhold til 4,0.As per request kommer et par bilder av innmaten i differensialen. Her er dekslet tatt av og alt ser egentlig bare helt topp ut (hvis du ser bort ifra at 9 av 10 skruer knakk og at det er et sant helvete å få de ut med "grisepikken", som min morfar sjømannen kaller den).
Helt til jeg skraper litt i bunnen av diffhuset og ser dette:
Dette er såvidt jeg forstår ganske vanlig, men det er ikke dermed sagt at det "ska' værra sånn". I tillegg var det noen solide metallspon her og der, som jeg ikke kom på å ta bilde av. Alt i alt ganske sikre tegn på at diffen har gått ad undas.
Om snaue 7 timer drar familien, inkludert yours truly på toukers ferie, så noen bildeserie av demontering av deler blir det ikke noe av med det aller første.