Skrevet av Emne: XJ: Hvor farlig er dette - hva er det egentlig? Stabiliserings-stag?  (Lest 1281 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Hei,

Jeg skiftet støtdemper på min XJ 2,5TD 96 i ettermiddag og så at feste til dette staget var knukket tvers av se bilde.
Ser ut til å være et stabiliseringsstag, men jeg har null peiling på alt som har med aksler osv å gjøre. Det jeg vet var at det så anderledes ut på andre siden her satt en "gummimoffe med bolt igjennom og dingsene var skrudd sammen.

1. Spørsmål; kan bilen brukes med forsiktig kjøring?

2. Kan denne dingsen påsveises en bolt eller må jeg kjøpe ny?

3. Dette går vel aldri gjennom en EU-kontroll?

Takknemlig for hjelp da jeg har veldig brukt for å kjøre en liten tur imorgen.

mvh
Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
hei,ved vanlig kjøring vil du ikke merke så mye til den linken til akselen,men ved brå unnamanøver og aktiv svingkjøring vil bilen krenge endel mer og kan føles litt ustabil,men ikke direkte farlig når du tar hensyn til det.Til terrengkjøring så er det det helt topp å kople det fra får å mer pendling på akselen,men på veien er det en fordel å ha det.Vil tro det ikke koster allverden å kjøpe en ny på f.eks. Klintberg&Way i Asker.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
TAKK
 :)

Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Disse har også en tendens til å knekke rett av ved skifte av gummiforingene. Derfor er nå begge mine fikset ved å sveise på en bolt som du foreslår. Neste gang jeg skal bytte foringer, bestiller jeg heller hele linkarmene, det koster vel bare 20-30 dollar. De er gjerne ganske svekket av rust de som sitter der...
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW