Takker.
Jeg har vurdert og blitt anbefalt 4ltr. konvertering ja...
Men jeg har vel egentlig lagt det på is.. enn så lenge... mye jobb, mye penger og mer vekt... og jeg har fortsatt ikke en komplett motor.. Men så klart bedre med en 3/4 enn en 1/2 motor som jeg har i dag....
Bilen er skikkelig dau, selv med 4.88 gearing og 32" dekk på veien. Men jeg syntes det virker greit i skogen på lavserie. (Selv om jeg skulle ønske meg en skikkelig kraftig maskin så jeg kunne få tømt dekka for gjørme noen ganger.. )
Det er ikke mange turer over 5 km av gangen denne bilen går, og da går det greit foreløpig..
Men jeg har foresurt og begynt å lese meg opp på hva som kan gjøres med disse "4 bangerène" Og det er etter sigene litt en kan gjøre for å bedre det litt..
1- sette inn elektrisk radiatorvifte.
2- sørge for åpne luftveier ( snorkel..)
3- dyse om til bedre 4 hulls dyser
4- 4,0ltr. throttlebody.
5- litt kraftigere bensinpumpe for å bedre forstøvingen på de nye dysene.
6- kraftigere coil for å øke elektrodeavstand på pluggene.
Alt dette gir noen få (10-20hk) men litt bedre respons og drag sies det.
Men
: Det finnes Eaton kompressorer som ikke koster stort, og kan fint settes til levere et lavt trykk (feks 0,3bar) Dette vil hjelpe godt uten at det blir noen voldsom økning og belastning på dette gamle øket...
Om jeg skal ha mer krutt, må jeg opp med ladetrykk, og da bør jeg få tak i en boks som åpner for en ekstra dyse som plasseres i inntaket for å sørge for nok bensin ved max pådrag. Da begynner ting å bli litt ustabilt med tanke på vanlig kjøring osv, og det ønsker jeg ikke...
Dette er jo en hobby, så det er jo bare gøy å prøve litt forskjellige muligheter for å bedre litt på den 4èrn. JEg får begynne å samle inn litt deler for trinn 1-6 og ha i tankene at det kan komme en pakke fra Eaton med tanke dyse størrelse...
Ellers så røyk vannpumpa forrige uke, så den byttet jeg i helgen. Fikk spylt ut masse rust og drit og kjørt renseveske i lang tid. fikk mye bedre temp på varmeren også
Så må jeg bytte servopumpe olje.. Det hyler og skummer veldig ved litt høyere turtall... Så jeg prøver oljeskift med original mopar olje før jeg eventuelt bytter pumpa.
Også har jeg bestilt noen liter med Red line olje til gearkassa. Den er ikke lett å geare med. Ble riktignok noe bedre da jeg byttet olje for et par uker siden. men langt fra god... Har lest at denne Red Line olja skla gjøre underverker på disse AX5 kassene..
Så alt ialt: Gode dager med Jeepen