Skrevet av Emne: Øvre fester for støtdempere bak  (Lest 2517 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Øvre fester for støtdempere bak
« på: Ma.,24,August,2009,13,20 »
Da jeg skulle skifte dempere bak viste det seg, som jeg fryktet på forhånd, at skruene i øvre feste var totalt fastrustet (forøvrig en merkelig patent dette til forskjell fra f eks ZJ). Som sagt var jeg forberedt på dette, så jeg hadde sprayet på rikelig med rustløser et par dager på forhånd.

Etter å ha dratt av en skrue, ble de andre skruene forsøkt løsnet etter alle kunstens regler med både hurtigrustløser, nedkjøling, oppvarming, forsiktig banking begge veier, etc, etc.

For å gjøre en lang, møkkete og slitsom historie kort: Jeg dro av 3 av 4 festeskruer!

Spørsmålet er da hvordan jeg skal komme meg ut av dette problemet. Jeg kan bore hull i skruen og forsøke å få ut resten med en uttrekker. Dette tror jeg blir vanskelig da skruene må sitte noe inn i h... godt fast.

Et annet alternativ er å bore ut restene og gjenge opp på nytt (da med millimeterskruer som ikke koster kr 66,- pr stk!!). Vet jo ikke hvordan det ser ut på "baksiden" (oversiden), så dette føles litt "skummelt"...

Jeg antar at jeg ikke er førstemann som har dette problemet. Er det noen som har et godt forslag til hva som er beste (og letteste :-) ) løsning?

Har forsøkt å se i teknisk dokumentasjon for å finne ut om det går an å komme til disse skruefestene fra oversiden, f eks ved å ta bort teppe, etc i bagasjerommet, men finner ikke ut noe der. Noen som vet om festene er tilgjengelig fra oversiden og som evt kan spare meg jobben med å plukke i stykker for å se etter - bare for å oppdage at det ikke går?

Er usedvanlig takknemlig for gode råd.

JN
« Siste redigering: To., 3,September,2009,00,35 av jornn »
JN

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #1 på: Ma.,24,August,2009,13,27 »
Bor ut restene av festeboltene.

Fest en ståltråd rundt nye bolter, tre inn ståltråd i åpningen mellom gulv og brakett. Trekk ståltråden ut gjennom bolthullet og dra bolten ned.

Fastnøkkel for mothold når du skal trekke til setter du inn i samme åpningen som du tredde inn bolt med ståltråd.

Dette er vesentlig lettere enn å forsøke å legge mutteren på oversiden.

Forsøk på gjenging osv. er bortimot dødfødt på slikt frihåndsarbeide. Gjøres det med utboring og erstatningsbolt er det heller ikke så kritisk om du treffer litt til siden.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #2 på: Ma.,24,August,2009,14,40 »
Tusen takk for kjapp respons!
Glemte å si at det er en 95 Country med 4,0 og Aut. Går imidlertid ut fra at alle bilene (ihvertfall t.o.m. '96) er like på dette punktet.

Den løsningen du skisserer høres ganske mye enklere ut enn å gjenge opp igjen ja, for ikke å snakke om å prøve med uttrekker.

Vil det si at det er en åpning ned til festepunktene under teppet i bagasjerommet, er det mye demontering? Eller kommer man til fra under baksetet (har som du skjønner ikke sett etter enda).

JN

JN

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #3 på: Ma.,24,August,2009,14,53 »
Heisan.

Det er ingen tilgang fra kupéen, ikke under baksetet, ikke i vareromgulvet. Da må du i tilfelle lage åpningen selv.

Alt gjøres fra undersiden av bilen. Når du krabber under igjen og ser på brakettene til øvre støtemperfeste vil du se at det er en åpning mellom brakett og gulv. Der sendes bolt og ståltråd inn. Der kan du også sende inn fastnøkkelen. Det er nok en fordel å bruke den åpne enden av verktøyet.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #4 på: Ma.,24,August,2009,17,56 »
Har knekt fra 1 til 3 bolter på 4 av de 5 Cherokee`ene jeg har hatt, så JA, dette er en idiotisk patent og et vanlig problem. Skywalkers løsning med ståltråd fungerer helt sikkert utmerket. Selv pleier jeg å borre eller slå ut restene av skruen. Deretter feste mutteren - og gjerne en skive og - på en fastnøkkel med tape og stikke denne inn i hullet mellom gulv og brakett. Da er det enkelt å entre en bolt fra undersiden. Lykke til :)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #5 på: Ma.,24,August,2009,18,04 »
Tape mutter til fastnøkkel (den åpne enden) var det jeg gjorde selv dengang da. Begge løsninger er prima.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #6 på: Ma.,24,August,2009,20,34 »
Tusen takk begge to.
Jeg gir tilbakemelding om resultatet  ;)

JN
JN

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #7 på: Ma.,24,August,2009,23,20 »

Enkelt!
Medlem 005

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #8 på: Ti., 8,September,2009,00,03 »
Det funket perfekt!!!
Boret ut restene, stakk opp en skrue, teipet fast en mutter i en fastnøkkel - smokk, der var alt på plass igjen!
Tusen takk for nyttig tips.
JN

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #9 på: Ti., 8,September,2009,11,49 »
Det du også kan gjøre for å fjerne dette problemet for alltid er å montere en brakett i boltene.
Jeg brukte brakettene som fester det bakre stab.staget til bladfjørene. Monterte dette i toppen der bar pin`en blir boltet fast, presset ut bar pin`en i demperne og monterte de på..
Da slipper man problemet med disse rustne boltene og samtidig får man bar pin eliminators i toppen der som hindrer lyder fra foringene på demperne. Foringene vil også holde lenger..

Her er et bilde som viser hvordan jeg gjorde det..




`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Re: Øvre fester for støtdempere bak
« Svar #10 på: Ti.,15,September,2009,16,08 »
Den var ikke dum du.
Lurer faktisk på om jeg skal ta av demperne igjen, før skruene ruster, og gjøre det samme.

JN
JN