Skrevet av Emne: Ødelagt motorstyring ?  (Lest 1449 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Putti

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Ødelagt motorstyring ?
« på: Ti.,23,August,2011,22,26 »
Hei,

Trenger litt hjelp av sakkyndige!
Har nylig kjøpt meg en XJ 97 mod med 2,5 diesel og får den ikke til å gå skikkelig  ???

Det har vært utført motorbytte på bilen da tidligere eier fylte bensin på tanken og måtte skifte hele motoren. Alt ser ut til å virke sett bort fra at det ikke er noe drag i bilen i det hele tatt. Hører turbo suse opp til 2000 omdreininger så er det jevnt slutt. Har sjekket for lekkasjer men kan ikke finne noe gale. Har lest opp og ned inne på forumet og kommet frem til en del snakk om dyse nr 1 ? Har prøvd å koble av elektronikk på dyse, luftfilter til og med nappet ut sikringer men ingen forandring og heller ingen varsel i display. Kan selve motorstyringen være ødelagt ?

Setter pris på tips da dette er min første jeep og ikke håper det blir den siste.  ;)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Ødelagt motorstyring ?
« Svar #1 på: On.,24,August,2011,07,56 »
Prøv å koble vekk egr-ventil. Vært et forsøk!, og bra å uansett ikke ha den i bruk!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Ødelagt motorstyring ?
« Svar #2 på: On.,24,August,2011,08,23 »
Om det er fyllt bensin i stedenfor diesel, og det har gått så langt at motoren har havarert, da er det veldig sansylig at dieselpumpa de er defekt. diesel smører nemlig pumpa og dysene, noe som ikke skjer om det er bensin i systemet. Det er temmelig lite sansynlig at det er noe galt med elektronikken. Få lest av feilkodene og test dieseltrykket så blir du nok litt klokere på problemet.

En annen ting du bør sjekke om dette problemet ikke har noe med bensin i dieselsystemet å gjøre, er om eksosanlegget er tett. Da kan du få samme symtomer som du beskriver.
« Siste redigering: On.,24,August,2011,08,26 av peterder »

Utlogget Putti

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Ødelagt motorstyring ?
« Svar #3 på: On.,24,August,2011,08,29 »
Takk for tipset Knudie, men det har jeg alt gjort.

Tror problemet ligger i den elektriske styringen på en eller annen måte. Kansje det kan være motorstyringsboksen som ligger i motorrommet? Det er ingen forskjell når jeg kobler ut dyse 1 og har også prøvd å ta ut en sikring som har med motorstyring å gjøre. Burde det ikke da komme opp noen feil meldinger i display ?

Utlogget Putti

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Ødelagt motorstyring ?
« Svar #4 på: On.,24,August,2011,08,39 »
Takk Peterder.

Det var gode tips, er usikker på om diesel pumpen ble byttet sammen med motoren men antakeligvis ikke....
Har prøvd å lese av feilkoder ved å vri nøkkel men får bare 5-5 som vistnok er ingenting gale. Det beste er vel å få en time hos Jeep verksted å få en diagnose der ja. Kan forøvrig ikke si at jeg hører noen eksos lekkasje.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Ødelagt motorstyring ?
« Svar #5 på: On.,24,August,2011,08,46 »

Det var gode tips, er usikker på om diesel pumpen ble byttet sammen med motoren men antakeligvis ikke....
Har prøvd å lese av feilkoder ved å vri nøkkel men får bare 5-5 som vistnok er ingenting gale. Det beste er vel å få en time hos Jeep verksted å få en diagnose der ja. Kan forøvrig ikke si at jeg hører noen eksos lekkasje.

Regner med dieselpumpa hører til den motoren som er satt inn..?

Få lest ut feilkoder med DRB scanner hos et Chrysler/Jeep verksted, mulig det er en sensorfeil.

Utlogget Putti

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Ødelagt motorstyring ?
« Svar #6 på: On.,24,August,2011,11,25 »
Vet ikke om diesel pumpen stammer fra den ene eller andre motoren, men fikk med ekstra topper, turbo og div men ingen pumpe.  Håper det er en bagatell og at eg ikke må ha ny hjerne og det som verre er... Skal prøve å få meg en time hos Jeep verksted for å få en diagnose etter jeg kommer hjem fra reise.

Skal gi en tilbakemelding om problemet.